جنجال بر سر استعفای بن‌علی یلدیریم

کد خبر: 915776

تحولات جدیدی در حزب عدالت و توسعه در حال رخ دادن است، به طوری که در روز‌های گذشته بن‌علی یلدریم بار‌ها به دیدار اردوغان رفته تا وی را در خصوص عدم استعفایش از ریاست مجلس ترکیه قانع کند.

جنجال بر سر استعفای بن‌علی یلدیریم

خبرگزاری تسنیم: در حالی که کمتر از ۷۰ روز تا انتخابات شهرداری‌های ترکیه فرصت باقی مانده است، بن‌علی یلدیریم هم عنوان رئیس مجلس و هم عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه برای تصدی شهرداری استانبول را یدک می‌کشد.

نخست‌وزیر سابق ترکیه هم‌زمان با انجام مسئولیت‌هایش به عنوان رئیس مجلس، ستاد‌های انتخاباتی خود به عنوان نامزد شهرداری استانبول را هم به راه انداخته است.

این مسئله از نظر حقوقی غیرممکن و ناقض قانون اساسی ترکیه است. به همین سبب واکنش‌های فراوانی در میان افکار عمومی این کشور داشته است.

عدم استعفای بن‌علی یلدیریم از ریاست مجلس در داخل حزب عدالت و توسعه هم منجر به بحث‌وجدل شده است. اما چون رجب طیب اردوغان اعلام کرده بود: «نیازی به استعفا نیست» همه آک‌پارتی‌ها در این خصوص سکوت کرده بودند. البته با افزایش واکنش‌ها وضعیت متفاوت شده است و تعداد آن دسته از اعضای حزب عدالت و توسعه که خواستار استعفای یلدیریم هستند افزایش یافته است.

آن دسته از اعضای حزب حاکم که طرفدار استعفای رئیس مجلس ترکیه هستند معتقدند اطلاعات نادرستی در این خصوص به اردوغان داده شده است و اعلام می‌کنند: ماده ۹۴ قانون اساسی ترکیه به صراحت می‌گوید که رئیس مجلس نمی‌تواند وارد فعالیت‌های سیاسی شود. اگر بگوییم که انتخابات فعالیت سیاسی نیست درواقع خود را مسخره کرده‌ایم. با این شرایط به وجود آمده موفقیت در استانبول و استان‌های استراتژیک به خطر می‌افتد. از هر کجای ضرر برگردیم سود کرده‌ایم. جنجال استعفای یلدیریم هر چه زودتر باید تمام شود.

با این شرایط به وجود آمده تحولات جدیدی در حزب عدالت و توسعه در حال رخ دادن است. در روز‌های گذشته بن‌علی یلدیریم بار‌ها به دیدار اردوغان رفته، وی را در خصوص عدم استعفای خود از ریاست مجلس قانع کرده است و به وی گفته است: تا پنجم فوریه مجلس تعطیل است. بعد از آن مجلس مشغول تصویب لوایح جدید دولت خواهد بود. در روز آخر تحویل لیست نامزد‌ها به شورای عالی انتخابات استعفا می‌دهم. سپس رئیس جدید مجلس انتخاب می‌شود و بدین ترتیب همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد.

اما مسئله به این سادگی‌ها نیست. حزب عدالت و توسعه برای انتخابات رئیس مجلس با کمبود کرسی مواجه است. احتمال اینکه رئیس بعدی مجلس از حزب عدالت و توسعه نباشد وجود دارد و تنها در صورتی این اتفاق نمی‌افتد که حزب حرکت ملی‌گرا بدعهدی نکند و از نامزد حزب اردوغان حمایت کند.

اما سؤال این است که چرا اردوغان و حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات شهرداری‌ها به این نقطه رسیده است؟

حزب حاکم عدالت و توسعه روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. بحران اقتصادی به داخل حزب هم سرایت و مشکل ایجاد کرده است. ۱۶ سال در قدرت بودن باعث فرسایش در این حزب شده است. به همین خاطر مشکلات داخلی در حزب عدالت و توسعه آغاز شده است. در داخل حزب طیف‌های مختلفی ایجاد شده‌اند. جنجال بر سر استعفای بن‌علی یلدیرم از این مسئله ناشی می‌شود. حتی در داخل مجلس هم فراکسیون حزب عدالت و توسعه به مانند گذشته یکپارچه نیست. این حزب به طیف‌های طرفداران بن‌علی، طرفداران برات (داماد)، طرفداران بلال (پسر)، طرفداران سلیمان و ... تجزیه شده‌اند. حتی بین کاخ ریاست جمهوری، تشکیلات حزب و فراکسیون مجلس هم اختلافات آغاز شده است و صحبت از اداره دوگانه و سه‌گانه کشور هم می‌شود.

نماینده حزب حاکم ترکیه: اگر در انتخابات شکست بخوریم بانوان محجبه نمی‌توانند در خیابان راه بروند! / گروه‌های تروریستی در شهر‌ها جولان خواهند داد!

یادداشت تسنیم|چالش‌های پیشِ‌روی اردوغان برای موفقیت در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

برخی از بحث‌وجدل‌های داخل حزب حاکم ترکیه به این صورت است:

اردوغان قادر نیست شخصاً به همه امور رسیدگی کند!

مشاوران اطلاعات غلط به رئیس می‌دهند!

کسی به حرف نمایندگان مجلس گوش نمی‌دهد!

مسئولان حزب معلوم نیست که چه کار می‌کنند!

سیستم کارکرد عقلانی و قانونمند تعطیل شده است!

کسی مخاطب پیشنهادات ما نیست!

آن دسته از مؤسسان، شهرداران و وزیران سابق حزب عدالت و توسعه که این روز‌ها منزوی شده‌اند، اما وفادار به حزب مانده‌اند لب به انتقاد از عملکرد اردوغان و حزب حاکم می‌گشایند و می‌گویند:

وزیران ضعیف انتخاب شده است!

قانون‌مداری از بین رفته است!

مشاوران ضعیف انتخاب شده‌اند!

کابینه دولت ضعیف است!

نمایندگان مجلس ناکارآمد هستند!

نویسندگان و روشنفکران قلم‌هایشان را فروخته‌اند!

اگر اردوغان دخالت نکند و این اوضاع رو سروسامان دهد به ته خط می‌رسیم!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها