مخالفان سوری طرح ماندن اسد را رد کردند

کد خبر: 512020

مخالفان دولت سوریه طرح سازمان ملل متحد برای ماندن بشار اسد در قدرت طی دوره انتقال سیاسی را رد و تاکید کردند: «هیچ نقشی را برای اسد قائل نخواهند بود.»

پرس تی وی: بنا بر این طرح، در دوره انتقال سیاسی در سوریه، بشار اسد به عنوان رئیس جمهور در قدرت باقی می‌ماند اما 3 معاون وی، نماینده مخالفان خواهند بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، روز شنبه به مخالفان سوری حاضر در مذاکرات صلح ژنو گفته است که این طرح می‌تواند به «دور باطل» بحث بر سر یک دوره انتقالی برای خاتمه درگیری‌ها در سوریه پایان دهد.
گفته شده بنا بر این طرح، اسد بسیاری از اختیارات خود را به معاونانش که نمایندگان مخالفان هستند می‌دهد و به مقامی تشریفاتی تبدیل می‌شود با این حال مخالفان تاکید کرده‌اند که «هیچ نقشی را برای اسد» قائل نخواهند بود.
گفتنی است سرنوشت اسد همچنان کلیدی‌ترین مورد اختلاف بین «کمیته عالی مذاکرات» که مورد حمایت عربستان است و هیأت دولت دمشق باقی مانده است.
این کمیته اصرار دارد اسد باید برود، اما دمشق تاکید دارد که اسد، رئیس جمهور قانونی سوریه است و باید در قدرت بماند. مخالفان، دولت انتقالی را «بدون اسد» می‌خواهند در حالی که دمشق به دنبال تشکیل «دولت وحدت ملی» است.
پیشتر در روز چهارشنبه نیز باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفته بود فرایند انتقال سیاسی در سوریه باید بدون اسد انجام شود.
اوباما پس از دیدار با مشاوران امنیت ملی خود در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) گفت بحث درباره آینده سوریه در دستور کار دیدار این هفته وی با «شرکای امریکا» در شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.
در ناآرامی‌های پنج ساله سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم این کشور کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند. این خشونت‌ها همچنین میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج این کشور جنگ زده آواره کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها