واکنش هند به هشدار تحریمی آمریکا درباره توافق بندر چابهار

کد خبر: 1291343

وزیر امور خارجه هند، در واکنش به هشدار تحریمی آمریکا درباره توافق دهلی‌نو و تهران بر سر توسعه بندر چابهار گفت: ما در بندر چابهار کار خواهیم کرد و این به نفع کل منطقه خواهد بود.

واکنش هند به هشدار تحریمی آمریکا درباره توافق بندر چابهار

وزیر امور خارجه هند، در واکنش به هشدار تحریمی آمریکا درباره توافق دهلی‌نو و تهران بر سر توسعه بندر چابهار گفت: ما در بندر چابهار کار خواهیم کرد و این به نفع کل منطقه خواهد بود.

به گزارش تارنمای خبری روزنامه شبکه تلویزیونی دهلی نو، سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا مبنی بر اینکه «هرکسی» که معامله تجاری با تهران را در نظر دارد، باید از «خطر احتمالی تحریم ها» آگاه باشد، اظهار داشت: این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود و دیگران نباید دست به اقدامی بزنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خود آمریکا در گذشته از اهمیت بیشتر چابهار قدردانی کرده است.

وزیر امور خارجه هند که امروز در کلکته و در یک تعامل پس از انتشار نسخه بنگلایی کتاب خود «چرا بهارات مهم است» صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره تهدید آمریکا درباره توافق دهلی‌ن و تهران بر سر توسعه بندر چابهار گفت: من برخی از اظهارات مطرح شده را دیدم اما فکر می کنم این مساله برقراری ارتباط، متقاعد کردن و درک مردم است که این در واقع به نفع همه است و افراد نباید دید محدودی نسبت به آن داشته باشند.

جایشنکار ادامه داد: آنها (ایالات متحده) در گذشته این کار را انجام نداده اند. بنابراین، اگر به نگرش خود ایالات متحده نسبت به بندر چابهار نگاه کنید، ایالات متحده از این واقعیت که چابهار برای ما اهمیت دارد، قدردانی کرده است، ما در این بندر کار خواهیم کرد.

وی افزود: هند رابطه طولانی با این پروژه داشت اما قادر به امضای یک پیمان بلندمدت نبود که این موضوع بسیار مهم بوده است. دهلی نو توانست مسائل را حل کند و توافقنامه بلندمدتی را امضا کند که به نفع کل منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه هند اظهار داشت: در نهایت، ما توانستیم این موضوع را حل کنیم و توانستیم توافق بلندمدت را به سرانجام برسانیم. توافق بلندمدت ضروری است، زیرا بدون آن شما واقعا نمی توانید عملیات بندر را بهبود ببخشید.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران و سربانند سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت جهانی بنادر هند (IPGL) امضا شد.

امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود.

در راستای این توافق، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ما از این گزارش ها آگاه هستیم. دولت هند باید خودش در مورد سیاست خارجی اش صحبت کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: در مورد آمریکا باید بگویم که تحریم های ما علیه ایران پابرجاست و همچنان اجرا می شوند. آنها که به دنبال همکاری تجاری با ایران هستند باید بدانند که خود را در معرض تحریم‌ها قرار می‌دهند.

بندر چابهار یک پروژه شاخص در روابط هند و ایران است که به عنوان یک بندر ترانزیتی مهم برای تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای محصور در خشکی هستند، عمل می کند و هند نقشی کلیدی در توسعه و بهره برداری از بندر چابهار داشته است.

دولت هند در زیرساخت های بندر سرمایه گذاری کرده و در ارتقای امکانات آن مشارکت داشته است تا آن را به یک مسیر ترانزیتی مناسب برای کالاهای هندی به مقصد افغانستان و آسیای مرکزی تبدیل کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها