«فردا» گزارش می‌دهد

دو انتخابات تعیین کننده در سال 2024 / آیا پازل‌ها در غرب بر هم می ریزد؟

کد خبر: 1260220

در ۵ نوامبر، ده‌ها میلیون آمریکایی شصتمین رئیس‌جمهوری آمریکا را انتخاب خواهند کرد.انتخابات دیگر، در روسیه برگزار می شود.

دو انتخابات  تعیین کننده در سال 2024 / آیا پازل‌ها در غرب بر هم می ریزد؟

گروه بین‌الملل سایت فردا - وقایع سال 2024 میلادی، اهمیت زیادی برای تحلیلگران حوزه روابط بین الملل دارد. در سال جدید میلادی قرار است چند  انتخابات مهم و تعیین کننده برگزار شود که نتایج آن، می تواند مناسبات داخلی و بین المللی بازیگران غربی را تحت تاثیر خود قرار دهد. 

در ۵  نوامبر، ده‌ها میلیون آمریکایی شصتمین رئیس‌جمهوری آمریکا را انتخاب خواهند کرد، در رقابتی که می‌تواند جو بایدن را تا سن ۸۶ سالگی بر کرسی ریاست‌جمهوری نگه دارد.نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که اکثر رای‌دهندگان معتقدند این رئیس‌جمهوری دموکرات برای فرماندهی کل قوا خیلی پیر است، هرچند رقیب احتمالی او، دونالد ترامپ، نیز ۷۷ ساله است.به‌رغم حواشی بسیار، ترامپ نامزد محبوب جبهه جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.هر چند حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تحت تاثیر پرونده شورش ششم ژانویه 2021 در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما رئیس جمهور سابق آمریکا در تلاش است به هر نحو ممکن در رقابت نهایی با بایدن حضور پیدا کند. پیروزی ترامپ می تواند مناسبات آمریکا و اتحادیه اروپا ، خصوصا روابط واشنگتن با اعضای اروپایی ناتو را تحت تاثیر سلبی قرار دهد. 

انتخابات دیگر، در روسیه برگزار می شود. ولادیمیر پوتین در ۲۳ سال گذشته رهبر روسیه بوده است. در سال ۲۰۲۰، او قانون اساسی را اصلاح کرد که به او امکان بدهد تا سال ۲۰۳۶ در قدرت باقی بماند و به این ترتیب، دوره حکمرانی او طولانی‌تر از استالین می‌شود.با توجه به جنگ اوکراین و سکوت مخالفان، بعید است در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مارس، کسی مقابل او قد علم کند.ضمن آنکه نظرسنجی ها در روسیه نیز نشان دهنده حمایت حداکثری شهروندان از وی و حزب روسیه واحد می باشد. 

اما در این معادله، نمی توان از آزمون اروپا برای پوپولیست‌ها و گروههای عوام گرا به سادگی گذشت!بزرگ‌ترین انتخابات فراملی جهان در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و بیش از ۴۰۰ میلیون رای‌دهنده از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ۷۲۰ عضو پارلمان اروپا را انتخاب خواهند کرد.پس از به قدرت رسیدن راست‌گراها در هلند و ایتالیا، این انتخابات آزمونی خواهد بود که مشخص می‌کند آیا افکار عمومی اروپا حامی پوپولیست‌ها خواهند بود یا  خیر! ر هر حال، به نظر می رسد نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات پارلمانی اروپا می تواند در هم پوشانی با یکدیگر تعریف شود. در اروپا، گروههای پوپولیست و عوام گرا، طرفدار ترامپ هستند.به عنوان مثال در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه تنها سیاستمدار این کشور بود که رسما از پیروزی ترامپ بر بایدن حمایت کرد.با این حال احزاب میانه رو ( سوسیال دموکرات و راست میانه) در اروپا طرفدار تمدید چهار ساله دوران ریاست جمهوری جوبایدن و حزب دموکرات هستند زیرا رئیس جمهور کنونی آمریکا در مناسبات درون آتلانتیکی ( مناسباتی که میان اعضای ناتو تعریف می شود )، از انعطاف بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است. ضمن آنکه تاکید ترامپ بر یکجانبه گرایی آمریکا در نظام بین الملل، منجر به بروز بحرانهای مزمنی میان واشنگتن و اتحادیه اروپا خواهد شد. نمونه این منازعات را در بین سالهای 2016 تا 2020، یعنی دوران ریاست جمهوری ترامپ شاهد بودیم....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها