غرب آسیا در گرمای هوا می‌پزد/ ونیز آسیا تبدیل به بیابان شده است/ اوضاع در سال‌های آینده وحشتناک‌تر خواهد بود

کد خبر: 551073

گرمایش زمین باعث شده بیشتر جاهای دنیا زمستان‌های معتدل‌تری داشته باشد اما در غرب آسیا تابستان‌ها شدیدتر شده است. حتی در مراکش نیز دما به ۴۷ درجه سانتی گراد رسیده است.

غرب آسیا در گرمای هوا می‌پزد/ ونیز آسیا تبدیل به بیابان شده است/ اوضاع در سال‌های آینده وحشتناک‌تر خواهد بود
غرب آسیا در هوای داغ می‌پزد
سرویس بین‌الملل فردا: شکری الحسن، استاد بوم‌شناسی دانشگاه بصره می‌گوید: تا دهه ۷۰ میلادی، آب و هوای بصره مانند جنوب اروپا بود. این شهر در آن زمان کانال‌های آب زیادی داشت و عراقی‌ها آن را ونیز غرب آسیا می‌نامیدند. رودخانه شط العرب تالاب‌های فراوان و نخل‌های ده متری که خرماهایش بهترین در دنیا بود را آبیاری می‌کرد. اما جنگ، آب شور وارد شده از طرف دریا به دلیل ساخت سد و اکتشاف نفت کشاورزان را از زمین خود بیرون رانده است. بیشتر تالاب‌ها و باغ‌ها تبدیل به بیابان شده‌اند. عراق هر سه روز یک طوفان شن دارد و این ماه دمای بصره به ۵۳.۹ درجه سانتی‌گراد رسید؛ گرمایی که تنها از کویت و دره‌های کالیفرنیا کمتر است.
گما شپرد در برنامه ارزیابی محیط زیست سازمان ملل در نایروبی کار می‌کند. او می‌گوید تجزیه داده‌ها از دهه هفتاد میلادی نشان می‌دهد تعداد بیشینه گرما افزایش یافته در صورتی که روزها و شب‌های خنک تابستانی کاهش یافته است.
گرمایش زمین زمستان‌ها را معتدل و تابستان‌ها را گرم‌تر کرده است
گرمایش زمین باعث شده بیشتر جاهای دنیا زمستان‌های معتدل‌تری داشته باشد اما در غرب آسیا تابستان‌ها شدیدتر شده است. حتی در مراکش نیز دما به ۴۷ درجه سانتی گراد رسیده است. پژوهشی منتشر شده در هلند نشان می‌دهد دما در طول روز تا آخر قرن تا هفت درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. گزارشی دیگر از سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند طوفان شن در عراق از ۱۲۰ بار در سال به ۳۰۰ بار در سال خواهد رسید. همچنین منطقه راهکار‌های مواجهه کمتری نسبت به قبل دارد. افزایش جمعیت باعث کاهش منابع آبی شده و طبق آمار سازمان ملل دو سوم کشورها در شبهه جزیره عربی حداقل آب مورد نیاز برای ادامه حیات را ندارند.
صنعا پایتخت یمن تا سال ۲۰۱۹ و یا زودتر، خالی از منابع آبی می‌شود. در شهر تعز در ۲۶۰ کیلومتری صنعا، پایه آبی نابود شده است. برخی مردم از سیستم تهویه هوا استفاده می‌کنند اما قطعی برق -که در جنوب عراق گاهی به ۱۶ ساعت در روز می‌رسد- این دستگاه‌ها را بلااستفاده کرده است.
غرب آسیا خانه بزرگترین جمعیت پناهنده‌هاست. ۳۹ درصد پناهنده‌های دنیا در این منطقه هستند. صدها هزار نفر در شهرهای چادری زندگی می‌کنند. کتابداری در روستایی در شمال بصره می‌گوید، اگر باد از سمت شمال بوزد گازهای منطقه قرنه را می‌آورد و باد جنوب گاز منطقه مجنون.
مرگ هزاران نفر در غرب آسیا به واسطه شرایط آب و هوا
وخامت وضعیت آب و هوایی تنها زندگی را مختل نکرده است. آژانس محیط زیستی سازمان ملل گزارشی در ماه مه منتشر کرده که نشان می‌دهد آب و هوای بد سالانه ۲۳۰ هزار نفر در غرب آسیا را به کام مرگ می‌برد که این تعداد از کشته‌های جنگ بیشتر است. دکتر الفاتیح الطاهر استاد آب و هوا در دانشگاه ام‌آی‌تی می‌گوید، تا بین سال‌های ۲۰۷۰ و ۲۱۰۰ میلادی دما در اکثر نقاط خلیج فارس به حدی می‌رسد که بیش از شش ساعت نمی‌توان در معرض آفتاب بود و ممکن است حداکثر دمای امروز تبدیل به یک روز طبیعی در تابستان شود. ممکن است انجام اعمال حج خطرناک شود. امروزه شاهد تنها بخشی از مشکلات هستیم و دمای بالا در آینده بسیار وخیم‌تر خواهد بود.
آبیاری بیش از حد دریاچه‌ها را خشک کرده و دریاها را خاک و ماسه کرده است. دریای مرده(بحر المیت) سالانه یک متر کوچک می‌شود. نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس را بسیار ثروت‌مند کرده است اما محصولات این ثروت تهدیدی برای آینده آن‌هاست. بالا آمدن سطح دریاها ممکن است تا ۱۱ درصد بحرین امروزی را زیر آب ببرد. جنگ و شهرسازی جمعیت روستایی را کاهش داده است. با شتاب گرفتن بیابان‌زایی، طوفان‌های شن، ریزگردهای جنگ را به جو وارد می‌کند و جنگ باعث می‌شود نتوان اقدامات لازم مانند کاشت گیاهان را انجام داد.
کشورهای ثروتمندتر می‌توانند با تشکیل فضاهای مصنوعی خود را از خطرات مصون کنند. در کویت که دما یک دهم سانتی‌گراد بالاتر از بصره بود، مراکز خرید به حدی دما را پایین می‌آورند که برخی به شوخی می‌گویند اینجا خنک‌ترین تابستان روی زمین است. همچنین جمعیت این کشورها در تابستان‌های داغ به کشورهای خنک‌تر می‌روند.
با بالارفتن هزینه‌ها،‌ آگاهی نیز افزایش می‌یابد. عربستان سعودی در چشم انداز ۲۰۳۰ خود تصمیم دارد ۹.۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند. اتحادیه عرب نیز کمیته بین دولتی تشکیل داده تا تغییرات آب و هوایی را ارزیابی کند. حتی جبهه النصره نیز از صفحه‌های خورشیدی حمایت کرده است. اما دنیا بدون این گروه تروریستی هوای بهتری خواهد داشت.
منبع: اکونومیست
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها