رئیس جمهور امریکا به عربستان سفر کرد

کد خبر: 513432

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا راهی عربستان شده است تا علاوه بر دیدار و گفتگو با ملک سلمان، پادشاه این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

پرس تی وی: این نشست در روز دوم سفر دو روزه اوباما در ریاض، پایتخت عربستان برگزار می شود و دیدار با سران کشورهای عضو این شورا از برنامه های رئیس جمهور امریکا است.
اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا نیز که در این سفر اوباما را همراهی می‌کند در دیدار با همتایان عربستانی خود همکاری های نظامی امریکا و عربستان و همچنین مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهد.
اگر چه امریکا و عربستان هم پیمانان منطقه ای در خاورمیانه و خلیج فارس محسوب می شوند و ریاض از مشتریان پر و پا قرص تسلیحات امریکایی است اما توافق هسته‌ای ایران این روابط را متشنج کرده است.
پس از برجام
در پی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال 1394 و اجرایی شدن برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، ریاض ایفای نقشی پررنگ تر از سوی تهران را در منطقه بر نمی تابد و بر واشنگتن برای عدم همکاری با ایران فشار می‌آورد.
اسناد دردسر ساز برای ریاض
اوباما در حالی به عربستان سفر ‌کرده است که روابط ریاض و واشنگتن بر سر طرح مربوط به افشای اسناد حملات 11 سپتامبر 2001 که براساس آن دولت عربستان در دادگاه‌های امریکا مسئول این حملات خوانده می‌شود، دچار تنش بیشتری شده است.
عربستان به دولت اوباما و نمایندگان کنگره امریکا هشدار داده است در صورت تصویب این طرح، صدها میلیارد دلار از اوراق بهادار امریکا را می‌فروشد.
شاید همین تهدید بود که دولت امریکا را به عقب نشینی واداشت به طوری که کاخ سفید اعلام کرد در صورت تصویب این طرح، اوباما آن را وتو خواهد کرد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه امضای این طرح از سوی رئیس جمهور امریکا را «بسیار دور از ذهن» خواند.
در صورت تصویب این طرح در کنگره و احتمال انتشار اسنادی در این خصوص، شهروندان آمریکایی می توانند در محافل قضایی از عربستان به علت نقشش در حملات یازدهم سپتامبر درخواست غرامت کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها