خبر‌های خوشحال کننده اروپا برای ایران

کد خبر: 821930

نشست اخیر اتحادیه اروپا و تاکید بر حفظ توافق هسته‌ای، اختلاف روسیه و رژیم صهیونیستی بر سر حضور ایران در سوریه و نرخ دلار از جمله مهم‌ترین محور‌های خبری روزنامه‌های عربی در ارتباط با ایران است.

خبر‌های خوشحال کننده اروپا برای ایران

خبرگزاری تسنیم: نگاهی به شماره امروز روزنامه‌ها و منابع عربی حاکی از این است که محور اصلی این منابع در ارتباط با اخبار ایران بر چند موضوع اصلی متمرکز شده است که عبارتند از: نشست اتحادیه اروپا و خبر‌های خوشی که از آنجا به ایران می‌رسد، اختلاف روسیه و اسرائیل بر سر حضور ایران در سوریه و نرخ ارز.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان "سپر قانونی حمایت از شرکت‌ها: اورپایی‌ها بیشترین تعهد را به توافق دارند" نوشت: هنوز خبر‌هایی که از بروکسل در ارتباط با تکاپوی کلی اروپا می‌رسد، برای ایران خوشحال کننده است.

به نوشته این روزنامه، با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، موضع اروپا در ارتباط با حمایت از این توافق و ادامه فعالیت تجاری با تهران و نیز تثبیت اقدامات بازدارنده در برابر تحریم‌های آمریکا همچنان ثابت است.

الاخبار نوشت: این خلاصه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا است که در بلژیک برگزار شد و در آن سیاست اتحادیه اروپا در قبال توافق هسته‌ای با ایران و راهبرد اروپا در برابر این کشور نهایی شد.

"اختلاف روسی- اسرائیلی در مورد میزان حضور ایران" عنوانی است که روزنامه سعودی الشرق الاوسط منتشر کرده و نوشت: روز گذشته اختلاف بین مسکو و تل آویو بر سر میزان حضور ایران در سوریه علنی شد.

خبر‌های خوشحال کننده اروپا برای ایران

روزنامه سعودی الحیات نیز در مطلبی با مشابه این عنوان را منتشر کرد: " توافق آمریکایی- روسی برای تثبیت آتش بس در جنوب و اسرائیل با هرگونه حضور ایران در سوریه مخالف است".

الحیات در مطلب دیگری تحت عنوان " اروپا بعد امنیتی توافق هسته‌ای را یادآور می‌شود" نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه از مدتی قبل در تلاش برای ایجاد مجموعه اقداماتی است که ضامن حفظ توافق هسته‌ای و حمایت از سرمایه گذاری‌های اروپا و دیگران در ایران باشد.

اما وزیر خارجه لهستان گفت، کشورش با هرگونه تحرک اروپا در راستای تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است و تشویق ادامه کار شرکت‌های اروپایی در ایران می‌تواند سبب تضعیف این تحریم‌ها شود.

الحیات در مطلب دیگری به کاهش ارزش ریال در ایران پرداخته و این عنوان را منتشر کرد: "کاهش ارزش تومان ایران، سبب افزایش استقبال جهانگردان عراقی شده است".

به نوشته این روزنامه، رسانه‌های ایران روز گذشته به موضوع ارائه خدمات کنسولگری‌های ایران در شهر‌های مختلف عراق به یورو و یا دینار به جای دلار اشاره کرده و هدف از آن را کاهش وابستگی به ارز آمریکا عنوان کردند.

به نوشته الحیات، بازار‌های ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا شاهد افزایش بی سابقه قیمت دلار در برابر تومان است تا جایی که هر یکصد دلار در بازار‌های ایران به ۶۸۰ هزار تومان رسیده است. در این میان شهر‌های ایران مقصد اصلی تعداد زیادی از مسافران و جهانگردان عراقی در فصل تابستان است و کاهش بهای تومان آنان را به سفر به ایران تشویق می‌کند البته در این بین بیم آن می‌رود که از شیوه تعامل دوگانه یا همان اعمال قیمت‌هایی بالاتر از قیمت و اقعی برای جهانگردان استفاده شود.

الحیات ادامه داد: در همین ارتباط رسانه‌های ایرانی اعلام کردند، دفاتر دیپلماتیک ایران در عراق خدمات کنسولگری خود را از امروز به جای دلار یا با یورو و یا دینار انجام می‌دهند.

روزنامه البیان در مطلبی تحت عنوان " ایران با استفاده از برگه یمن و مسائل منطقه‌ای وارد مانور با اروپایی‌ها شده است" مدعی شد: به نظر می‌رسد تحولات میدانی همزمان با اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه فعالیت‌های خصمانه ایران در منطقه به اضافه مجموعه تحریم‌های اقتصادی شدید، نظام ایران را مجبور خواهد کرد، بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله یمن با اروپا مانور بدهد، زیرا عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد، کشورش درصدد است با اروپایی‌ها بر سر مسائل منطقه‌ای گفت: وگو کند آن هم در حالی که تهران با ارتباط دادن توافق هسته‌ای به نفوذ منطقه‌ای و حمایت از نیرو‌های شبه نظامی در سوریه، عراق، یمن و سایر مناطق مخالف است.

خبر‌های خوشحال کننده اروپا برای ایران

پایگاه خبری "عربی ۲۱" مطلبی با این عنوان منتشر کرد: ایران در مورد اخبار گفت: وگو پنهانی با اسرائیل در اردن توضیح می‌دهد".

به نوشته این منبع، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اخبار مربوط به اینکه مسئولان ایرانی و اسرائیلی در امان پایتخت اردن گفت: وگو کردند، تکذیب کرد.

در همین ارتباط روزنامه السبیل اردن نیز این عنوان را منتشر کرد: ایران گفت: وگوی غیر مستقیم با اسرائیل در اردن را تکذیب کرد.

"توافق روسیه و اسرائیل به دور کردن ایران از جنوب سوریه" عنوانی است که پایگاه الخلیج الجدید منتشر کرده و نوشت: رسانه‌های اسرائیل فاش کردند، روسیه و اسرائیل به توافق رسیدند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه جنوب این کشور را باز پس بگیرد و در مقابل ایران و حزب الله به دور از نقاط مرزی باشند.

این منبع به نقل از جروزالیم پست نوشت: چند ماه پس از دیدار‌های دیپلماتیک بین اسرائیل و روسیه، دو طرف به تفاهمی دست یافتند که به موجب آن باید ایران به دور از مرز‌های شمالی فلسطین با سوریه بماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها