خشم مصری‌ها از واگذاری دو جزیره به عربستان

کد خبر: 509806

در پی تجمع اعتراض‌آمیز مصری‎ها در واکنش به توافق قاهره و ریاض برای واگذاری جزایر راهبردی تیران و صنافیر به عربستان، 11 فعال مصری بازداشت شدند.

پرس تی وی: دولت مصر شامگاه شنبه (21 فروردین) از امضای توافقنامه مرز دریایی میان این کشور و عربستان خبر داد که بر اساس آن، این دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ در آب‌های سرزمینی عربستان قرار می‌گیرد.
روز یکشنبه (22 فروردین) تجمعی اعتراض‌آمیز در واکنش به این اقدام در میدان طلعت حرب در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد و مقامات امنیتی در مواجهه با اعتراضات 11 فعالِ مخالف با این قرارداد را بازداشت کردند.
در همین حال روزنامه رای الیوم اعلام کرد یک وکیل مصری به نام خالد علی با تنظیم شکوائیه‌‎ای به دیوان عالی قضاییِ این کشور خواستار ملغی شدن قرارداد واگذاری تیران و صنافیر به عربستان سعودی شده است.
براساس این گزارش ژنرال عبدالمنعم سعید، رئیس اسبق ستاد ارتش مصر نیز از پارلمان این كشور خواسته است تا این «قرارداد ننگین» را تصویب نكند.
حمدین صباحی، فعال برجستۀ مصری نیز با بیان این‌که مصر برای صیانت از این دو جزیره خون‌های زیادی داده است، هشدار داد برای جلوگیری از بروز یك بحران در روابط مصر و سعودی، قرارداد ننگینِ واگذاری جزایر مصری به سعودی بی‌اثر و ملغی به حساب بیاید.
پایگاه خبری الرصد مصر نیز از سوی دیگر یک نوار صوتی منتشر کرده است که مربوط به یکی از سخنرانی‌های جمال عبدالناصر، رئیس جمهور اسبق مصر دربارۀ حاکمیت مصر بر این دو جزیره است.
عبدالناصر در این سخنرانی تأکید می‌‎کند هر تلاشی برای محروم کردن مصر از این جزایر تجاوز به حقوق ملت این کشور است.
عبدالباری عطوان، تحلیل‌گر برجستۀ مسایل سیاسی عرب نیز با ارائۀ تحلیلی به بررسی واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان پرداخته است.
وی ضعف سیاسی، نظامی، اقتصادی و نیاز شدید مصر به حمایت اقتصادی، پرهیز این کشور از جنگ و سرسپردگی سران را از دلایل اصلی واگذاری جزایر مذکور به عربستان دانسته است.
عطوان کسری بودجۀ 43 میلیارد دلاری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، افزایش 30 درصدی بدهکاری خارجی، بیکاری، کاهش ارزش واحد پول مصر (جنیه)، بحران امنیتی در صحرای سینا و خطر از دست رفتن سهمیه آب نیل را مهم‌ترین دلایل ضعف سرانِ مصری دانست که به دنبال دریافت کمک 20 میلیارد دلاری عربستان هستند.
این تحلیل‌گر معتقد است با توجه به این‌که اغلب نمایندگان پارلمان مصر از حامیان السیسی هستند، قرارداد واگذاری این دو جزیره در پارلمان نیز تصویب خواهد شد.
جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.
توافقنامه مرز دریایی جدید مصر و عربستان در کاخ اتحادیه در شرق قاهره در حضور السیسی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به امضای شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر و همتای سعودی وی رسید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها