ترکیه از بهبود روابط با آلمان خبر داد

کد خبر: 766504

وزیر امور خارجه ترکیه در عین حال که به آلمان درباره تهدیدات علیه کشورش هشدار داد، از بهبود مناسبات با این کشور در سال آینده میلادی خبر داد.

ترکیه از بهبود روابط با آلمان خبر داد

خبرگزاری تسنیم: "مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آلمان اظهار داشت که انتظار بهبود مناسبات با آلمان در سال جدید میلادی را دارد و می خواهد در ماه ژانویه (اولین ماه سال میلادی) به آلمان سفر کند.

وی تاکید کرد: من فکر می کنم هر دو طرف آماده هستند روابط بین دو کشور را نرمال کنند. پس من انتظار روابط خیلی بهتری را در سال 2018 دارم.

وزیر خارجه ترکیه هم زمان به آلمان درباره تهدیدات علیه کشورش هشدار داد.

"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه نیز اخیرا درباره بهبود مناسبات کشورش با آلمان ابراز خوش ببنی کرده بود.

اوغلو به ویژه گفتگوهای خوب با همتای آلمانیش که وی را برای ژانویه به شهر گسلار زادگاه خود دعوت کرده است تمجید کرده و گفت: گابریل یک دوست شخصی من است که با او اما من نباید همیشه هم نظر باشم. زیگمار گابریل، وزیرامور خارجه آلمان در نوامبر گذشته در آنتالیا با همتای ترک خود دیدار و گفت و گو کرده بود.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از گفت و گو با خبرگزاری آلمان تاکید کرد که از دید آنکارا هیچ بحرانی با برلین وجود ندارد. ترکیه هیچ مسئله ای با آلمان ندارد. اما آلمان یک مسئله با ترکیه دارد و برلین هیچ فرصتی را برای حمله به ترکیه از دست نمی دهد. دولت ترکیه از آلمان انتظار دارد که این کشور را به عنوان شریک برابر ببیند.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که اگر آلمان یک قدم به سوی ما بردارد ترکیه دو قدم به سوی این کشور بر می دارد. این سخنانی از روی ضعف نبوده بلکه از قلب ما بر می آید.

وزیر خارجه ترکیه همچنین ابراز امیداری کرد که به زودی محاکمه سریعی برای "دنیز یوسل"، خبرنگار آلمانی بازاشت شده در ترکیه شکل گیرد و گفت: همچنین من هم از این مسئله خوشحال نیستم که هیچ اتهام و محاکمه ای برای این متهم در جریان نیست. اما ما تنها می توانیم قوه قضائیه را تشویق کنیم که این روند را سریع تر کند. ما این کار را انجام داده ایم، اما آن ها به ما گفته اند که شرایط پیچیده ای وجود دارد و تحقیقات در این باره همچنان طول می کشد. به همین دلیل این مسئله زمان می برد. اما این مسئله ای شخصی نیست و اتهامات علیه یوسل بسیار جدی است.

دولت آلمان آزادی دنیز یوسل و همه اتباع آلمانی بازداشت شده در ترکیه را خواستار است چرا که از دید برلین آن ها به دلایل سیاسی بازداشت شده اند. اما وزیر امور خارجه ترکیه این مسئله را رد کرده و اظهار داشت که ما به دولت آلمان گفته ایم که این درست نیست. چرا ما باید این انسان ها را زندانی کنیم؟ برای اینکه چیزی از آلمان بگیریم؟ خیر. اینکه وزیر امور خارجه آلمان درباره این زندانیان از تعبیر گروگان استفاده کرده است یک اصطلاح پوپولیستی و غلط قبل از انتخابات بوده است.

اوغلو همچنین به اهمیتی که آلمان برای دنیز یوسل قائل است انتقاد وارد کرده و گفت: هر کسی که در ترکیه دستگیر می شود یا آنجا مسئله دارد در آلمان قهرمان می شود. چرا؟ آیا آلمان بزرگترین حامی حقوق بشر در دنیا است؟ خیر. من می توانم هزاران مورد از نقض حقوق بشر در آلمان را ذکر کنم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد که آنکارا از مقایسه آلمان با نازی ها که از طرف دولت ترکیه به دلیل ممنوعیت جلسات انتخاباتی برای نماینگان دولتی ترکیه در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی قبل از برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی وضع شد پشیمان نیست. وی در این باره گفت: چیزی که در آن روزها اتفاق افتاد برای ما یاد آوری کننده چیزی است که در دوران نازی ها اتفاق افتاد. شاید هم حتی این وقایع در دوران نازی ها هم اتفاق نیفتاده بود و من اعتقاد ندارم که رژیم نازی ها این گونه دیدارها و جلسات را ممنوع می کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها