ریاض به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کند

کد خبر: 508692

یک کارشناس مصری گفت: شاه سعودی در سفر به مصر تلاش دارد تا این کشور را مجاب کند که وارد جنگ یمن شود اما مصر وارد باتلاقی که عربستان در یمن برای خود ایجاد کرده نمی‌شود.

خبرگزاری تسنیم: محمد حجازی کارشناس مصری به تشریح ابعاد سفر "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه کهنسال عربستان به سرزمین فراعنه پرداخت.
وی در این مصاحبه گفت: دلیل اصلی سفر پادشاه عربستان به مصر امضای قراردادهایی میان سعودی ها و مصر است تا در پی آن مصر نیز اقدام به کمک به سعودی ها در باتلاق یمن بکند.
حجازی در حالی از کمک های مالی عربستان به مصر سخن می گوید که خبرگزاری رویترز نوشت: منابع دولتی در مصر گفتند در جریان سفر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به مصر، توافق‌نامه‌ای برای رفع نیازهای نفتی این کشور به مدت پنج سال به ارزش 20 میلیارد دلار و با سود دودرصدی و مدت پرداخت این مبلغ برای حداقل سه سال امضا خواهد شد.
رسانه انگلیسی نوشت عربستان سعودی از بزرگترین حامیان حکومت عبدالفتاح السیسی به شمار می‌رود و در جریان سفر شاه سعودی به مصر توافق‌نامه‌ دیگری امضا خواهد شد که بر اساس آن عربستان سعودی، وامی به ارزش یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه منطقه سیناء در اختیار قاهره قرار خواهد داد.
شاه سعودی ژانویه گذشته دستور داده بود تا نیازهای نفتی مصر برای مدت پنج سال آینده برطرف شده و سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در این کشور به بیش از 30 میلیارد ریال سعودی برسد.
حجازی در ادامه این مصاحبه گفت: البته به نظر می رسد که عمل به تعهدات مالی که عربستان می دهد به دلیل اختلاف نظرهایی که میان مصر و عربستان وجود دارد و همچنین اولویت ها، اهداف و مصالح دو کشور سخت به نظر برسد.
بر اساس گزارش رسانه ها، مصر و عربستان اختلاف نظر عمیقی درباره بحران سوریه دارند و در حالی که مصر از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند اما سعودی ها همچنان به حمایت گسترده از تروریست ها در مناطق مختلف سوریه حمایت می کنند.
اما اختلافات سعودی ها و مصری‌ها فقط در همین موضوع خلاصه نمی شود و درباره حمله عربستان به یمن نیز اختلافاتی وجود دارد و مصر از اعزام نظامیان خود به یمن برای مبارزه با ارتش و کمیته های مردمی یمن خودداری می کند.
این کارشناس مصری در ادامه این مصاحبه گفت که احتمال آنکه عربستان به تعهدات مالی خود در قبال مصر عمل کند کم می باشد چون در حال حاضر سعودی‌ها با چالش های اقتصادی مواجه هستند که به آنها اجازه نمی دهد برای مجاب کردن ارتش مصر برای ورود به باتلاق مصر هزینه های سنگینی انجام دهند.
گزارش ها از کسری بودجه عربستان، حاکی از آن است که این کشور مجبور شده برای جبران کسری بودجه به ذخایر ارزی خود پناه ببرد.
اقدام عربستان در افزایش بی رویه تولید نفت و همچنین غرق شدن این کشور حاشیه خلیج فارس در جنگ یمن و حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از تروریست های سوری، سبب شده تا این کشور با کسری بودجه وسیعی مواجه شود.
حجازی در پایان این مصاحبه گفت: گمان نمی‌کنم که مصر خود را وارد باتلاق یمن کند و به احتمال زیاد سعودی‌ها باید به تنهایی در این باتلاق دست و پا بزنند و هرگونه کمک خارجی به عربستان در یمن تنها به کمک های نمادینی که هیچ دستاوردی نخواهد داشت محدود خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها