ترور معمار عملیات «مرون» / حزب‌الله آماده بزرگ‌تر از «مرون»

کد خبر: 1267307

حزب‌الله از زمان شروع جنگ در غزه، در حمایت از مردم فلسطین حملات موشکی به سرزمین‌های اشغالی را استارت زد و تاکنون ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کرده است

ترور معمار عملیات «مرون» / حزب‌الله آماده بزرگ‌تر از «مرون»

رژیم صهیونیستی دیروز وسام حسن طویل «الحاج جواد» از فرماندهان حزب‌الله را با ترورشهید کرد، کسی که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند طراح حمله به پایگاه اسرائیلی «مرون» است؛ با این اوصاف، حزب الله خود را برای عملیاتی بزرگ‌تر از حمله به مرون که از آن به «چشم اسرائیل» تعبیر شده، آماده می‌کند.

حزب‌الله روز دوشنبه از شهادت یک فرمانده خود در جریان حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری العهد، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقاومت اسلامی با سربلندی و افتخار در سوگ شهادت فرمانده مجاهد وسام حسن طویل «الحاج جواد» از شهرک «خربه سلم» در جنوب لبنان که در راه قدس به شهادت رسید، نشسته است». رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کردند که یک فرمانده ارشد حزب‌الله را در جنوب لبنان به شهادت رسانده‌اند، ولی مقامات رسمی تل‌آویو درباره این حمله اظهارنظری نکرده‌اند. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که فرمانده ترور شده حزب الله طراح حمله به پایگاه اسرائیلی مرون است که چند روز قبل هدف حزب الله قرار گرفت و منابع اسرائیلی مانند یدیعوت آحارونوت از تعبیر «چشم اسرائیل» برای آن استفاده کرده اند. رهبران حزب‌الله در جریان عملیات علیه این پایگاه، آن را «اولین پاسخ» خوانده بودند، چیزی که نشان دهنده آماده شدن حزب الله برای عملیاتی بزرگ‌تر است. پیش‌ترهم سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هشدار داده بود که حمله به فرماندهان مقاومت جدای از ملیت آن‌ها با پاسخ تندی مواجه خواهد شد و بنابراین، در روز‌های آینده احتمالاً سطح تنش‌ها در جبهه شمالی اراضی اشغالی تشدید خواهد شد. به تازگی روزنامه الاخبار نوشت که مقاومت لبنان به تاکتیک‌های خاصی روی آورده است که دشمن توان رویارویی با آن را ندارد. بر این اساس، فرماندهی مقاومت به رزمندگان اختیاراتی داده که آن‌ها را قادر به انجام اقدامات زیادی می‌کند و مقاومت لبنان موفق به وارد کردن خسارات مستقیم به مواضع، جنگ‌افزار‌ها و سیستم‌های دشمن شده است. در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز معتقدند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است. به رغم ادعای مقامات صهیونیست به کنترل تنش‌ها در مرز لبنان، شمال سرزمین‌های اشغالی به اتوبان موشک‌های حزب‌الله تبدیل شده است و در تازه‌ترین عملیات، نیرو‌های مقاومت چندین موشک را به سمت مواضع اشغالگران در مناطق مختلف شلیک کردند که تلفاتی را به دشمن وارد کرد. این حملات مستمر به گفته رهبران حزب‌الله، دستگرمی است و حملات جدیدی علیه اشغالگران در راه است.

 

تصاعد تنش در شمال

درحالی که آتش جنگ در غزه نسبت به روز‌های ابتدایی درگیری بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی تا حدودی فروکش کرده، در سایر جبهه‌ها تنور تنش‌ها داغ شده است. مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، به‌خصوص بعد از ترور فرمانده حزب‌الله این روز‌ها آبستن حوادث جدیدی است که می‌تواند به درگیری گسترده بین نیرو‌های حزب‌الله و ارتش اسرائیل منجر شود. حزب‌الله لبنان یک‌شنبه شب در بیانیه جدید خود اعلام کرد که تجمع نظامیان دشمن صهیونیستی در جنوب منطقه «المناره» را هدف حملات موشکی قرار داده است. به گزارش الجزیره، در این بیانیه آمده است که موشک‌ها به‌طور مستقیم به هدف خود اصابت کردند. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله روز دوشنبه هم اعلام کرد پایگاه «رویسات‌العلم» ارتش رژیم صهیونیستی در کشتزار‌های اشغالی شبعا هدف قرار گرفت. حزب‌الله همچنین اعلام کرد که موضع نظامی «حب البسان» ارتش رژیم صهیونیستی را با سلاح مناسب هدف قرار داده و تلفاتی به اشغالگران وارد کرده است. منابع خبری رژیم صهیونیستی نیز از اصابت چندین موشک مقاومت به شهرک صهیونیست‌نشین «کریات شمونه» در شمال فلسطین اشغالی بدون فعال شدن سامانه‌های هشدار خبر دادند. روز شنبه نیز مقاومت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «مرون» در واکنش اولیه به ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس با ۶۲موشک هدف قرار گرفت.

حزب‌الله از زمان شروع جنگ در غزه، در حمایت از مردم فلسطین حملات موشکی به سرزمین‌های اشغالی را استارت زد و تاکنون ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کرده است. این حملات نه‌تن‌ها متوقف نشده بلکه هر روز ابعاد گسترده‌ای به خود می‌گیرد و رهبران حزب‌الله هم آن را مقدمه‌ای برای عملیات بزرگ‌تر می‌دانند. بر اساس گزارش پایگاه خبری العهد، سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله دیروز در این باره گفت: هدف قرار دادن پایگاه مرون به منزله هدف قرار گرفتن نیروی هوایی رژیم اشغالگر است که حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده بود و این یک پیام مستقیم به دشمن است. این عضو مقاومت حزب‌الله تأکید کرد: همانطور که در بیانیه مقاومت اسلامی آمده، این حمله یک پاسخ اولیه بوده و پاسخ کامل به هدف قرار دادن بیروت توسط دشمن نیست و این بدان معناست که پاسخ‌های دیگری در راه است و دشمن باید منتظر آن‌ها بماند. وی همچنین گفت: هیچ پایگاهی در مقابل موشک‌های مقاومت در امان نیست و اگر اسرائیلی‌ها معتقد هستند که مقاومت اقدام به هدف قرار دادن پایگاه‌های اساسی و استراتژیک مانند پایگاه مرون نمی‌کند، امروز به آن‌ها می‌گوییم که هر سایت و پایگاهی که آن را خطری برای کشور و ملت خود ببینیم، هدف قرار خواهیم داد.»

هر چند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی مدعی است که حملات حزب‌الله را تا حد زیادی خنثی کرده‌اند، اما گزارش رسانه‌های عبری خلاف آن را تأیید می‌کند. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، حملات سه ماه حزب‌الله بالغ بر ۶/۱ میلیارد دلار برای صهیونیست‌ها آب خورده است. این هزینه‌های گزاف را اگر در کنار تبعات اقتصادی ناشی از عملیات انصارالله در دریای سرخ و غزه محاسبه کنیم رقم بسیار بزرگی به شمار می‌رود که به گفته مقامات اسرائیلی کسری بودجه را دوبرابر خواهد کرد. روزنامه یدیعوت‌آحارونوت دیروز در گزارشی از برآورد‌ها مالی جنگ در غزه نوشت: «هزینه‌های جنگ در جبهه بیش از ۶۰ میلیارد دلار به اسرائیل خسارت زده است که شامل بودجه جنگ و همچنین اشکال مختلف کمک‌های مالی کابینه به هرکسی است که درآمدش به دلیل جنگ کاهش یافته است.»

هشدار انصارالله به امریکا

همزمان با حملات موشکی حزب‌الله، انصارالله یمن هم سنگر مبارزه با رژیم اشغالگر و هم‌پیمانان آن را حفظ کرده است. به گزارش المیادین، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله دیروز گفت که اظهارات مسئولان امریکایی درباره تحولات دریای سرخ که سعی دارند آن را تهدیدی برای منافع جهان جلوه دهند، تلاشی از سوی این کشور است تا توجهات را از کشتار‌های اسرائیل در غزه منحرف کند. عبدالسلام با اشاره به اینکه اصرار امریکا به ادامه حمایت از اسرائیل می‌تواند به انفجار در منطقه منجر شود، تأکید کرد: «امریکا باید بداند که نظامی کردن دریای سرخ مانع از آن نخواهد شد که یمن از پشتیبانی مقاومت فلسطین در غزه دست بردارد.» انصارالله در ماه‌های اخیر با حمله به کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ، آسیب جدی به اقتصاد این رژیم‌زده است و به همین دلیل امریکا و تعداد انگشت‌شماری از متحدانش ائتلاف دریایی را برای مقابله با این حملات تشکیل دادند، اما تاکنون هیچ اقدامی علیه یمن انجام نداده‌اند.»

از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت عراق هم در ادامه حملات خود به مواضع امریکایی‌ها، صبح دوشنبه پایگاه امریکا را در میدان نفتی العمر در شرق سوریه با حدود ۳۰ راکت هدف قرار دادند. شبکه «المیادین» به نقل از یک منبع میدانی در سوریه خبر داد این عملیات در پاسخ به حمله هوایی امریکا به یک کامیون در مرز القائم و البوکمال انجام شده است.

 

نمای نزدیک

پاسخ الحوثی به بی‌بی‌سی: یمن از غزه دور است، بعد بایدن و نتانیاهو همسایه‌اند؟!

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن مجری بی‌بی‌سی را به دلیل توصیف اقدامات ارتش یمن در دریای سرخ به «هیاهوی بی‌فایده» به چالش کشید. مجری بی‌بی‌سی در گفتگو با الحوثی گفت: اقداماتی که ارتش یمن در دریای سرخ انجام می‌دهد تأثیری بر اسرائیل برای توقف جنگ غزه نداشته و این یعنی این اقدامات، هیاهوی بی‌فایده است. الحوثی در پاسخ گفت: «اگر تأثیری بر آن‌ها نداشته است پس چرا ائتلاف بین‌المللی تشکیل دادند؟ اطلاعات تو بر چه پایه و اساسی است؟ بنادر اسرائیل در فلسطین اشغالی کامل فلج شده است. این تو هستی که با سؤال‌های بی‌فایده‌ات هیاهو به پا می‌کنی.»

این مقام یمنی در جواب مجری بی‌بی‌سی درباره روابط ارتش یمن با غزه درحالی که مایل‌ها با نوار غزه فاصله دارد، گفت: «یعنی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک آپارتمان زندگی می‌کنند؟! رئیس‌جمهور فرانسه هم در همان طبقه است؟! نخست‌وزیر نیز در همان ساختمان است؟ یا بین آن‌ها و اسرائیل هزاران مایل فاصله وجود دارد؟» زمانی که مجری گفت بی‌بی‌سی درباره تحولات کنونی بی‌طرف است، الحوثی حرف وی را به تمسخر گرفت و گفت: «شما بی‌طرف هستید؟ تو اگر از مسئله فلسطین جانبداری کنی فوراً شغلت را از دست می‌دهی.» ارتش یمن در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها هزار فلسطینی و آواره شدن اکثر ساکنان منجر شده است، این رژیم را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تحت محاصره دریایی قرار داد. به دنبال آن امریکا به همراه چند کشور ائتلاف بین‌المللی دریایی تشکیل داد، اما کشور‌هایی مثل فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از شرکت در آن خودداری کردند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها