گزارش در حال تکمیل

تاز‌ه‌ترین اخبار متروپل/تغییر تاکتیک آواربرداری از صبح امروز/اعلام ۳۸ مفقودی در متروپل

کد خبر: 1150424

رئیس سازمان جمعیت هلال احمر: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.

تاز‌ه‌ترین اخبار متروپل/تغییر تاکتیک آواربرداری از صبح امروز/اعلام ۳۸ مفقودی در متروپل

طبق اعلام مسئولان سازمان مدیریت بحران، سازه متروپل بسیار لرزان است و هر لحظه امکان ریزش وجود دارد بنابراین آواربرداری با نهایت دقت و حساست درحال انجام است.

 7 روز از ریزش ساختمان متروپل گذشت و گروه های امدادی و دستگاههای مسئول 24 ساعته در حال تلاش برای آواربرداری و دستیابی به اجساد احتمالی در زیر آوار هستند.

طبق اعلام مسئولان سازمان مدیریت بحران، سازه متروپل بسیار لرزان است و هر لحظه امکان ریزش وجود دارد بنابراین آواربرداری با نهایت دقت و حساست درحال انجام است، اما نکتهای که در این میان مورد توجه همگان قرار گفته است کمک مردم شریف آبادان در چند روز اخیر در عملیات آواربرداری و امدادرسانی به گروه‌های امداد و نجات بود و به جرات می‌توان گفت این روحیه جهادی در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و مردم آبادان همانند هشت سال دفاع مقدس در امدادرسانی و کمک به نیروهای عمل می‌کنند و در آواربرداری جهادی عمل کردند.

همه نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌ها و مردم برای کار آواربرداری و امدادرسانی در آبادان بسیج شده‌اند و‌ تاکنون پیکر 29 نفر از زیر آوار بیرون آورده شد و همچنان تعدادی دیگر از اجساد در این منطقه مشاهده شده است که از محل خارج خواهند شد و با توجه به حجم آوارها ممکن است عملیات خارج سازی پیکر جانباختگان با تاخیر زمانی انجام شود، ولی تمام تلاش نیروهای امدادی این است تا با هماهنگی و همدلی کار با سرعت بسیار بیشتری جلو رود.

تازه‌ترین اخبار از روز هفتم ریزش ساختمان مترو‌پل در آبادان

روایت از تخلفات "عبدالباقی"

 ‌محمدرضا اسکندری رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی ‌مبنی بر سازمان منطقه آزاد اروند تخلفات «متروپل» را گزارش کرده بوده یا خیر؟، ضمن تسلیت حادثه تلخ متروپل به‌خانواده‌های داغ‌دیده همچنین مردم شریف آبادان، خرمشهر و مینوشهر، اظهار داشت: یکی از گرفتاری‌های مناطق‌آزاد به‌ویژه منطقه آزاد اروند، عدم اعمال حاکمیت مناطق‌آزاد است.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به سوابق مکاتبات ناظرین ساختمان متروپل به دستگاه‌های مختلف، افزود: هیچ‌یک از این مکاتبات به سازمان منطقه آزاد اروند به‌عنوان مدیر منطقه ارسال نشده که دلیل آن عدم پذیرش قانون این سازمان در منطقه است. در حال حاضر احکام مدیران دستگاه‌های اجرایی منطقه توسط این سازمان صادر نمی‌شود.

اسکندری درباره طرح شکایت این سازمان بر علیه هلدینگ عبدالباقی (مالک ساختمان متروپل) طی سال گذشته، اظهار داشت: این هلدینگ در دوره مدیریت قبلی این سازمان توافقاتی داشته که بر همان مبنی مقرر بوده سازمان منطقه آزاد اروند با ارائه زمین به‌عنوان سهم مشارکت در پروژه‌های آن مشارکت کند، از آن‌جایی که مراحل قانونی در خصوص این واگذاری‌ها در دوره قبلی انجام نشده بود در دوره جدید ضمن صدور دستور توقف هرگونه مشارکت با این هلدینگ، در خصوص توقف غیرقانونی در اراضی دولتی، سازمان منطقه آزاد اروند به نمایندگی از دولت علیه آن مجموعه طرح شکایت کرد.

 38 مفقودی در متروپل اعلام شد

استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جست‌وجوی پیکرهای مفقودان حادثه متروپل گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، 38 نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

صادق خلیلیان پیش از امروز در حاشیه حضور در ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  تاکنون پیکر 29 نفر از زیر آوار خارج شده است. از این 29 نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکرها هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکرها را خارج کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، 38 نفر به ما اعلام مفقودی شده است، افزود: در جلسه‌ای که بعد از ظهر دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، قرار شد بعد از مقاوم‌سازی ساختمان در چهار جبهه کار آواربرداری را انجام دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد : در حال حاضر این چهار جبهه کاری فعال شده‌اند و از چهار جهت به مناطق حساس رسیده‌ایم. امیدواریم هر چه سریع‌تر با توجه به خطراتی که در خصوص ریزش متروپل وجود دارد بتوانیم کار آواربرداری را انجام دهیم و پیکرهای گرفتار زیر آوار را خارج کنیم.

خلیلیان ادامه داد:  تمام مناطق احتمالی که ممکن است این پیکرها در منطقه حضور داشته باشند را شناسایی کرده‌ایم و کار آواربرداری بر این نقاط متمرکز شده است.

 ‌آواربرداری 4 روز دیگر تمام می‌شود

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جدیدترین وضعیت آواربرداری ساختمان متروپل، اظهار کرد: خوشبختانه در زمان حاضر آواربرداری با سرعت خوبی پیش‌می‌رود و تاخیر دو روز ابتدای بروز سانحه جبران شده است.

وی ادامه داد: تاخیر روزهای اول به دلیل آن بود که نمی‌شد مردم را از صحنه جدا و تجهیزات و ماشین‌آلات آواربرداری  را به محل حادثه منتقل کنیم.

وی افزود: اگر مردم فرصت می‌دادند چندین برابر آواربرداری با بیل و ابزارهای اولیه کار انجام می‌شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به مدیریت بحران متروپل با محوریت وزیر کشور در حال انجام است، تصریح کرد: صادقانه می‌گویم از حضور سریع وزیر کشور در محل حادثه متروپل متجب شده‌ام، وی همچنان پای کار است.

خواجوی با تاکید بر این‌که آواربرداری سازه متروپل با سرعت خوبی پیش‌ می‌رود، گفت: 4 گروه نقشه‌برداری در محل حضور دارند و اگر جابجایی سازه متروپل بیش از یک سانتی‌متر باشد فعالیت‌ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آواربرداری متوقف می‌شود.

یادبود جانباختگان حادثه آبادان در مساجد و مصلی‌های سراسر کشور

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پی حادثه آبادان اعلام کرد: حادثه تلخ و جانکاه جانباختن و مصدومیت گروهی از هموطنان عزیزمان در شهر مقاومت و ایثار، آبادان قهرمان و مظلوم داغی سنگین بر دل همه ایرانیان نهاد.

شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه، این مصیبت بزرگ را به مردم صبور و بزرگوار استان شهیدپرور خوزستان خصوصاً هموطنان نجیب و صبور آبادان و بالاخص به خانواده‌های داغدیده عزیزان جانباخته تسلیت و تعزیت می‌گوید و برای مصدومان عزیز شفای کامل، از درگاه پروردگار متعال مسئلت می‌نماید.

به منظور بزرگداشت یاد وخاطره عزیزان از دست رفته و همدردی با مردم عزیز خوزستان و آبادان، امروز یکشنبه 1401/3/8 مراسم یاد بود جانباختگان عزیز این حادثه در مساجد و مصلی‌های سراسر کشور با قرائت قرآن کریم و توسل به حضرات معصومین سلام‌الله علیهم اجمعین بعد از نماز مغرب وعشاء برگزار می‌گردد.

روایت خبرنگار تسنیم از آخرین وضعیت آوار‌برداری در متروپل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از محل حادثه متروپل در آبادان، ‌در پی ریزش ‌ساختمان متروپل تیم‌های عملیاتی به محل حادثه اعزام شده و در حال ریزش‌برداری و عملیات جست و جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوارند و عملیات آواربرداری با حساسیت و شتاب بیشتر ادامه دارد.خبرنگار تسنیم جزئیات بیشتری از مراحل آواربرداری و کشف اجساد را توضیح می‌دهد:

خارج کردن فردی زنده از زیر آوار متروپل ‌صحت ندارد

احسان عباسپور فرماندار آبادان اظهار داشت: مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بیرون آوردن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار متروپل و انتقال وی به بیمارستان صحت ندارد.

‌عباسپور تعداد جانباختگان این حادثه را تاکنون 29 نفر اعلام کرد و از مردم خواست اخبار مربوط به حادثه متروپل را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

تمام اجساد را از زیر آوار خارج خواهیم کرد

احمد وحیدی وزیر کشور شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: همه نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌ها و مردم برای کار آواربرداری و امدادرسانی در آبادان بسیج شده‌اند و این حق مردم عزیز آبادان است که کار به سرعت انجام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون پیکر 29 نفر از زیر آوار بیرون آورده شده و همچنان تعدادی دیگر از اجساد در این منطقه مشاهده شده که از محل خارج خواهند شد، افزود: با توجه به حجم آوارها ممکن است عملیات خارج‌سازی پیکر جانباختگان با تاخیر زمانی انجام شود، ولی تمام تلاش نیروهای امدادی این است تا با هماهنگی و همدلی کار با سرعت بسیار بیشتری جلو رود.

وزیر کشور ضمن تشکر از مردم شریف داغدیده آبادان و خانواده‌های جانباختگان تصریح کرد: خانواده‌هایی داریم که همسر و سه فرزندشان را از دست دادند ولی جز داغ تنهایی و محبت از آن‌ها چیزی ندیدیم و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم بسیار از جمهوری اسلامی و همدردی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و همه ارگان‌ها متشکر هستند.

تغییر تاکتیک آواربرداری از صبح امروز

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور شنبه شب با خانواده جلیلیان که چهار نفر از اعضای خود را در حادثه متروپل از دست دادند دیدار کرد.

‌‌رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور در جمع خانواده جلیلیان ضمن تسلیت به این خانواده گفت: گروه‌های جستجوگر هلال‌احمر از همان دقایق نخست در محل حادثه اقدام به یافتن افراد زیر آوار مانده کردند.متاسفانه در این حادثه تاکنون ‌29 نفر شهروند از جمله چهار نفر از خانواده جلیلیان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه قطعا با متخلفان این حادثه برخورد قاطعانه خواهد شد تا حقی از خانواده‌های آسیب دیده این حادثه ضایع نشود، افزود‌: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به رسیدگی به این حادثه دارند و قطعا دولت کنار خانواده حادثه دیدگان خواهد بود.

اعزام هیئت عالی قضایی به آبادان

دادستان کل کشور اعلام کرد که هیئت عالی در دادستانی کل تعیین شده که امروز عازم آبادان می‌شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: 80  برگ از پرونده ای که در آبادان تشکیل شده بود به بنده رسید و همکاران من آنها را بررسی کردند.

دادستان کل کشور ادامه داد: گزارش‌ها و مستنداتی که ارسال شد نشان می‌دهد که مباحث و مطالب گسترده‌ای در استان مطرح شده است از جمله تشکیل پرونده‌هایی در مرکز استان که مرتبط با این موضوع است؛ با این مقدار مستنداتی که به دست ما رسیده اظهارنظر قطعی مشکل است.

منتظری اضافه کرد: هیئت عالی در دادستانی کل تعیین کردیم که فردا عازم خوزستان خواهند شد که هم به دادگستری آبادان و هم دادگستری اهواز خواهند رفت و پرونده‌هایی که در آنجا مطرح است را خواهند دید.

 ساختمان متروپل لرزان است

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شب گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر روند آواربرداری به همین منوال ادامه داشته باشد و مشکلی به وجود نیاید، تا ساعت دوازده ظهر امروز به اجساد موجود در فروشگاه‌ها و مغازه‌های طبقه همکف دسترسی پیدا خواهیم کرد و بعد از آن وارد مرحله جدیدی از عملیات می‌شویم.

وی افزود: تلاشمون بر این است که تمام اجساد افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده اند در لایه‌های زیرین خارج شوند و پیکر هیچ کدام از جانباختگان در زیر آوار باقی نماند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عدم فرو ریزش ساختمان‌ها را از مسائل کلیدی این منطقه اعلام کرد و گفت: در روز‌های نخست کار آواربرداری در یک محور انجام می‌شود، اما اکنون در چهار محور در حال آواربرداری هستیم که این موضوع باعث افزایش سراعت در عملیات شده است.

وی با اشاره به تجهیزات پیشرفته در محل آواربرداری بیان کرد: شهرستان آبادان از مراکز صنعتی بسیار خوبی نظیر شرکتهای نفتی برخوردار است که علاوه بر به کارگیری تجهیزات پیشرفته  آن  از وجود افراد علمی و متخصص آن در حادثه متروپل استفاده کردیم.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: با کسانی که در این زمینه مقصر هستند حتماً  به صورت جدی برخورد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ریزش باید به گونه‌ای هدایت شود که به مردم آسیبی نرسد، گفت: ساختمان متروپل لرزان و به لحاظ فنی دارای مشکلاتی است از این رو هر لحطه امکان ریزش مجدد آن وجود دارد.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: البته مقاوم سازی نیز صورت گرفته است اما باید در نهایت دقت کار صورت گیرد.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها