مریدور: اقتدار نظامی، برای رویارویی با حزب الله کافی نیست

کد خبر: 574469

«دن مریدور» وزیر سابق اطلاعات اسرائیل گفت: جنگ ما با حزب الله فقط بر توان نظامی متکی نخواهد بود، و دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند تا در زمان مناسب بتوانیم نقشه دشمنان را خنثی کنیم و مواضع آنها را مورد هدف قرار دهیم.

مریدور: اقتدار نظامی، برای رویارویی با حزب الله کافی نیست
مریدور: اقتدار نظامی، برای رویارویی با حزب الله کافی نیست سرویس بین‌الملل فردا: روزنامه «رأی الیوم» در مقاله تحلیلی به قلم «زهیر اندوراس» به تشدید موج هراس و وحشت رژیم صهیونیستی از قدرت «حزب‌الله» در منطقه پرداخت .
«دن مریدور»، وزیر اطلاعات اسبق اسرائیلی، ضمن اشاره به تغییر روند و ماهیت ویژگی‌های جنگ‌ در دوره‌های تاریخی تصریح کرد: جنگی که ارتش اسرائیل مدتهای طولانی در حال آماده شدن برای آن است براساس سناریوهای نظامی دولت‌های بزرگ و تحت نظر کارشناسان امنیتی بین‌المللی می‌باشد.
اسرائیل، حزب‌الله را بزرگترین تهدید علیه امنیت خود می‌داند، چرا که مصر نزدیک به چهل سال است که روابط رسمی دوستانه با اسرائیل دارد و حتی در دوره حکومت «اخوان المسلمین» طی سالهای (2012- 2013) توافق صلح با این رژیم را نقض نکرد. اردن نیز بیش از 20 سال است که پیمان صلح با اسرائیل را امضا کرده است، سوریه در حال جنگ با نیروهای معارض داخلی و تروریست‌هاست، و ارتش لبنان هم تهدیدی برای اسرائیل به شمار نمی‌رود.
مریدور اظهار داشت: سازمان‌های غیررسمی بین‌المللی ضد صهیونیستی -که مدعی شد آنها سازمان‌هایی تروریستی هستند- در حال پیشرفت و افزایش اقدامات تروریستی جهت تحقق اهداف خود هستند. وی با ادعای اینکه، نقطه اصلی و منشأ تروریسم از سوی کرانه باختری، غزه، سوریه، لبنان و حتی صحرای سینا علیه مواضع اسرائیلی صورت میگیرد، بر احساس خطر این رژیم از سوی حزب‌الله و حماس تأکید کرد.
علاوه بر این، یک مطالعه جدید منتشر شده توسط مرکز تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تلاویو به نقل از مریدور گفته است: تروریست‌ها(جنبش های ضد صهیونیستی)، اسرائیل و یهود را در سراسر جهان مورد هدف قرار داده‌اند.
مریدور افزود: جنگ ما فقط با به کار گرفتن نیروی نظامی، روشهای متداول سنتی، اشغال مناطق و همچنین مبارزه با نیروهای دشمن صورت نمی‌گیرد، بلکه خنثی کردن عملیات تروریستی و تعقیب عاملان آن بسیار حائز اهمیت است.
وزیر اسبق اطلاعات اسرائیلی اشاره کرد: جهان به سرعت در حال تغییر است و تکنولوژی که وسیله‌ تحقق اهداف است، در دست ما و دشمنان قرار گرفته، بدین سبب دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم (اسرانیل ستیزی)برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند تا در زمان مناسب بتوانیم نقشه تروریست‌ها را خنثی کنیم و مواضع آنها را مورد هدف قرار دهیم.
مریدور ضمن اشاره به اینکه ارتش کشورهای عربی دیگر خطری برای اسرائیل به شمار نمی‌روند گفت: امنیت ما از سوی سازمان‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و حماس مورد تهدید جدی است.
وی گقت: حماس و حزب الله بر مناطق جغرافیایی زیادی سلطه پیدا کرده و مانند دولت‌های مستقل بر محورهای تحت سیطره خود حکومت و مدیریت می‌کنند، و همچنین تقسیمات نظامی آنها به تقسیمات نظامی ارتش رسمی دولت‌ها شبیه است.
او در این راستا گفت: حماس و حزب الله دارای شاخه‌های نظامی متعددی هستند اما با وجود شباهت آنها با ارتش‌ رسمی دولت‌ها، عملکرد و شیوه مبارزه آنها با معیارهای جهانی جنگ متفاوت است؛ و بدین دلیل است که ارتش اسرائیل مجبور به رویارویی با آن شده است تا بتواند مدل‌های قدرت استراتژیک منطقه را تغییر دهد.
مریدور گفت: علاوه بر حماس و حزب الله سازمان‌های غیررسمی دیگری نیز امنیت اسرائیل را تهدید می‌کنند که ممکن است در نزدیکی مرزهای ما وجود نداشته باشند.
از مریدور سؤال شد چطور ممکن است از حملات سازمان‌های غیررسمی (ضد صهیونیستی) که نزدیک مرزهای اسرائیل نیستند و از شیوه تحرکشان هم اطلاعی در دست ندارید، جلوگیری به عمل بیاورید؟ وی در پاسخ گفت: چنین سازمان‌هایی لازم نیست همسایه ما باشند و می‌توان از راههایی همچون موشک، جنگ الکترونیکی، سلاح شیمیایی و یا بیولوژیکی اقدامات نظامی آنها علیه اسرائیل را خنثی کرد.
او همچنین گفت: برای رویارویی با خطرات احتمالی، دفاع به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید نیروی تهاجمی واقعی و مؤثر وجود داشته باشد.
این وزیر در پایان گفت: ما باید راههای صحیح تهاجم علیه دشمنان را مورد مطالعه قرار دهیم چرا که موشک‌های حزب‌الله در سراسر لبنان گسترش یافته است؛ و باید ارتش اسرائیل این مسأله را مورد بررسی قرار دهد که اشغال منطقه کوچکی از جنوب لبنان در مقایسه با هزینه های گزاف و با توجه به توان نظامی حزب‌الله چه پیامدها و تبعاتی به دنبال خواهد داشت، چرا که هرگونه رویارویی آینده با حزب الله، خسارت های هنگفتی به اسرائیل وارد خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها