رای مثبت کمیته کنگره برزیل به استیضاح روسف

کد خبر: 510142

یک کمیته کنگره برزیل به آغاز اجرای روند استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور رای مثبت داد. این امر احتمال عزل رهبر بحران‌زده برازیلیا را یک گام به جلو هدایت می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل به اتهام نقض قوانین مالی برای سرپوش‌ گذاشتن به روی مشکلات بودجه کشورش با استیضاح مواجه می‌شود. مخالفان وی معتقدند، این روند مطابق میل اکثریت مردم برزیل است و در همین حال حامیان روسف بر این باورند که دشمنان برای غصب قدرت تلاش می‌کنند.
در رای‌گیری کمیسیون ویژه کنگره 38 قانونگذار از حامیان استیضاح شدند و 27 تن با آن مخالفت کردند. بر این اساس روند استیضاح ادامه می‌یابد. جلسه این کمیته که عصر دوشنبه آغاز شد، ساعت‌ها به طول انجامید و تا پیش از رای‌گیری صدای فریادها به گوش می‌رسید. نمایندگان حامی عزل روسف برگه‌هایی با نوشته "استیضاح الان" در دست داشتند و حامیان وی نیز شعار "کودتا، کودتا، کودتا" سر می‌دادند.
نتیجه رای‌گیری از پیش قابل پیش‌بینی بود و تا حد زیادی نمادین محسوب می‌شود چرا که جدا از نتیجه رای‌گیری، این مساله به مجلس سفلی‌ کنگره کشیده می‌شد و احتمالا به‌زودی آنها تصمیم می‌گیرند که آیا روند استیضاح را به مجلس علیا یا همان سنا ارسال کنند یا خیر.
با توجه به اینکه 342 رای در مجلس سفلی متشکل از 513 قانونگذار برای ادامه این روند نیاز است، تحلیلگران می‌گویند که نتیجه رای چندان قابل حدس نیست. بزرگترین حزب برزیل موسوم به جنبش دموکراتیک برزیل اواخر ماه گذشته از ائتلاف حاکم دیلما روسف خارج شد و همین موجب شد تا دولت برزیل برای تضمین حمایت احزاب کوچکتر برای متوقف کردن روند استیضاح به تکاپو بیفتد.
اگر روند استیضاح در مجلس سفلی تصویب شود، این روند به سنا ارسال می‌شود که آنها درباره آغاز روند دادگاهی روسف تصمیم می‌گیرند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، روسف به مدت 180 روز و در دوران برگزاری دادگاه از سمت ریاست جمهوری تعلیق می‌شود و به احتمال زیاد پس از وی میشل تمر، معاون روسف به عنوان جانشین موقت تعیین می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها