اعتراضات ضد فرانسوی در کالدونیای جدید

کد خبر: 1291596

در پی تصویب قوانین جدید از سوی دولت فرانسه برای رای‌گیری در کالدونیای جدید تحت حاکمیت پاریس، ناآرامی‌ها در این جزیره مستعمره سابق فرانسه در قاره استرالیا بالا گرفته و مناطقی از نومئا، پایتخت، به دست معترضان ضد فرانسه افتاد.

اعتراضات ضد فرانسوی در کالدونیای جدید

در پی تصویب قوانین جدید از سوی دولت فرانسه برای رای‌گیری در کالدونیای جدید تحت حاکمیت پاریس، ناآرامی‌ها در این جزیره مستعمره سابق فرانسه در قاره استرالیا بالا گرفته و مناطقی از نومئا، پایتخت، به دست معترضان ضد فرانسه افتاد.

به گزارش روزنامه گاردین، ناآرامی‌های چند روزه در کالدونیای جدید که جزئی از قلمروی فرانسه در اقیانوس آرام بشمار می رود، تاکنون پنج کشته بر جای گذاشته و صدها نفر نیز دستگیر شده اند. گفته می شود دو افسر پلیس در میان کشته شدگان قرار دارند.

گفته می‌شود در بخشی از خیابان‌های پرجمعیت نومئا پایتخت نیوکالدونیا (یا کلدونیای جدید) ساختمان‌ها سوخته و خودروها در وسط خیابان رها شده اند و صدها معترض کنترل این مناطق را در دست گرفته اند.

این ناآرامی ها که در پی تصویب قوانین جدید انتخاباتی آغاز گردید، سبب شده تا مناطقی از نیوکالدنیا از کنترل دولت خارج شود و معترضان خواستار جدایی شوند.

لوئی لوفران نماینده عالی دولت فرانسه در نیوکالدونیا، از استقرار نیروهای امنیتی جدید در این جزیره و افزایش شمار نیروهای پلیس اعزامی تا عصر جمعه از یک هزار و ۷۰۰ نفر به دو هزار و ۷۰۰ نفر خبر داد.

پیش از این، گابریل اتل نخست‌وزیر فرانسه نیز گفته بود که حدود یک هزار نیروی امنیتی اضافی به نیوکالدونیا اعزام و به یک هزار و ۷۰۰ نفر نیروی این جزیره اضافه خواهند شد.

به نوشته گاردین، این اعتراضات پس از تصویب قوانین جدید رای‌گیری از سوی فرانسه آغاز شد. براساس قوانین جدید، فرانسوی‌های ساکن نیوکالدونیا که ۱۰ سال در آنجا زندگی کرده‌اند، می توانند در انتخابات رای دهند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی نگران کمرنگ شدن نقش اهالی این جزیره در مقایسه با فرانسوی ها هستند.

همزمان، گروه هماهنگی اقدام میدانی (CCAT) که تظاهرات روز دوشنبه علیه اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی را سازماندهی کرد، دولت فرانسه را مسئول خشونت های جاری دانسته است.

در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده، آمده است: «در مقابله با عزم سرسختانه دولت برای اعمال تغییر در قانون اساسی، ضمن محکوم کردن این بی مسئولیتی، فرانسه را مسئول تلفات جانی، جرائم و تخریب بخش های تجاری کشور می دانیم».

ژرارد درمنن وزیر کشور فرانسه دیروز پنجشنبه جمهوری آذربایجان را به مداخله در نیوکالدونیا متهم کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت: «این یک توهم نیست. متاسفم که برخی معترضان با جمهوری آذربایجان معامله کرده‌اند. اما حتی اگر تلاش‌هایی هم برای این امر وجود داشته باشد، فرانسه حاکم قلمرو خود است.

به گفته مقامات، نیروهای امنیتی علاوه بر دستگیری ۲۰۰ نفر معترض، پنج فعال مظنون به جدایی طلبی را متهم به سازماندهی خشونت کرده و در بازداشت خانگی قرار داده اند.

نیوکالدونیا با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بین استرالیا و فیجی قرار دارد و یکی از چندین قلمرو فرانسوی است که در سراسر جهان از کارائیب و اقیانوس هند تا اقیانوس آرام را در بر می گیرد و در دوران پس از استعمار همچنان بخشی از فرانسه باقی مانده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها