ده نکته درباره بحران قطر و سیاست‌های ترامپ

کد خبر: 681700

همراه نشدن قطر با سیاست‌های منطقه‌ای عربستان و مصر علیه ایران و اقدامات انحصاری این کشور در سایر نقاط خاورمیانه، احتمال دست‌اندازی ائتلاف عربستان و حامیان منطقه‌ای آنها را به کشور قطر افزایش داده است.

ده نکته درباره بحران قطر و سیاست‌های ترامپ
سرویس بین‌الملل فردا: تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بعد از سفر ترامپ به عربستان در حال افزایش است. بعد از پایان سفر ترامپ در خاورمیانه عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی به بهانه اظهارات امیر قطر که خبرگزاری رسمی این کشور برای ساعاتی آن را منتشر کرد، با متهم کردن قطر به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را هم به روی قطر بسته‌اند. امیر قطر در این اظهارات ایران را «قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه» خواند. درباره تحولات اخیر پیرامون قطر، ذکر چند نکته لازم است:

1- بعد از این اعلام موضع کشورهای عربی علیه قطر، دونالد ترامپ هم در اقدامی هم راستا با عربستان، در دو پیام توئیتری بعدازظهر مواضعی تند علیه قطر اتخاذ کرد و همچون سعودی و متحدانش قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد. دیروز صبح به وقت تهران، مشعل بن حمد آل‌ثانی سفیر قطر در واشنگتن خواستار دخالت ترامپ برای حل بحران قطر شد. 2- بعد از سخنان سفیر قطر در آمریکا، وزیر امور خارجه آمریکا و پس از او دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در سخنانی به فشارهای خود علیه قطر و در حمایت از عربستانی‌ها ادامه دادند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به مسئولین قطر هشدار داد که دوحه باید مسئولیت خود را در مبارزه با تروریسم بر عهده بگیرد. البته تیلرسون از عربستان، مصر و امارات خواست تا محدودیتها علیه قطر را کاهش دهند.

3- بعد از سخنان تیلرسون، ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور رومانی، درباره بحران خاورمیانه اعلام کرد: «در سفر به ریاض، بازیگران کلیدی در منطقه موافقت کردند که حمایت از تروریسم، خواه حمایت نظامی یا مالی را متوقف کنند.» ترامپ ادامه داد: «در این بین کشور قطر، متأسفانه از لحاظ تاریخی از جمله تأمین‌کنندگان مالی تروریسم در سطحی بسیار بالا بوده است. در نشست ریاض کشورها نزد من آمدند و با من درباره مقابله با قطر به دلیل رفتار این کشور صحبت کردند.» سپس ترامپ با لحن تهدیدآمیزی اعلام کرد: «من همراه با وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، ژنرال‌ها و پرسنل نظامی‌مان به این تصمیم رسیدیم که زمان آن رسیده که از قطر بخواهیم که حمایت مالی‌اش از تروریسم را متوقف کند. آنها باید این حمایت مالی را متوقف کنند. من می‌خواهم از همه کشورها بخواهم که فوراً حمایت از تروریسم را متوقف کنند.»

4- ترامپ ایران و ترکیه را نیز، بدون ذکر نام، مورد خطاب قرار داد و گفت: «می‌خواهم از سایر کشورها نیز بخواهم که بلافاصله حمایت از تروریسم را متوقف کنند. آموزش به مردم برای کشتن یکدیگر را متوقف کنید. پر کردن فکر مردم با نفرت و عدم تحمل را متوقف کنید. من از [این] سایر کشورها نام نمی‌برم ولی این مسئله را حل خواهیم کرد. چاره دیگری نداریم.» 5- مخاطب ترامپ در جملات اخیر عربستان سعودی و متحدانش نبود که در همین سخنان از آنان تشکر کرد. ترامپ از ملک سلمان به عنوان «دوست»‌ خود نام برد و اجلاس ریاض را «آغازی برای پایان دادن به تأمین مالی تروریسم»‌ خواند. جالب اینکه برخی رسانه‌های بین‌المللی از جمله مجله «تایم»، تناقض در مواضع ترامپ با وزیر خارجه‌اش را مورد توجه قرار داده‌اند. این اولین بار نیست که تناقض در مواضع ترامپ با وزرای کابینه‌اش به سوژه رسانه‌ها تبدیل می‌شود. 6- حاشیه‌های سخنان و مواضع ترامپ درباره قطر به اینجا ختم نشد. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه درباره پایگاه نظامی مهم خود در خاک قطر اعلام کرد که محاصره قطر، عملیات نظامی آمریکا از این کشور را مختل نکرده است.

8- سفیر امارات در واشنگتن از اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا علیه قطر استقبال کرد. «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطر بایستی نگرانی‌ها درباره «حمایت این کشور از افراط‌گرایی» را بپذیرد و در سیاست‌هایش در منطقه بازنگری کند. در این بیانیه آمده است: «امارات از رهبری ترامپ در مقابله با حمایت مشکل‌آفرین قطر از افراط‌گرایی استقبال می‌کند. گام بعدی برای قطر، پذیرفتن این نگرانی‌ها و متعهد شدن به بازنگری در سیاست‌هایش است.» 9- مهم‌ترین واکنش به سخنان ترامپ درباره قطر به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مربوط باشد. اردوغان که از سالیان قبل با اقدامات سیاسی و نظامی مشترک با قطر، خود را به عنوان دوست و شریک این کشور کوچک عربی همراه کرده است، بعد از اعلام تحریم قطر توسط چهار کشور عربی به رهبری عربستان، با اعلام اعزام پنج هزار نیروی نظامی به این کشور، جدیت خود را برای مقابله با هرگونه اقدام نظامی علیه قطر اعلام کرده بود. اردوغان همچنین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره قطر اعلام کرد: «برخی، از حمایت ما از قطر ناراحت هستند اما ما حمایت از حمایت از برادران قطری‌مان را ادامه خواهیم داد و آنها را تنها نخواهیم گذاشت.» اردوغان پس از این اظهارات با لحن خاص و بدون توضیحات بیشتر گفت: «به خوبی می‌دانیم هنگامی که در ترکیه کودتا شد، چه کسانی در خلیج (فارس) خوشحال شدند.» وی گفت که وزیر خارجه آمریکا خواستار کاهش محاصره علیه قطر شده اما او خواستار آن است که این محاصره به طور کامل رفع شود.

10- بحران در منطقه خاورمیانه، با تحریم و فشار وارد شده بر روی قطر افزایش یافته است. همراه نشدن قطر با سیاست‌های منطقه‌ای عربستان و مصر علیه ایران و اقدامات انحصاری این کشور در سایر نقاط خاورمیانه، احتمال دست‌اندازی ائتلاف عربستان و حامیان منطقه‌ای آنها را به کشور قطر افزایش داده است. در هفته گذشته برخی از تحلیلگران، احتمال اقدام متجاوزانه این ائتلاف به قطر، برای دست‌اندازی به ذخایر عظیم گاز و انرژی این کشور را که با پشتوانه نیمه محسوس آمریکا نیز صورت گرفته است را مطرح کرده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها