فاجعه دیمونا خیلی شدیدتر از چرنوبیل خواهد بود

کد خبر: 515907

یکی از مهمترین موسسان نیروگاه هسته‌ای دیمونا از تل‌آویو خواست راکتورهای هسته‌ای این نیروگاه قدیمی را به دلیل خطرات احتمالی و دلایل امنیتی ببندد.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از سایت النشره، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر اینکه نیروگاه هسته‌ای دیمونا مشکلات فنی جدی در ساختار داخلی و خارجی خود دارد و این عیوب می‌توانند زندگی را در منطقه اطراف نیروگاه به خطر بیندازند، پروفسور عوزی ایون، یکی از مهمترین موسسان تاسیسات هسته‌ای دیمونا از تل‌آویو خواست این راکتورها را تعطیل کند.
ایون در گفتگو با رادیوی "اسرائیل" تاکید کرد: راکتورهای هسته‌ای نیروگاه دیمونا قدیمی‌ترین راکتورهای جهان هستند و دیگر راکتورهای هم‌نسل آنها مدت‌ها قبل با توجه به شاخص‌های بین‌المللی ایمنی و سلامت تعطیل شده‌اند.
ایون افزود: اسرائیل به دلایل سیاسی، علمی و اقتصادی قدرت و تمایل تغییر این راکتورها را ندارد چون این اقدام یعنی ایجاد تاسیسات هسته‌ای جدید.
براساس گزارش شبکه دو اسرائیل در سال گذشته خطرات انفجار در تاسیسات دیمونا بسیار بالاست و در صورت انفجار منطقه نقب با فاجعه‌ای نظیر فاجعه چرنوبیل در روسیه و چه بسا شدیدتر از آن روبه‌رو شود.
طلب ابو عرار، نماینده عرب در کنست اسرائیل را مسئول جان عرب‌های بدوی در نقب در صورت انفجار دیمونا به علت قدیمی‌ بودنش دانست.
وی خواستار تعطیلی این نیروگاه قبل از وقوع حادثه شد.
این مساله بار دیگر در پی افشاگری هاآرتص رو شده است. روز سه‌شنبه کارشناسانی از راکتورهای هسته‌ای دیمونا از وجود بیش از 1500 مورد نقص فنی در ساختار اصلی این راکتورها و از رده خارج شدن آنها خبر دادند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها