خبرهای جدید از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه

کد خبر: 1278595

روزنامه یدیعوت آحارونوت جزئیات جدیدی را درباره مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و حماس درباره معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه منتشر کرد. یکی از رهبران حماس نیز روز دوشنبه گفت که هیچ تاریخی برای دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی بازداشت شدگان تعیین نشده است.

خبرهای جدید از مذاکرات قاهره درباره آتش‌بس غزه

روزنامه یدیعوت آحارونوت جزئیات جدیدی را درباره مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و حماس درباره معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه منتشر کرد. یکی از رهبران حماس نیز روز دوشنبه گفت که هیچ تاریخی برای دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی بازداشت شدگان تعیین نشده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع از عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از مواضع قبلی‌شان خبر داد و نوشت: اسرائیل خواهان دستیابی به اسامی اسرای زنده اسرائیلی در غزه نیست، بلکه فقط خواهان اطلاع یافتن از تعداد آن‌ها و تعداد اسرای فلسطینی است که حماس خواهان آزادی آنها در ازای هر اسیر اسرائیلی است.

این منابع اعلام کردند رژیم صهیونیستی دیگر خواهان اسامی اسرای زنده اسرائیلی نیست، بلکه تنها می‌خواهد تعداد اسرای زنده را بداند.

رژیم صهیونیستی معتقد است که همچنان ۴۰ اسیر زنده در غزه هستند که می‌توان در راستای یک معامله انسانی آنها را آزاد کرد، اما تعداد دقیق مشخص نیست.

منابع تاکید کردند حماس باید این تعداد را اعلام کند تا مذاکرات پیش برود.

یک مسؤول صهیونیست گفته بود حماس با درخواست رژیم صهیونیستی برای ارائه لیست اسرای زنده مخالفت کرده است.

همچنین رسانه‌های عبری امروز دوشنبه به نقل از گزارش‌های تلویزیون مصر گزارش دادند میانجیگران و فرستاده‌های جنبش حماس به پیشرفت چشمگیری درباره آتش‌بس در غزه دست یافتند.

تلویزیون مصر در تناقض با گزارش‌های قبلی درباره موضع سرسختانه صهیونیست‌ها به نقل از یک منبع اطلاعاتی گزارش داد: «دیروز پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حاصل شد».

به گفته این منبع، تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تا آغاز ماه مبارک رمضان در ۱۰ مارس ادامه دارد.

روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی گزارش داد مصر، قطر و آمریکا برای برای آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس فشار می‌آورند. این معامله شامل آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی اسرا است. رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه پاسخ جنبش حماس درباره توافق چارچوب پاریس ۲ را رضایت بخش ندانست، تیمی را برای مذاکرات به قاهره اعزام نکرد.

مذاکرات قاهره درباره جنگ غزه در حالی وارد دومین روز شده است که میانجیگران از امکان‌پذیر بودن دستیابی به توافق در صورت تحت‌فشار قراردادن رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند.

پیش از این منابع رسانه‌ای عبری فاش کرده بودند که رژیم صهیونیستی به فشارهای آمریکا بر میانجیگران مصری و قطری برای دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه مبارک رمضان چشم دوخته است.

در حالی که هیئت حماس روز یکشنبه برای انجام این مذاکرات وارد قاهره شد، اما رسانه‌ها گزارش کردند رژیم صهیونیستی به دلیل پاسخ ندادن حماس به درخواست آنها درباره ارائه لیست کاملی از اسامی اسرای زنده این مذاکرات را تحریم کرده‌اند.

یکشنبه اولین روز از مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره انجام شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از یکی از رهبران حماس که نامش فاش نشده است، گزارش داد: ما برای بازگشت فلسطینی‌ها به مناطقی که از آنجا آواره شده‌اند، به ویژه در شمال و برای عقب‌نشینی کامل اشغالگران تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما همچنین برای دستیابی به توافقی برای توقف تجاوز و تشدید ورود کمک‌ها و امدادرسانی‌ها بسیار جدی کار می‌کنیم.

این منبع حماس تاکید کرد که هیئتی از حماس «برای دیدار با برادران مصری و قطری و ارائه دیدگاه جنبش» در قاهره است.

وی تاکید کرد که جنبش حماس نگران ورود یا عدم ورود هیئت اسرائیلی به قاهره نیست.

این منبع افزود که رژیم اشغالگر اسرائیل با سردرگمی، ناامیدی و بی‌هدف در حال انجام نبردهای میدانی و مذاکره است که «در قتل عام علیه کسانی که به دنبال امرار معاش هستند، منعکس می‌شود»./ایسنا

مقام بلندپایه حماس: مذاکرات قاهره پیشرفتی نداشته است

یک منبع بلندپایه وابسته به جنبش حماس اعلام کرد که بر اساس دیدارهای قاهره روشن است که تاکنون پیشرفت واقعی در روند گفت‌وگوها به وقوع نپیوسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، یک منبع بلندپایه وابسته به جنبش مقاومت فلسطین حماس اعلام کرد که بر اساس گفت‌وگوهای قاهره برای برقراری آتش‌بس و مبادله اسیران، تاکنون این گفت‌وگوها شاهد پیشرفتی واقعی نبوده است.

وی در ادامه، دلیل عدم تحقق پیشرفت در این گفت‌وگوها را پافشاری رژیم صهیونیستی بر عدم ارائه پاسخ‌های روشن در رابطه با خواسته‌های حماس دانست.

همچنین بنا بر اظهارات این منبع، حماس خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از این باریکه و بازگشت آوارگان فلسطینی به محل سکونت خود شده است و بر خواسته‌های خود اصرار دارد.

این منبع بلندپایه وابسته به جنبش حماس اعلام کرد: میانجیگران مصری و قطری در تلاش هستند تا گره گفت‌وگوها را بگشایند، اما در این مسیر با دشواری‌های فراوانی روبرو هستند.

گفتنی است صبح یکشنبه منابع مصری از ورود هیأت جنبش حماس به قاهره به ریاست خلیل الحیه از مقامات ارشد این جنبش خبر داده بودند. پس از آن نیز هیأت هایی از مقامات قطر و آمریکا وارد قاهره شدند. بنابر اعلام منابع عبری در این دور از مذاکرات هیأت رژیم صهیونیستی حضور نخواهد داشت.

یک منبع مصری نیز از تلاش گسترده مقامات قاهره برای تحقق آتش‌بس در غزه پیش از آغاز ماه مبارک رمضان خبر داد. این منبع بلندپایه مصری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) تاکید کرد: مقامات مصری تلاش‌های گسترده‌ای را برای برقراری آتش بس در غزه پیش از آغاز ماه رمضان به انجام رسانده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها