هشدار آمریکا نسبت به وخامت وضعیت سد موصل

کد خبر: 497783

آمریکا هشدار داد، سد شهر موصل عراق با خطر بی‌سابقه شکستن فاجعه‌بار روبه‌رو است که می‌تواند با به راه انداختن یک موج عظیم آب، چندین شهر را با خاک یکسان کرده و در عرض چند ساعت صدها هزار نفر را از بین ببرد.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آمریکا هشدار نامعمولی را درباره عواقب وحشتناک از بین رفتن سد شهر موصل عراق داده است که پیامد آن می‌تواند به راه افتادن "یک موج شبیه به سونامی که تقریبا یک سوم عراق را از بین می‌برد" عنوان شده است.
از سوی دیگر آمریکا گفته که با از بین رفتن این سد ممکن تقریبا کل شبکه برق‌رسانی عراق غیرفعال شود و بخشهایی از شهرهای بزرگ مشابه اتفاقی که طوفان کاترینا بر سر مناطقی از نیواورلئان در آمریکا آورد برای مدت چندین هفته زیر آب بروند.
آمریکا همچنین اظهار کرد که دولت عراق به دلیل کنترل بخش زیادی از مناطق نزدیک به سد موصل از سوی داعش نخواهد توانست به مدیریت تخلیه مردم بپردازد و مردم باید آمادگی تخلیه خودشان را از مناطق اطراف سد موصل داشته باشند.
سد موصل در سال 1984 ساخته شد اما به دلیل سالها دیکتاتوری، جنگ و بی ثباتی در عراق وضعیت خوبی ندارد. دولت عراق تلاش کرده شرکتهای خارجی را متقاعد کند که یک قرارداد برای حفاظت از این سد ببندند در حالی که همزمان درگیری‌ با تروریستهای داعش در نزدیکی این سد همچنان جریان دارد.
سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد، وخیم شدن طولانی مدت وضعیت سد موصل به این معنی است که اکنون این سد با سطحی "بی سابقه" از خطر مواجه است.
آمریکا ضمن اعلام این که هنوز اطلاعات مشخصی درباره زمان شکسته شدن سد وجود ندارد، گفت دولت عراق باید شروع به ایجاد یک سیستم هشدار اضطراری به منظور اطلاع دادن به حدود 1.5 میلیون نفر از کسانی که در مسیر سیل ناشی از شکسته شدن احتمالی این سد قرار دارند، کند.
آمریکا خاطرنشان کرد: سد موصل با خطر بی سابقه و جدی یک شکست فاجعه‌بار همراه با هشدارهای کم مواجه است. در صورت فاجعه شکسته شدن این سد انبوهی از تلفات، آوارگی بسیاری از مردم و از بین رفتن اکثریت زیرساختهای قرار گرفته در مسیر آب پشت این سد اتفاق خواهد افتاد.
اگرچه شهر موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق از ژوئن 2014 تا کنون در کنترل داعش بوده اما سد این شهر خیلی زود از سوی نیروهای پیشمرگ و دیگر نیروهای خارجی باز پس گرفته شد.
آن گونه که مقامهای آمریکایی اعلام کرده‌اند، در صورت شکسته شدن این سد بخشهایی از شهر موصل در عرض چند ساعت تا ارتفاع 45 پا زیر آب خواهند رفت و به این ترتیب ساکنان این شهر زمان زیادی برای فرار نخواهند داشت. همچنین موج آب به راه افتاده می‌تواند حتی اراضی را تا شهر سامرا زیر آب برده و باعث از بین رفتن مردم، ساختمانها، اراضی کشاورزی و نیروگاه‌های برق شود. همچنین سیل به راه افتاده از شکست این سد بعد از سه روز به بغداد رسیده و پایتخت عراق را دستخوش آشوب، افزایش خطرات بهداشتی، محدودیت تحرک و از بین رفتن خانه‌ها،‌ ساختمانها و خدمات خواهد کرد.
مقامهای آمریکایی در ادامه هشدار خود تصریح کردند: بخش زیادی از اراضی که در اثر شکست سد موصل آسیب خواهند دید تحت کنترل گروه تروریستی داعش بوده و یا از سوی این گروه تهدید می‌شود که مدیریت مقام‌های دولتی را ناممکن ساخته و ممکن است شهروندان آزادی تحرک کافی برای فرار کردن پیدا نکنند. فقدان مدیریت دولت در تخلیه مناطق آسیب دیده احتمالا بیشتر از هر چیز باعث آسیب دیدن گروه‌های آسیب پذیر مثل بیماران، معلولین و سالمندان خواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها