تحولات عراق/درخواست کنگره آمریکا برای استقرار «گنبد آهنین» در عراق

کد خبر: 991050

شماری از اعضای دموکرات و جمهوری خواه در کنگره آمریکا خواستار استقرار سامانه‌های "گنبد آهنین" ساخت اسرائیل در عراق شدند.

تحولات عراق/درخواست کنگره آمریکا برای استقرار «گنبد آهنین» در عراق

خبرگزاری ایسنا: به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، شماری از اعضای دموکرات و جمهوری خواه در کنگره آمریکا در پیامی خطاب به مارک اسپر، وزیر دفاع کشورشان خواستار استقرار سامانه‌های "گنبد آهنین" ساخت اسرائیل در عراق شدند. اعضای کنگره آمریکا در این پیام نسبت به حملات علیه نیروهای کشورشان و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح "ضد داعش" در عراق ابراز نگرانی کردند. طبق گفته اعضای کنگره سامانه‌های گنبد آهنین نظامیان آمریکا را در مقابل حملات موشکی در امان نگه می‌دارد. این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا تا بدین لحظه هیچ پاسخی به درخواست اعضای کنگره نداده است. در همین راستا، جو ویلتسون، عضو دو کمیته نیروهای مسلح و امور خارجه کنگره آمریکا در سخنانی در این باره اظهار کرد: حملات علیه نیروهای ما و ائتلاف بین‌المللی در عراق افزایش یافته است و عناصر ما نیازمند اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای حفاظت از خود در برابر تهدیدات موشکی روزافزون هستند. وی افزود: سامانه‌های گنبد آهنین که توسط اسرائیل تولید می‌شوند یکی از بهترین سامانه‌های پدافند موشکی است و توان خود برای دفع اینگونه حملات را ثابت کرده است. ویلتسون در ادامه خواستار موافقت فوری وزیر دفاع آمریکا با استقرار دو آتش‌بار سامانه‌های گنبد آهنین برای حفاظت از نیروهای این کشور در عراق شد.

نامه ۱۰ بندی اقلیم کردستان عراق به بغداد

دفتر دولت اقلیم کردستان عراق نامه‌ای ۱۰ بندی را برای بغداد ارسال کرده و دلایل قانونی را که پرداخت حقوق کارمندان اقلیم نباید متوقف شوند و وضعیت آنها با کارمندان سایر بخش‌های عراق تفاوتی ندارد، بیان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، نامه دولت اقلیم کردستان عراق برای دبیرخانه کابینه بغداد پس از تصمیم این دبیرخانه برای توقف پرداخت حقوق کارمندان اقلیم ارسال شده و در آن این تصمیم زیرپا گذاشتن قوانین قلمداد شد.

این نامه دارای ۱۰ بند بر محور سیاسی اربیل برگرفته از پایبندی به قانون اساسی در حل مشکلات موجود به ویژه پرداخت حقوق و مزایای کارمندان اربیل بوده و در آن تاکید شد، سیاست اربیل بر حل مشکلات موجود با بغداد مطابق با قانون اساسی و با استناد به بندهای آن بوده و همچنان هست.

در این نامه آمده است، در قانون اساسی حق مشارکت به عنوان اصل تاسیس حاکمیت اقلیم‌ها و استان‌ها و بر اساس اصول برابری فرصت‌ها و عدالت درنظر گرفته شده و این امر بدون رعایت اصل برابری میان شهروندان اقلیم و استان‌های عراق در برخورداری از حقوق محقق نمی‌شود.

همچنین اربیل توقف پرداخت حقوق کارمندان خود را به منزله "زیر پا گذاشتن اصل برابری و عدالت" دانست به ویژه که پرداخت حقوق کارمندان دولت در ۱۵ استان به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

در ادامه این نامه آمده است، بر اساس بند ۱۰ بودجه سال ۲۰۱۹، بغداد باید حقوق اقلیم کردستان از جمله دیرکردهای حقوق کارمندان را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت سهم مقرر آن از درآمدهای نفتی،‌ خسارت اقلیم را نیز پرداخت کند.

اربیل با اشاره به اینکه هنوز بیش از یک میلیون پناهجو و آواره در این اقلیم ساکن هستند و هزینه‌های آنها بر عهده اربیل است اما بغداد کوچکترین مشارکتی در این زمینه ندارد، تاکید کرد: دولت مرکزی چگونه بر بند ویژه‌ای از ماده ۲۷ قانون مدیریت مالی برای توقف پرداخت حقوق کارمندان اربیل استناد می‌کند.

در ادامه این نامه با اشاره به اینکه بغداد از فوریه ۲۰۱۴ تا سا ۲۰۱۹ از پرداخت حقوق اقلیم خودداری کرد به همین علت اربیل مجبور شد با گرفتن وام، اجرای سیاست‌های ریاضتی و کاهش هزینه‌های عمومی و پس‌انداز اجباری، منابع درآمدی دیگری را برای خود ایجاد کند، تاکید شد، موضعگیری ثابت اقلیم بر حل و فصل این موضوع مطابق با بندهای قانون اساسی و اصل مشارکت است.

مک‌گورک: ترامپ ثبات عراق را برهم زد

نماینده سابق رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش از سیاست‌های ترامپ به شدت انتقاد کرد و گفت که وی ثبات عراق را برهم زد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، برت مک‌گورک، نماینده سابق رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفت: تصمیم دونالد ترامپ برای متمرکز شدن بر ایران قدرتش را برای مقابله با داعش در عراق و سوریه کاهش داد و باعث گسترش نفوذ داعش شد.

وی نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ درباره عقب‌نشینی هشدار داد و گفت: این اقدام باعث می‌شود داعش مجددا قدرت خود را بازیابد و منطقه دچار آشوب و تنش شده و به فضای مناسبی برای تندروها تبدیل شود.

مک‌گورک گفت: ترامپ ثبات عراق و سوریه را برهم زد و می‌تواند همین کار را در افغانستان نیز انجام دهد.

بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اخیرا در گزارشی اعلام کرد در نتیجه سیاست‌های ترامپ، داعش فعالیت‌هایش را در عراق و سوریه ازسرگرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها