تدابیر امنیتی ترکیه و استفاده از حس‌گر‌های فیبر نوری در مرز ایران

کد خبر: 889100

مقامات دفاعی و امنیتی ترکیه تصمیم گرفته‌اند به منظور مقابله با ایجاد کانال و حفر و گذرگاه‌های غیرقانونی برای گذر از مرز ایران و ترکیه، از حسگر‌ها یا سنسور‌های مخصوص فیبر نوری استفاده کنند.

تدابیر امنیتی ترکیه و استفاده از حس‌گر‌های فیبر نوری در مرز ایران

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه ینی شفق پروژه احداث دیوار‌های بتنی در مرز ایران و سوریه یکی از پروژه‌های کلان و پرخرج ترکیه است که در دو سال اخیر انجام شده و تاکنون برای انجام آن ده‌ها میلیون دلار هزینه صرف شده است. وزارت دفاع ترکیه به عنوان عهده دار اصلی این پروژه تصمیم گرفته در مرز ۹۱۵ کیلومتری ترکیه و سوریه و همچنین مرز ۵۶۰ کیلومتری ایران و ترکیه، دیوار کشی انجام می‌دهد و تاکنون بخشی از این پروژه به پایان رسیده است.

استان‌های حکاری، اغدیر، و وان به عنوان سه استان هم مرز ترکیه و ایران در سه پروژه همزمان، دیوار کشی بتنی را آغاز کردند و بخش قابل توجهی از آن به پایان رسیده است. در این پروژه از ادوات و امکانات مرزی امنیتی به خصوصی همچون سامانه ویژه جی ۹، سامانه کشف سیگنال‌های تلفن همراه در نقاط حساس مرزی نصب پروژکتور‌های عظیم روشنایی در مناطق مرزی ویژه، ایجاد برجک‌های نگهبانی، نصب دیوار‌های بتنی عظیم، هواپیما‌های کوچک بدون سرنشین و ایجاد جاده در کنار دیوار‌ها به منظور حرکت خودرو‌های گشت زنی، استفاده شده است، اما حالا مقامات امنیتی ترکیه مدعی شده‌اند که با وجود این همه مانع، برخی از قاچاقچیان و افرادی که قصد دارند به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه و ایران عبور کنند، با حفر تونل و کانال زیر دیوار‌ها و ایجاد گذرگاه‌های غیرقانونی، موفق شده اند به آن سوی مرز راه پیدا کنند. به همین خاطر تصمیم گرفته‌اند برای کنترل دقیق‌تر مرز ایران و ترکیه از حسگر‌ها یا سنسور‌های ویژه فیبر نوری استفاده کنند که به گفته مقامات ترکیه‌ای گذر از آن‌ها غیرممکن است.

به گفته مقامات مسئول در این گذرگاه ها، باند‌های قاچاق انسان تلاش می‌کنند افرادی را از افغانستان به مرز شمال غرب ایران برده و آن‌ها را به ترکیه بفرستند. اما زمانی که پا بر خاک‌هایی بگذارند که فیبر‌های نوری زیر آنعا کار گذاشته شده، نیرو‌های حافظ مرز ترکیه نقطه عبور آن‌ها را کشف کرده و با پخش آژیر با صدای بلند و استفاده از نور افکن‌های قدرتمند، امکان گذر از مرز سلب می‌شود.

مقامات امنیتی ترکیه همچنین اعلام کرده‌اند با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و تجهیزات ویژه فضایی و نقشه کشی، در مدت دو سال از تمام جغرافیای ترکیه عکس و نقشه تهیه کرده‌اند و قرار است اطلس کامل ترکیه در بستر اینترنتی به شکل دقیق، تصاویر تمام راه‌ها مرز‌ها و جغرافیای ترکیه را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد و هر دو سال یکبار این نقشه‌ها با استفاده از عکسبرداری‌های هوایی جدید، به‌روزرسانی خواهند شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها