اس300 در روزهای آتی به ایران تحویل می‌شود

کد خبر: 507464

به گفته مقام‌های روسیه، این کشور نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس-300 را در روزهای آتی به ایران تحویل خواهد داد.

پرس تی وس: خبرگزاری اینترفاکس سه‌شنبه (17 فروردین) به نقل از ضمیر کابلوف، یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه این خبر را اعلام کرد.
وی گفته است: «نمی‌دانم آیا این محموله امروز (سه‌شنبه) ارسال خواهد شد یا خیر، اما برای (ارسال به ایران) آماده می‌شود.»
ضمیر کابلوف، یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه
یش از این خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد اولین محمولۀ سامانۀ دفاع موشکی اس-300 در ماه‌های اوت تا سپتامبر (11 مرداد تا 10 مهر 1395) به ایران تحویل داده خواهد شد.
قرار بود اولین محمولۀ اس-300 در تاریخ 29 بهمن و در جریان سفر سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به روسیه به ایران تحویل داده شود، اما براساس آن چه رسانه‌های روسی از آن به عنوان «اختلافات مالی» نام بردند، این موضوع به تأخیر افتاد.
سامانه اس-300 قادر به نابود کردن اهداف بالستیک است و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است.
این سامانه می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.
تصمیم برای ارسال سامانه موشکی اس-300 به ایران پس از آن نهایی شد که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان، در تاریخ 13 فروردین 1394 در شهر لوزانِ سوئیس در زمینۀ برنامه انرژی هسته‌ای تهران به تفاهم رسیدند.
پس از توافق بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر 1394 در وینِ اتریش و رفع تحریم های ضد ایرانی ارسال این سامانه ها به ایران قطعی شد.
روسیه به بهانۀ اینکه قرارداد امضا شده با ایران در سال 2007 مشمول تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران است، در سال 2010 از ارسال این سامانۀ موشکی به ایران امتناع کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها