حمله پلیس استانبول به افراد معترضین به دولت

کد خبر: 502386

افرادی که در اعتراض به ناتوانی دولت ترکیه برای جلوگیری از حملات تروریستی در این کشور تظاهرات کرده‌اند، هدف حمله پلیس ترکیه قرار گرفتند.

پرس تی وی: معترضان روز دوشنبه در میدان تقسیم شهر استانبول تجمع کرده بودند و در اعتراض به سوء مدیریت دولت آنکارا -که به زعم آنها عامل حملات تروریستی اخیر است - شعارهایی سر دادند.
این گردهمایی اعتراضی بعد از مداخله پلیس به خشونت کشیده شد. نیروهای پلیس از ماشین‌های آبپاش استفاده کرده و به سوی معترضان گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند. در جریان این اقدام سرکوبگرانه، شماری از معترضان دستگیر شدند.
در حمله روز یکشنبه در آنکارا که با استفاده از خودروی بمب گذاری شده صورت گرفت، دست‌کم 37 نفر کشته و 125 نفر زخمی شدند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است؛ با وجود این، مقام‌های امنیتی می‌گویند شواهد اولیه حاکی از آن است دو مهاجم این حمله با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ارتباط بوده‌اند.
در پی این حمله، ارتش ترکیه عملیات نظامی علیه پ‌ک‌ک را شدت بخشیده است.
جنگنده‌های ترکیه روز دوشنبه به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق حمله کردند.
ارتش ترکیه اعلام کرد در این حملات، انبارهای تسلیحات و مخفیگاه‌های پ‌ک‌ک در کوهستان قندیل و منطقه گارا هدف قرار گرفت.
مقام‌های ترکیه از شامگاه دوشنبه در شهر عمدتا کردنشین شرناق قوانین منع تردد را اعلام کرده‌اند.
بمب گذاری روز یکشنبه در حالی صورت گرفت که انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در بهمن ماه در آنکارا به کشته شدن 29 نفر منجر شد. مسئولیت حمله بهمن ماه را گروه موسوم به شاهین‌های آزادی کردستان یا «تاک» بر عهده گرفت.
مراسن تشییع جنازه قربانیان حمله روز یکشنبه در آنکارا (24 اسفند 94، عکس از خبرگزاری فرانسه)
ارتش ترکیه از دسامبر 2015 (آذر 94) عملیات گسترده‌ای را در مناطق کردنشین جنوب شرق این کشور آغاز و هدف از آن را مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اعلام کرده‌ است.
با وجود این، شمار بسیاری از قربانیان عملیات نظامی در این مناطق، غیرنظامی هستند.
موسسه حقوق بشر ترکیه چندی پیش اعلام کرد دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش در جنوب شرق کشور کشته شده‌اند.
اداره امنیت ترکیه مدتی بعد از آغاز حملات ارتش به مناطق کردنشین خاطر نشان کرد در این عملیات حدود 100 هزار نفر آواره شده‌اند.
حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه - که حزب حامی کردهاست - عملیات نظامی دولت آنکارا در مناطق کردنشین را به شدت محکوم و اعلام کرده ارتش ترکیه در حال قتل عام مردم است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها