تشکیل «سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه»

کد خبر: 868192

شورا‌های محلی و هیئت‌های خودمدیریتی در مناطق کردنشین سوریه امروز «سیستم خودمدیریتی» مشترکی برای «شمال و شرق سوریه» تشکیل دادند که هدف از آن تشکیل ساختاری جدید برای ایجاد هماهنگی میان مناطق و شورا‌های محلی کُرد‌های این کشور است.

تشکیل «سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه»

خبرگزاری فارس: «شورای دموکراتیک سوریه» امروز در نشستی با اعضای شورا‌های خودمدیریتی و مدنی در شمال و شرق سوریه، ساختار جدیدی به نام «سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه» را تشکیل دادند.

در ۱۶ جولای گذشته، کنفرانس سوم «شورای دموکراتیک سوریه» تشکیل چنین ساختاری را تصویب کرده بود و امروز این شورا در جلسه خود در منطقه «عین عیسی» تشکیل این سیستم را اعلام کرد.

خانم «امینه عمر»، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه در این خصوص گفت: تشکیل سیستم خودمدیریتی در شمال و شرق سوریه، طرحی است که شورا در کنفرانس سوم خود در تاریخ شانزدهم جولای در شهر الطبقه (استان رقه) تصویب کرده بود. هدف این طرح، تشکیل ساختاری اداری برای هماهنگ کردن خدمات در بین مناطق (کردی) است.

به گفته امینه عمر این سیستم برای پر کردن خلأی تشکیل شده که میان هیئت‌های خودمدیریتی و مدنی موجود در شمال و شرق سوریه فعالیت می‌کنند و موفق شدند ثبات و ارائه خدمات به ساکنان منطقه را حفظ و از آنان در مقابل حملات نیرو‌های تروریستی محافظت کنند.

این مسئول کُرد توضیح داد که «شورای دموکراتیک سوریه در زمان عملیات آزادسازی منطقه، شورا و اداره‌هایی مدنی تشکیل داده بود که متولی ارائه خدمات به مناطق آزادشده از دست داعش بود و بر خلاف فاصله طولانی میان مناطق، توانستند از یکدیگر حمایت مادی و معنوی کنند... اما تفاوت زمانی در تشکیل این هیئت‌ها، خلل‌های ساختاری را نشان داد که برای رفع آن می‌بایست سیستمی اداری که بر روند هماهنگی نظارت کند، شکل می‌گرفت و پس از بررسی‌ها و بحث‌هایی که در شورای دموکراتیک سوریه با اداره‌های خودمدیریتی انجام شد، سرانجام تصمیم بر ایجاد سیستم خودمدیریتی مشترک در شمال و شرق سوریه شد».

قرار است برای شورای سراسری سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، یک رئیس مشترک و دیوانی متشکل از پنج عضو انتخاب شود.

با آغاز بحران و جنگ در سوریه، گروه‌های کردی در شمال سوریه سیستمی سیاسی با عنوان خودمدیریتی ایجاد کردند و با خروج ارتش سوریه از مناطق کُردی، آنان خدمات‌رسانی و کنترل مناطق را در دست گرفتند. گفته می‌شود که این سیستم قصد جدایی از سوریه یا تشکیل کیان یا دولتی جدا از سوریه را ندارد.

اخیرا نیز یک هیأت از کرد‌های شمال سوریه با سفر به دمشق، مذاکراتی در خصوص رفع مشکلات میان دمشق و کرد‌ها آغاز شده که پیشتر مقامات دو طرف اعلام کرده بودند که برای ادامه بحث و گفت‌وگوها، توافق شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها