تلاش شورای امنیت برای اجرای معاهده صلح در مالی

کد خبر: 499037

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جریان سفر به مالی برای اجرای معاهده صلح شکننده با هدف پایان دادن به چرخه آشوب‌های داخلی و اجازه به دولت برای مقابله با تهدید روزافزون شبه‌نظامیان افراطی تلاش می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، شورشیان طوارق خواستار ایجاد منطقه خودمختار در شمال مالی هستند و دولت باماکو و شبه‌نظامیان حامی آن توافقی را سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل متحد به امضا رساندند و متعهد شدند تا به سال‌ها خصومت پایان دهند.
دولت و ائتلاف شورشیان طوارق موسوم به هماهنگی جنبش‌های ازواد یکدیگر را به مانع‌تراشی در روند اجرای معاهده صلح متهم می‌کنند.
فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل در جریان سفر به دو شهر در شمال مالی گفت که با اجرای روند صلح مردم می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند. نیروهای فرانسوی در سال 2013 مداخله نظامی در مالی کردند تا شبه‌نظامیان افراطی را که برای تصرف مناطق شمالی تلاش می‌کردند، عقب برانند. آنها تاکید داشتند که پیشروی شبه‌نظامیان در شمال می‌تواند آنها را برای حمله به اروپا آماده کند.
هیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد هم مستقر شد اما این شبه‌نظامیان با سازماندهی مجدد خود و انجام موجی از حملات علیه نیروهای امنیتی، نیروهای صلحبان و اهداف غیرنظامی در سراسر مرز انجام داده و در کشورهای اطراف هم گسترش یابند.
اعضای شورای امنیت با مقام‌های دولتی و نیز رهبران جامعه مدنی و مذهبی در شمال مالی دیدار و گفت‌وگو کردند.
آنها همچنین قصد دارند امروز (یکشنبه) گفت‌وگوهایی را با نمایندگان گروه‌های مسلح در باماکو، پایتخت مالی برگزار کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها