بن‌بست در پرونده آشتی فلسطینیان

کد خبر: 879174

پرونده آشتی فلسطینیان در پرتو گسترش اختلافات فتح و حماس و اصرار رئیس تشکیلات خودگردان بر شروط خود، تقریبا به بن‌بست رسیده است.

بن‌بست در پرونده آشتی فلسطینیان

خبرگزاری فارس: در سایه به بن‌بست رسیدن پرونده آشتی فلسطینیان، قاهره در تلاش است تا مذاکرات مربوط به آتش‌بس بین حماس و رژیم اشغالگر را احیا کند.

روزنامه قطری «العربی‌الجدید» به نقل از برخی منابع نوشت که قاهره با تشویق رژیم صهیونیستی در تلاش است تا مانع وقوع چهارمین جنگ در غزه شود و لذا سعی می‌کند تا مذاکرات آتش‌بس را احیا کند اگرچه مجبور به نادیده گرفتن نقش تشکیلات خودگردان در این مذاکرات شوند.

به نوشته این روزنامه، اخیرا تلاش‌های قاهره در خصوص مذاکرات آتش‌بس به دلیل سنگ‌اندازی تشکیلات خودگردان در برابر آن شکست خورد اما این بار شرایط تغییر کرده و احتمال نادیده گرفتن نقش تشکیلات خودگردان در حصول توافق آتش‌بس وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات اخیر حماس و دستگاه اطلاعاتی مصر برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به اختلافات با فتح و تشکیلات خودگردان نیز با شکست مواجه شد.

تشکیلات خودگردان شرط جدیدی را به شروط خود برای آشتی با حماس اضافه کرده است که مربوط به سلاح مقاومت در غزه است و به گفته مسئولان مصری، تشکیلات خودگردان از سلاح حماس در صورت به دست گرفتن زمام امور در نوار غزه، احساس نگرانی می‌کند.

برخی منابع نیز گفتند که حماس موافقت بی‌قید و شرط خود را با برگزاری انتخابات عمومی اعم از ریاست‌جمهوری و مجلس قانونگذاری تحت نظارت کشورهای عربی و محافل بین‌المللی اعلام کرده است در حالیکه فتح هنوز پاسخی به آن نداده و این نشان می‌دهد که این جنبش عجله‌ای برای برگزاری انتخابات ندارد.

العربی‌الجدید همچنین نوشت که استمرار اختلافات فتح و حماس در حالی است که مردم غزه نیز همچنان بهای محاصره تحمیلی بر نوار غزه را پرداخت می‌کنند و در همین ارتباط مسئولان مصر روز جمعه (دیروز) به بهانه فرا رسیدن ایام تعطیلات و برگزاری جشن‌های پیروزی جنگ ششم اکتبر، گذرگاه مرزی رفح واقع در مرز نوار غزه را تعطیل کرده و گفته‌اند که فعالیت این گذرگاه از صبح روز دوشنبه برای عبور مسافران و واردات کمک‌های انساندوستانه، مواد غذایی و پزشکی به نوار غزه ازسر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز نظامیان بیشتری در مرز نوار غزه مستقر کرده و مدعی است که حماس قصد تشدید عملیات‌ها علیه این رژیم را دارد و حتی مقامات صهیونیست به طور تلویحی از آغاز تجاوزات گسترده علیه نوار غزه همانند سه جنگ سابق علیه این منطقه سخن به میان آورده‌اند.

جنبش حماس نیز که خواهان جنگ در شرایط فعلی نیست، بر این عقیده است که جبهه‌های ملتهب در اطراف رژیم اشغالگر مانع آغاز جنگ چهارم علیه غزه می‌شود و از سوی دیگر این جنبش همچنان به راهپیمایی‌ها بازگشت و شکست محاصره در امتداد مرزهای شرقی و شمالی نوار غزه امیدوار است و در حال حاضر مسیرهای راهپیمایی هفتگی در مرز غزه به هفت مسیر تبدیل شده است.

روز جمعه (دیروز) نیز هزاران فلسطینی در مرز غزه و فلسطین اشغالی تظاهرات کرده و در این تظاهرات دو نفر به شهادت رسیدند.

قرار است روز دوشنبه نیز راهپیمایی دریایی مقابل پایگاه دریایی «زکیم» رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه و روز چهارشنبه نیز تجمعی مقابل گذرگاه بیت حانون که حلقه وصل شمال نوار غزه و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ است، برگزار شود.

«یحیی السنوار» از رهبران جنبش حماس نیز در این باره تأکید کرده است که حماس برای استمرار راهپیمای‌های مردمی در نقاط مرزی با هدف مقابله با بدتر شدن وضعیت غزه، تلاش می‌کند.

وی گفته است که موافقت حماس با هر گونه آتش‌بس در غزه نیز تنها به خاطر خود غزه و نه حماس و فتح، خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها