جشن سال نو روسیه در گذر زمان

کد خبر: 612812

سال نو در روسیه مهمترین جشن سال است که تا سال 1492 میلادی اول ماه مارس بود، بعدها به اول سپتامبر تغییر یافت.

سرویس بین الملل فردا: در سال 1700 میلادی نیز روسیه طبق سالنامه خود که از تاریخ خلقت جهان آغاز می شد، ۱۳ ژانویه را به عنوان زمان آغاز سال جشن می‌گرفت که تا به امروز با عنوان سال "استاری نووی گود" جشن گرفته می‌شود. اما "پطر کبیر" به این تفاوت سالنامه ها پایان داد، او با استناد به سالنامه اروپایی ها حکمی صادر کرد که طبق آن سال نو در روسیه باید از اول ژانویه جشن گرفته می‌شد، اما میلاد مسیح (کریسمس) در روسیه نه قبل از سال نو که بعد از آغاز سال جدید و روز هفتم ژانویه جشن گرفته می‌شود.
پس از انقلاب سال 1917 بلشویک ها اعلام کردند که جشن سال نو - جشن بورژوازی است و آن را بایستی لغو کرد. اول ژانویه یک روز عادی و کاری در کشور بود. سال عوض می شد، ولی جشنی گرفته نمی شد. سنت جشن گرفتن سال نو در سال 1937 در دوران استالین به کشور بازگشت. در سال 1937 اول ژانویه را روز تعطیل اعلام کردند.
جشن سال نو در روسیه یک جشن خانوادگی است و همه اعضاء خانواده آن را با یکدیگر جشن می گیرند، میز سال را نیز بسیار مجلل تهیه می کنند، چون این اعتقاد وجود که اگر میز سال نو مفصل و پر از خوردنی باشد، تمامی روزهای سال نو نیز به همین ترتیب با غذاهای فراوان و لذیذ خواهد گذشت. می‌گویند که بایستی با لباس نو به استقبال سال جدید رفت و قبل از جشن سال نو نیز بایستی بدهی ها را حتماً پرداخت کرد. مهمترین مولفه سال نو، آرزو کردن است. می گویند اگر در هنگام فرا رسیدن سال نو آرزو کنی، این آرزو حتماً بر آورده خواهد شد.
برخی باورهای از ادوار مختلف وارد سنت جشن‌های سال نو روس‌ها شده که بدین شرح است:
- روس‌ها رسم داشتند از اول تا سیزده ژانویه همه روز آب و هوا را کنترل کنند، زیرا معتقد بودند که آب و هوای کشور در طول سال همین گونه خواهد بود.
- در آستانه سال نو مردم روسیه آب داخل قاشق می ریختند و به خیابان می رفتند تا آب یخ بزند. اگر داخل یخ حباب پدید می آمد بدین معنی بود که تا آخر سال فرد سالم خواهد ماند، اما اگر در یخ حفره مشاهده می شد، یعنی در این سال فرد مشکلات فراوان درمانی خواهد داشت.
- دختران مجرد اولین قطعه نانی که سر میز شام سال نو می کندند را شب موقع خواب زیر بغل خود می گذاشتند و آرزو می‌کردند که در خواب همسر آینده خود را ببینند. آنها معتقد بودند اولین فردی که شب در خواب ببینند، همسر آینده آنها خواهد بود.
- به عقیده مردم اگر در نزدیکی آنها گربه ای بخوابد، برای آنها بسیار خوش یمن خواهد بود.
- فال سال نو که بدون این فال هیچ دختر مجردی سال نو را جشن نمی گرفت.
- سنت میهمانی و صله رحم از مهمترین سنتهای روسها بعد از تحویل سال نو است.
- سنت تزئین درخت کاج از فرانسه وارد روسیه شد، بنا بر این سنت هر خانواده می بایست یک درخت کاج را بریده و در خانه خود با شیرینی، میوه و تزئینات کاغذی(نقاشی شده) نزئین کنند.
- خواندن اشعار شاد و مذهبی، سنتی که هنوز در بین روستائیان روسیه باقی است. بنا بر این سنت مردم در طول این ایام بصورت گروهی در شهرها راه می رفتند و اشعار شاد و مذهبی می خواندند.
- بر روی میز جشن شب سال نو در سراسر روسیه بنا بر سنتی قدیمی می بایست حتما سالاد الویه و نارنگی وجود داشته باشد.
- دیدن فیلمهای کمدی، سنتی که از دوران شوروی بین مردم روسیه رایج شده است.
- بابانوئل(دد ماروز) در جشن سال نو روسها به همراه نوه خود(اسنیگوروچکا) حضور دارد.
- بنا بر سنت روس‌ها در جشن سال نو می بایست تمامی خانه و خیابانها با برف تزئین شده باشند، روسها اعتقاد دارند بارش برف در آستانه و لحظه تحویل سال نو بسیار خوش یمن است.
- در ثانیه های پایانی سال کهنه و لحظه تحویل سال نو بنا به سنت روسها نمی بایست قرض گرفت یا بدهی را برگرداند وگرنه تا پایان سال مشغول دادن به آن خواهد بود.
- خوابیدن در مهمترین شب سال از نظر روس هابد یمن است,بنا بر این باور کسی که شب سال نو را در خواب بگذراند تا پایان سال زندگی دراماتیک خواهد داشت.
- روی میز شام شب سال نو می بایست بهترین غذاها و نوشیدنی ها را گذاشت.

- از نظر روس ها تمامی ظرفهای شکسته را می بایست قبل از تحویل سال دور انداخت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها