حکم جالب یک قاضی در کردستان/ مجازات متهم تغییر کرد

کد خبر: 1290951

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان از ابتکار یکی از قضات دادگاه کیفری ۲ سنندج در صدور آرای جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان خبر داد.

 حکم جالب یک قاضی در کردستان/ مجازات متهم تغییر کرد

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان از ابتکار یکی از قضات دادگاه کیفری ۲ سنندج در صدور آرای جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان خبر داد.

بهادر اسدی از ابتکار یکی از قضات دادگاه کیفری دو سنندج در صدور آرای جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های حبس‌زدایی قوه قضاییه و دستورات ریاست قوه قضاییه در مورد بکارگیری تأسیسات ارفاقی به ویژه مجازات‌های جایگزین حبس از نوع خدمات عمومی رایگان و با هدف خدمات عام‌المنفعه، رأی جایگزین حبس توسط پیمان شیخی، دادرس شعبه 104 دادگاه کیفری 2 شهرستان سنندج صادر شده است.

وی گفت: قانون‌گذار در سال 1392 به منظور کاهش حبس افرادی که به زندان می‌روند، نهاد جدیدی را تحت عنوان مجازات جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی پیش‌‎بینی و مقرّر کرد که در صورت وجود شرایط خاص، مجازات حبس می‌تواند یا باید به مجازات‌های دیگری تبدیل شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان خاطرنشان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس عبارت‌اند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف مجازات با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزهدیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می‌شود.

وی افزود: الزام به خدمات عمومی رایگان از جمله مجازات‌هایی است که علاوه بر تنبیه فرد، جامعه را نیز نسبت به جرم ارتکابی آگاه و از خدمات ارائه شده منتفع می‌کند.

اسدی ضمن تقدیر از ابتکار عمل این قاضی، عنوان کرد: زندانی شدن افراد علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی برای فرد و جامعه، در بسیاری از موارد بازپروری را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

وی در تشریح این اقدام اظهار کرد: حکم زندان 4ماهه متهم به ضرب و جرع عمدی با چاقو و اخلال در نظم عمومی به ارائه خدمات عمومی رایگان به شرح طراحی و چاپ سه عدد بنر با محتوای پیشگیری از خشونت و درج متن مواد 617، 618 و 619 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 و نصب در مراکز پر تردد شهر سنندج، شرکت در دوره‌های آموزشی کنترل خشم و شرکت در دوره‌های آموزش اخلاق دینی در مساجد جایگزین شد.

معاون دادگستری کردستان یادآور شد: در کنار برخورد‌های قاطع قضایی، می‌توان با جایگزینی مجازات افراد خصوصاً در مورد مجازات حبس، به بهسازی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک کرد و با رضایت متهم به افراد آسیب‌دیده اجتماعی یاری رساند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها