مجلس آینده ایران مؤثرتر از مجلس کنونی خواهد بود

کد خبر: 976091

در میزگردی که شبکه المیادین در خصوص مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار کرد، مطرح شد که «قطعا مجلس آینده» مؤثرتر خواهد بود و قطعا با دولت اصطکاک خواهد داشت.

مجلس آینده ایران مؤثرتر از مجلس کنونی خواهد بود

خبرگزاری فارس: شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه خود از تحولات ایران به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات آتی مجلس، روز یکشنبه به موضوع «مجلس آینده و جایگاه آن و نحوه تعاملش با موضوع توافق هسته‌ای و روابط با آمریکا» در ایران پرداخت.

المیادین در این میزگرد، میزبان «محمد جمالی نوبدگانی» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و «محمد جواد نیکفر» فعال سیاسی و نامزد انتخابات مجلس، بود و ملحم ریا مدیر شبکه المیادین در تهران گفت، مجلس شورای اسلامی که وظیفه قانون گذاری در امور سیاست داخلی و خارجی و وظیفه نظارت بر دولت را دارد، چه بسا که در وضع کنونی مسائل اقتصادی برایش بسیار مهم‌تر است.

نیکفر و نوبندگانی

نوبندگانی در پاسخ به این سوال المیادین که مجلس در سیاست داخلی و خارجی چه نقشی دارد، گفت، نقش اصلی پارلمان در جمهوری اسلامی ایران، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است. در خصوص چالش‌هایی که مجلس این روزها با آن روبه‌روست، معاهده برجام است که در این پارلمان تصویب شد و با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و برگشت تحریم‌های شدید علیه ایران همزمان شد. در این دوره شاید اولین بار باشد که قانونی برای مقابله با آمریکا و تروریست‌ قلمداد کردن سنتگام تصویب شد. المیادین از وظیفه نظارتی مجلس پرسید و نوبندگانی گفت، قطعا این وظیفه را دارد. وزارت خارجه ملزم است که هر سه ماه یک گزارش از اقداماتی که انجام داده به کمیته امنیت ملی مجلس بدهد و هر شش ماه ملزم است که در صحن مجلس، گزارش بدهند.

تحریم هوشمند، نیازمند پاسخ هوشمند مجلس هم بود

المیادین پرسید، با همه توضیحاتی که دادید، مجلس کنونی با انتقادات زیادی روبه‌روست. از آقای نیکفر می‌پرسم که نقش پارلمان کنونی را چطور ارزیابی می‌کنند. آیا به مسئولیتی که باید، عمل کرد؟. نیکفر گفت، مسئولیت اصلی، تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای این قوانین است. اما با توجه به چالش‌ها و بحران‌هایی که برای ایران در طول چهار دهه گذشته رخ داده مثل تحریم‌ها، باید پارلمان با قدرت با این تحریم‌ها و حمایت نیروی اجرایی کشور وارد میدان می‌شد. این تحریم‌ها تحریم‌های جدیدی نیست اما دونالد ترامپ دلقکی تجاری است و سیاستمدار نیست. اقدامات او، نیازمند پاسخ در سطح پارلمان است.

المیادین گفت، برخی می‌گویند مجلس جدید باید موثرتر از مجلس کنونی باشد. نظر شما چیست. نوبندگانی گفت، درست است. من نمی‌گویم که مجلس کنونی خیلی خوب بود. تحریم‌ها تحریم‌هایی سخت بود و خود آمریکا هم میگوید تحریم‌ها هوشمند بود و میان کشورهای غربی با وزارت خزانه داری آمریکا، هماهنگی بود و این هماهنگی هیچ وقت تا این مقدار نبوده است. سطح فروش نفت نیز تاکنون به این سطح پایین نرسیده بود. برای همین است که رهبر انقلاب بارها خواستار جدا کردن بودجه از درآمد نفتی شده است.

المیادین پرسید، مجلس آینده برای مقابله با تحریم‌ها چه می‌تواند بکند که مجلس کنونی انجام نداد؟. نیکفر گفت، تحریم‌های هوشمند، نیازمند واکنش هوشمندانه است. وقتی مجلس در بیست دقیقه توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند، مسئله مهمی است چرا که سرنوشت کشور را تعیین می‌کند.

المیادین گفت، اما کسی نمی‌دانست که در آمریکا رئیس جمهوری روی کار می‌آید که از آن خارج می‌شود و تحریم‌های هوشمند را تشدید می‌کند. نیکفر گفت، درست است اما با این حال اگر من عضو مجلس بودم، در بیست‌دقیقه آن را تایید نمی‌کردم چرا که پر از اشکال بود و نواقصی داشت. هر کس جای ترامپ هم بود شاید همین کار را می‌کرد. ما تحریم‌های هوشمند را با اقدامات هوشمند پاسخ ندادیم. ما باید توافقی می‌کردیم که زمام امور در دست خودمان می‌بود. اما متأسفانه با همه امتیازاتی که به طرف مقابل دادیم، امتیازی نگرفتیم. آمریکا دنبال سلطه‌جویی است. آمریکایی‌ها کسی را انتخاب کردند که آبرو و حیثیت این کشور را برده است. ما باید طوری توافق می‌کردیم که منافع ما را تأمین می‌کرد. المیادین پرسید آیا مجلس آتی موثرتر از مجلس کنونی خواهد بود که نیکفر گفت، حتما اینطور است... از نیروهای مؤثر می‌خواهیم که جدا از جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب برای شروع مبارزه با فساد از داخل مجلس کار را شروع کنند.

نوبندگانی: مجلس آتی با دولت اصطکاک خواهد داشت

المیادین پرسید، آیا پیش‌بینی می‌کنید که مجلس آینده با دولت حسن روحانی دچار اصطکاک باشد؟ که نوبندگانی گفت، حدود یک سال و نیم از دولت آقای روحانی باقی مانده و انتظار اصطکاک شدید میان این دو می‌رود و این برخوردها باید دید که به کدام سو می‌رود، به نفع مردم خواهد بود یا خیر. هر چند این مجلس را همراه دولت توصیف می‌کنند اما ما وزیر اقتصاد، کشاورزی و کار و امور اجتماعی و علوم و وزیر آموزش و پرورش و رئیس بانک مرکزی را کنار گذاشتیم... این پارلمان فشار آورد و رئیس هلال احمر را کنار گذاشت.

المیادین در خصوص مبارزه با فساد پرسید و گفت، بعد از تحریم‌هایی که آمریکا اخیرا علیه ایران وضع کرده است، رهبر ایران به مبارزه با فاسدان اشاره کرد. آیا مجلس در این خصوص نقشی موثر داشت؟. نوبندگانی گفت، اینجا هم من نکته‌ای مهم را باید بگویم و آن اینکه مجلس می‌تواند با وضع قوانین که مانع باشد، میتواند کمک کند اما قوه قضاییه می‌تواند در این خصوص کنم کند و دولت نیز باید افرادی قاطع را به کار بگیرد. می‌خواهم بگویم که متأسفانه دشمن می‌خواهد القاء کند که فساد فقط در ایران است. مثلا رئیس جمهور سابق برزیل، ایتالیا و دیگرانی مثل نواز شریف به دلیل فساد در زندان هستند.

نیکفر: مجلس (دهم) مقابل فسادهای بزرگ کاری نکرد

المیادین خطاب به نیکفر گفت، آیا مجلس در مبارزه با فساد نقشی کافی ایفا کرد؟ و نیکفر گفت، طبیعتا مجلس نقشی در مبارزه با فساد ندارد اما می‌توانست که مانع رخ دادن فساد شود. برای کشور ما که نظامی اسلامی است نباید چنین وضعیتی باشد. بخصوص باید مانع فساد کسانی می‌شد که نزدیک به دولت بودند. ما مثلی داریم که می‌گوید، اگر جلو تخم‌مرغ دزد را نگیری، شتردزد می‌شود. این مجلس در مقابل پرونده‌های بزرگ فساد ساکت بود و کاری نکرد و حتی یک بیانیه هم در این خصوص صادر نکرد. در دنیا مجالس با قدرت با مفاسد و فاسدان برخورد می‌کنند.

نوبندگان در پاسخ گفت، من این را قبول ندارم. بیانیه اهمیت ندارد. ما گام‌هایی عملی برداشتیم. وقتی موضوع فساد در گمرک ها مطرح شد ما وزیر اقتصاد را مجبور کردیم که کنار برود و کمیته تحقیق تشکیل دادیم و با بزرگترین وزرایی که مرتبط با اقتصاد بودند، برخورد کردیم و برخی همکاران در مجلس این را در رسانه ها مطرح کردند... برخلاف آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شود ما در بودجه یا وزارتخانه‌ها فساد نداشتیم. ما گام‌های زیادی برداشتیم. رئیس بانک مرکزی چرا تغییر کرد. برای گام هایی که مجلس کنونی برای مبارزه با فساد برداشته است، در رسانه به آن پرداخته نشده است و این گام‌ها سبب شد که رئیس بانک مرکزی تغییر کند.

توافق هسته‌ای، عملاً‌ مرده است

المیادین در ادامه این میزگرد از میزان احتمال تعامل متفاوت مجلس آتی با توافق هسته‌ای سوال کرد و نوبندگانی گفت، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، میخ آخر بر تابوت توافق هسته‌ای بود. قبل از این هم آمریکا‌یی‌ها و اروپایی‌ها قصد فریب ایران را داشته‌اند. امروز هم که آمریکا خارج شده، اروپا از طریق تقسیم نقش با آمریکا، هیچ یک از تعهداتشان را اجرا نکرده‌اند و در مقابل دارند با گذران وقت، موضوعاتی مثل توان موشکی ایران را مطرح می‌کنند. ما هیچ امیدی به توافق هسته‌ای نداریم و ایران هم در پنج گام تعهداتش را کاهش داده... این توافق عملا مرده و اروپایی‌ها هم مکانیزم ماشه را فعال خواهند کرد.

خروج از ان.پی.تی؟؛ طبق منافع رفتار خواهیم کرد

المیادین از نیکفر نیز پرسید که آیا مجلس آتی دولت را ملزم خواهد کرد که دیگر به شکل داوطلبانه به ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) عمل نکند؟ . نیکفر گفت، ایران به شکل داوطلبانه به ان.پی.تی عمل می‌کند. اگر منافع ملی ما ایجاب کند، طبق آن عمل خواهیم کرد. مجلس آتی هم این موضوعات را به دقت بررسی می‌کنیم. توافق هسته‌ای عملا مرده است و خوش‌شانس بودیم که ترامپ آمد و از آن خارج شد و گرنه ما مجبور بودیم که به تعهدات خود در آن عمل کنیم. المیادین در پایان پرسید که آیا مجلس آینده در خصوص روابط با آمریکا سختگیرتر خواهد بود؟ و نیکفر گفت، ما سختگیر نیستیم اما از منافع ملی خود قاطعانه دفاع خواهیم کرد. ما شعار نخواهیم داد که مجلس آینده سختگیر خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها