تقابل تل آویو - ورشو پررنگ‌تر شد

کد خبر: 778424

مناقشه‌ای دیپلماتیک میان لهستان و رژیم صهیونیستی بر سر تعلیق یک قانون منجر شده است تا احساسات یهودستیزانه برخی در لهستان از جمله در رسانه تحت کنترل دولت برانگیخته شود. دعوا بر سر قانونی است که دیگر لهستانی‌ها را بابت جرایم هولوکاست مقصر نمی‌داند.

تقابل تل آویو - ورشو پررنگ‌تر شد

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پارلمان لهستان جمعه گذشته لایحه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن کسانی که "علنا و بر خلاف حقایق" مردم لهستان را بابت جرایمی که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم انجام دادند، مقصر بدانند با مجازاتی تا سه سال حبس روبرو می‌شوند.

حزب حاکم قانون و عدالت لهستان می‌گوید، قانون مذکور به معنای مبارزه با عباراتی نظیر "کمپ‌های مرگ لهستانی" است که به کمپ‌های دوران جنگ نازی‌ها در لهستان اشغالی اشاره دارد. لهستانی‌ها هم جزو زندانیان بودند، شکنجه شدند و حتی در این کمپ‌ها کشته شدند اما بسیاری آنها را به اشتباه جزو عاملان هولوکاست در نظر می‌گیرند.

دولت لهستان در بخشی از تلاش‌هایش سه‌شنبه یک وب‌سایت به زبان‌های لهستانی، آلمانی و انگلیسی راه‌اندازی و اسنادی از کمپ‌های مرگ در آن قرار داد. به عنوان مثال، مدارکی از آشوویتس در آن یافت می‌شود که نشان می‌دهد نازی‌ها آنجا را ساخته و عملیاتی کردند.

آلمان در ۱۹۳۹ لهستان را به اشغال خود درآورد، بخشی از آن را به آلمان الحاق کرد و مستقیما بر مابقی اراضی آن کنترل داشت. بر خلاف سایر کشورهایی که آن زمان به اشغال آلمان درآمدند، لهستان هیچگونه همدستی با دشمن نداشت. دولت پیش از جنگ لهستان و ارتش آن فراری شدند و یک ارتش زیر زمینی مقاومت تشکیل شد که با نازی‌های داخل این کشور مقابله می‌کرد.

رژیم صهیونیستی پیشتر از کمپین ضد "کمپ‌های مرگ لهستانی" حمایت می‌کرد اما این بار از این قانون جدید انتقاد کرده است. قانون مذکور هنوز به تایید سنا و آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نرسیده است. اسرائیل مدعی است که چنین قانونی، تاریخ را تحریف می‌کند و به آزادی بیان لطمه زده و به لاپوشانی تاریخ دوران جنگ لهستان می‌انجامد.

اظهارت اسرائیلی‌ها در این رابطه بسیاری از لهستانی‌ها را خشمگین کرده است، حتی کسانی را هم که مخالف این قانونند و یا اظهارات یهودستیزانه در لهستان را محکوم می‌کنند. گروه‌های راست افراطی خواستار اعتراضات امروز (چهارشنبه) مقابل سفارت تل‌آویو در ورشو شدند تا علیه اظهارات "ضد لهستانی"‌ اعتراض کنند.

همچنین اظهارات ضد اسرائیلی و ضد یهودی آنلاین هم بالا گرفته است و حتی رسانه دولتی لهستان که شدیدا زیر نظر حزب حاکم جناح راستی است، به آنها پیوسته است. مدیر تلویزیون دولتی لهستان (TVP ۲) هم دوشنبه گفت که "کمپ‌های مرگ نازی" را در واقع باید "یهودی" خواند. او پرسید: "چه کسانی آدم سوزی‌ها را مدیریت می‌کرد؟" او در واقع به این حقیقت تاریخی اشاره کرد که بسیاری از زندانیان این کمپ که معمولا یهودی بودند در امر کشتار قربانیان اتاق گاز همکاری می‌کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها