انگلیس گزارش جنگ عراق را 16 تیر منتشر می‌کند

کد خبر: 520668

انتشار گزارش انگلیس از جنگ عراق در سال 2003 که مدت‌هاست اعلام آن به تعویق افتاده است، طبق گفته رئیس کمیته "چیلکات" نهایتا ششم ژوئیه (16 تیر) منتشر می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحقیقات کمیته چیلکات در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق که بر عهده جان چیلکات است، از سال 2009 آغاز شد و قرار بود ظرف مدت یکسال گزارش خود را منتشر کند.
جان چیلکات جمعه در نامه‌ای به دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، بررسی‌های معمول برای اطمینان یافتن از عدم نقض امنیت ملی تکمیل شده است و نیازی به ویرایش نیست. انتشار گزارش در ششم ژوئیه به ما زمان می‌دهد تا غلط‌گیری نهایی، فرمت‌بندی، چاپ و گام‌های لازم برای انتشار الکترونیکی لازم را برداریم.
انتظار می‌رود که این گزارش دو میلیون و 600 هزار کلمه باشد. کمیته تحقیقات عراق به دستور گوردون براون، نخست‌وزیر سابق انگلیس راه‌اندازی شد. براون جانشین تونی بلر شد که انگلیس را وارد جنگ 2003 عراق کرد. حدود 179 سرباز انگلیسی در این جنگ کشته شدند. وظیفه کمیته چیلکات مشخص کردن نقش انگلیس از سال 2001 تا 2009 در عراق بود تا اعلام کند که چه اتفاقی افتاده، روند تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها به چه صورتی بوده و علاوه بر این مشخص کند که چه درس‌هایی گرفته شده است.
کمیته چیلکات از بیش از 150 شاهد اظهاراتی را جمع‌آوری کرده و بیش از 150 هزار سند دولتی را بررسی کرده است. این تحقیقات تا آوریل 2015، 15 میلیون دلار هزینه داشته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها