شکست تلاش‌ اردوغان برای تبدیل حلب به بنغازی

کد خبر: 490374

یک رسانه ترکیه‌ای تاکید کرد تلاش‌های رجب طیب اردوغان برای تبدیل شهر حلب سوریه به بنغازی جدید(شهری در لیبی) با شکست روبرو شد.

خبرگزاری تسنیم: فهیم طاشتکین تحلیلگر ترکیه‌ای در مطلبی در روزنامه رادیکال ترکیه نوشت تلاش‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای تبدیل شهر حلب سوریه به بنغازی دیگر شکست خورد.
وی افزود ترکیه انواع کمک‌های نظامی و نامحدود را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دارد، اما این کمک‌ها برای سیطره بر شهری که ساکنانش از خود در برابر این گروه‌های تروریستی دفاع می‌کنند، کافی نبود.
طاشتکین که با یک شبکه ماهواره‌ای گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد شکسته شدن حلقه محاصره تحمیلی شهرک‌‌های نبل و الزهراء و سیطره ارتش سوریه بر این منطقه، راه پشتیبانی لجستیکی از گروه‌های تروریستی در حلب و مناطق مجاور از سمت ترکیه را قطع کرد و این وضع، آنکارا را در وضع دشواری قرار داد.
وی افزود شکسته شدن حلقه محاصره نبل و الزهراء نقطه عطف مهمی است که مسیر درگیری مسلحانه را میان ارتش و باندهای تروریستی مشخص خواهد کرد.
نویسنده ترک گفت یکسره شدن بحران سوریه پیش از آنکه در ژنو باشد در صحنه میدانی خواهد بود، زیرا پس از آنکه ارتش سوریه توانست تمام مناطقی را که گروه‌های تروریستی از یک سال پیش بر آن مسلط بودند،‌بازپس بگیرد، این گروه‌های تروریستی و حامیانشان هیچ برگ برنده‌ای برای چانه‌زنی در مذاکرات ژنو نداشتند.
اورهان بورصالی دیگر نویسنده ترک در روزنامه جمهوریت نوشت تمام طرح‌های اردوغان در سوریه شکست خورد. وی تصریح کرد اردوغان و داوداوغلو نخست وزیر وی پس از پیروزی‌های ارتش سوریه و شکست‌های بزرگ گروه‌های تروریستی، در سوریه به بن‌بست رسیده‌اند.
شکست ائتلاف آنکارا و آل سعود
از سوی دیگر جاهد ارماگان کارشناس مسائل راهبردی ترکیه‌ای تاکید کرد ائتلاف آنکارا با رژیم سعودی برای حمایت از گروه‌های تروریستی همانند پنج سال گذشته شکست خواهد خورد و اظهارات مقامات سعودی مبنی بر آمادگی برای مشارکت در جنگ زمینی با داعش، نه تنها جدی نیست که در عین حال مضحک و سخیف است.
ارماگان که ریاست مرکز مطالعات استراتژیک آنکارا را برعهده دارد، در گفت‌وگو با یک شبکه خبری ترکیه گفت ائتلاف ترکیه با دولت واپس‌گرای متحجری همچون سعودی محکوم است، بنود سعود همواره از ترکیه و ترک‌ها و حتی عثمانی‌ةایی که اردوغان به آنها افتخار می‌کند، نفرت دارند، نگرش و ایدئولوژی وهابی سعودی علت تمام مشکلات جهان اسلام و اساس تمام گروه‌های تروریستی به اصطلاح اسلامی است.
این کارشناس مسائل استراتژیک به اظهارات برخی محافل سیاسی درباره احتمال دخالت ترکیه در سوریه برای نجات گروه‌های تروریستی در حلب اشاره و تاکید کرد این اظهارات جدی نیست، زیرا تمام موازنه‌های قوا در سوریه اکنون به نفع دولت این کشور است که تمام کارشناسنان و سیاستمداران در غرب هم به این مسئله اعتراف کرده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها