جر و بحث دو مسئول بر سر آلودگی هوا!

کد خبر: 176299

شهرداري تهران به وظايف خود در كاهش آلودگي هوا عمل نكرده است. / مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردار تهران: اگر همه چيز گل و بلبل است چرا وضع هواي تهران اين گونه است؟

ایسنا: رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: افزايش روزهاي «سالم» امسال در تهران به دليل افزايش بارندگي‌ها نيست بلکه به خاطر کاهش ميزان آلاينده‌هاست.
مهندس محمد جواد محمدي‌زاده، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست که ميهمان تلفني "برنامه گفت وگوي ويژه خبري" شامگاه پنجشنبه 24 آذر بود، در خصوص اين كه چرا برنامه مدون کاهش آلودگي هوا که در سال 86 نهايي شد اجرايي نشده است؟ اظهار داشت: برنامه‌اي که به عنوان طرح کاهش آلودگي هواي تهران مصوب شده بود در برخي از بخش‌ها توفيقات خوبي داشت. به عنوان مثال حذف موتورسيكلت‌هاي 2 زمانه صددرصد اجرا شد و ميزان آلايندگي‌ موتور 2 زمانه از 25 خودروي 206 بيشتر بود يا در مورد خودروهاي فرسوده يک ميليون و 200 هزار خودروي فرسوده از مدار خارج شد که البته 5/3 ميليون خودروي فرسوده در کشور وجود دارد که يک سوم آن از مدار خارج شده و دو سوم آن هنوز تردد دارد.
وي تصريح كرد: برنامه جامع کاهش آلودگي هوا سال 86 در بخش‌هايي مانند موتورسيکلت‌ها و گازسوز کردن خودروها اجرا شد و خودروها که 5/1 ميليون خودرو از جمله تاکسي بيشترين تردد را داشتند گازسوز شدند و در برخي از بخش‌ها ضمانت‌هاي لازم را نداشتند.
توقع داشتيم انجام معاينه فني سالانه شود
گاز سوز شدن 5/1 ميليون خودرو طي 4 سال در کشور
رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد:‌ حدود 17 دستگاه در اين برنامه وظايفي داشتند كه برخي آنها به وظايف خود عمل کرده و برخي عمل نکردند مثلاً معاينه فني هيچگاه جدي گرفته نشد و اخيراً با مصوبه مجلس معاينه فني خودروها به 5 سال افزايش يافته است و توقع ما اين بود که سالي يکبار معاينه فني انجام شود.
وي در خصوص گازسوز کردن خودروها گفت: جمهوري اسلامي ايران درخشان‌ترين کارنامه را در سطح بين‌المللي در مورد گازسوز کردن خودروها دارد و 5/1 ميليون خودرو در مدت حدود 5/4 سال گازسوز شده است ولي معاينه فني جدي گرفته نشد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اين كه چرا 5 ساله شدن معاينه فني خودروها بعد از تصويب مورد اعتراض سازمان محيط زيست قرار نگرفت، گفت: علت اين بود که پيشنهاد دهنده سازمان محيط زيست نبود بلکه نيروي انتظامي پيشنهاد را به کميسيون مربوطه داد و کميسيون نيز بدون استعلام از دستگاه‌هاي ذيربط مصوبه را ارائه کرد ضمن اينکه ما از موضوع اطلاعي نداشتيم و بعد از مطرح شدن در صحن مجلس نظراتمان را ارايه كرديم.
وي خاطرنشان كرد:‌ خوشبختانه فراکسيون محيط زيست مجلس اعلام آمادگي در خصوص تجديد نظر در مورد اين طرح کرده است ضمن اينکه ميزان آلايندگي مؤلفه‌هاي زيادي دارد که بايد به آنها نيز توجه شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مؤلفه بعدي آلايندگي هوا در خصوص ميزان فرآورده‌هاي سوختي است که ميزان آلايندگي اين فرآورده‌ها بالا بوده ولي با برنامه‌ريزي دولت هم‌اکنون در برخي پالايشگاه‌ها مانند پالايشگاه شازند فرآورده‌ها با استاندارد يورو 5 توليد مي‌شود.
وي افزود: همچنين در پالايشگاه تهران نيز بزودي سوخت با كيفيت بالا و پالايشگاه بندرعباس در نيمه اول سال آينده و پالايشگاههاي آبادان، تبريز و کرمانشاه تا پايان سال آينده استاندارد يورو 5 را ارائه مي‌کنند يعني ما از نظر فرآورده‌ها تا پايان سال 91 استاندارد يورو 5 را در توليد فرآوردها تمامي عملي مي‌کنيم.
وي افزود: در کشور ما تا سال 82 استاندارد زيست‌محيطي براي خودروها نداشتيم و اين موضوع ديرهنگام اتفاق افتاد ولي هم‌اکنون استاندارد يورو 2 براي خودروها اجباري است اما از 29 دي ماه با هماهنگي وزارت صنايع و خودروسازان نخستين خودرو کشور با استاندارد يورو 4 رونمايي مي‌شود و خودروهاي ديگر داخلي تا پايان سال 91 با استاندارد يورو 4 و خودروهاي وارداتي با استاندارد يورو 5 عرضه مي‌شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: 85 درصد از آلايندگي کشور از منابع متحرک و استفاده از سوخت فسيلي در خودروها و نحوه احتراق ناکامل در آنها صورت مي‌گيرد.
وي در خصوص خودروهاي فرسوده نيز گفت: در طول يک سال اخير بيش از 850 هزار خودروي فرسوده از مدار خارج شده علي‌رغم اينکه اين کار بايد 6 ساله انجام مي‌شد همچنين برنامه براي از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده يک برنامه 5 ساله است که يک سال آن گذشته و 4 سال آن باقي است.
وارونگي دما ربطي به آلودگي هوا ندارد
تعداد روزهاي سالم در تهران امسال افزايش يافته است
محمدي‌زاده در پاسخ به اين پرسش که چرا ما هر سال وارونگي دما داريم، تصريح کرد: وارونگي دما ربطي به آلودگي هوا ندارد و وارونگي دما يعني حبس شدن هوا در لايه پايين جو به دليل اينکه هواي گرم در لايه بالا و هواي سرد در لايه پايين قرار مي‌گيرد که باعث پايداري هوا مي‌شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: به دليل عدم وجود باد و حرکت هوا آلايندگي حبس مي‌شود و علت وارونگي دما اقليم تهران است و براي آن راه‌حل‌هاي ديگري است که بايد توليد ناپايداري در هوا کرد اما مشکل اصلي موضوع آلايندگي است و ما بايد بيشترين تمرکز در اصلاح صنعت خودرو، اصلاح فرآورده‌ها، معاينه فني خودروها، مديريت ترافيک، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده و مهندسي معابر و فرهنگ‌سازي در استفاده از وسائل نقليه عمومي داشته باشيم.
محمدي‌زاده با بيان اينکه در سال جاري کل تاکسي‌هاي فرسوده از مدار خارج شد، گفت: به همين دليل ميزان آلايندگي هواي تهران در سال 90 در مقايسه با سال 89 کاهش يافت و تعداد روزهاي سالم ما در تهران بيشتر شده است که علت آن بارندگي نيست بلکه ميزان آلايندگي کاهش يافته است.
وي گفت: بارندگي موجب مي‌شود آلاينده‌ها در سطح زمين رسوب کند اما مقدار حرکت آلايندگي با خودروها است همچنين هر سال يک ميليون و 600 هزار خودرو در سال در کشور توليد مي‌شود و راه‌حل کاهش آلايندگي هوا ارتقاي کيفيت صنعت خودرو در کشور است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص آلودگي هواي اصفهان گفت: در خصوص اصفهان چند موضوع و مشکل اساسي وجود دارد ضمن اينکه شهرهاي اصفهان، اراک و تهران بيشترين مشکل را از نظر آلايندگي در کشور دارند.
وي گفت: در اصفهان برنامه‌ريزي شد تا در شعاع 50 کيلومتري استقرار صنعت نداشته باشيم و موضوع دوم ممنوعيت استفاده از مازوت در برخي از نيروگاه‌هاست ضمن اينکه تراکم صنعت در اصفهان وجود دارد و در شهرهاي ديگر اين تراکم کمتر است.
محمدي‌زاده افزود: تعدادي از صنايع اساسا بايد از اصفهان بروند و بايد تعدادي از فرآورده‌هاي توليد خودرو اصلاح شود و گسترش حمل‌ونقل عمومي به خصوص قطار شهري در دستورکار است که بايد انجام شود و بخشي از حمل‌ونقل عمومي به زير زمين برده شود.
وي در خصوص اين كه متولي کاهش آلايندگي هوا کدام سازمان است، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست مسووليت صيانت از 4 مؤلفه اصلي يعني آب، هوا، خاک و گونه زيستي اعم از جانوري و گياهي را دارد و ما موضع راهبري، هدايت، نظارت و برنامه‌ريزي در دستگاهها را داريم ضمن اينکه دستگاه‌هايي که شامل وزارت صنايع و معادن، جهاد کشاورزي و ناجا مي‌شوند در موضوع کاهش آلايندگي هوا دخيل هستند و راهبري آن با سازمان محيط زيست است و براين اساس بسترهاي قانوني براي کاهش آلايندگي هوا تدوين شده و وقتي طرح جامع کاهش آلايندگي هواي 8 کلانشهر را مصوب مي‌کنيم براي همه دستگاهها الزام‌آور است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اجرايي نشدن برنامه طرح جامع کاهش آلايندگي هوا گفت: منابع بايد پاسخگو باشند و مشکل دوم بسترهاي قانوني است که نمي‌توان اين طرح را اجرا کرد به طور مثال معاينه فني خودروها 5 ساله است که بايد در يک سال انجام شود و اين موضوع، موضوعي فرابخشي است و تمام دستگاهها بايد براي حل آن دست به دست هم دهند. ضمن اينکه تمام تلاش ما استفاده از ظرفيت‌ها است تا اين اتفاق نيفتد.
نماينده شهرداري تهران:
نماينده محيط زيست در زمان تصويب 5 ساله شدن معاينه فني خودروها در مجلس نبود
مهندس وحيد نوروزي، مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردار تهران نيز كه مهمان تلفني اين برنامه بود با بيان اينکه سازمان محيط زيست تمام وظايف خود در زمينه کاهش آلودگي هوا را در بُعد ملي «هبه» کرده است و اين وظايف در حد استاني تعريف شد، گفت: متولي محيط زيست كشور، سازمان حفاظت محيط زيست است.
وي در خصوص عدم تعطيلي اصفهان به دليل آلودگي هوا در چند روز گذشته اظهار داشت: مديرکل محيط زيست و مدير کل بهداشت استان اصفهان بايد در خصوص تعطيل نشدن اين استان به دليل آلايندگي هوا پاسخگو باشند چرا که رسيدن شاخص PSI آلودگي هواي اصفهان به 400 يعني «بحران» كه در اين شرايط همه چيز بايد از حمل‌ونقل تا رفت‌وآمد شهروندان تعطيل شود چه برسد به تعطيلي ادارات!
نوروزي تاكيد كرد: محيط زيست اصفهان بايد در خصوص عدم تعطيلي اصفهان به دليل آلودگي هوا پاسخگو باشد.
وي افزود: سازمان محيط زيست بعد از برنامه جامع کاهش آلودگي هوا که در سال 79 بخش‌هايي از آن به تصويب رسيد قرار بود ظرف مدت 10 سال هواي تهران را به حد استانداردهاي جهاني برساند و حد استاندارد يعني هر سال هر يک آلاينده يک بار مي‌تواند خارج از حد مجاز باشد.
وي افزود: سال 89 مهلت 10 ساله سازمان محيط زيست براي کاهش دادن آلايندگي خودروها تمام شد و سال 86 در بازنگري طرح جامع کاهش آلودگي هوا 2 محور به 7 محور آن افزوده شد؛ اما مشکل اصلي از همين سال 86 آغاز شد که سازمان محيط زيست تمام وظايف خود را در بعد ملي «هبه» کرد و اين وظايف در حد استاني تبديل شد يعني در حالي که معاون رئيس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست، رييس کارگروه و کميته کاهش آلودگي هواي تهران بود و تمام وزارتخانه‌ها در حد معاون وزير در آن شرکت مي‌کردند به يکباره اين کارگروه به کارگروه استاني تبديل شد.
نوروزي عنوان کرد: کارگروه استاني که رييس آن معاون عمراني استاندار تهران است قاعدتا نمي‌تواند به خودروسازان بگويد که چه استانداردي را رعايت کنند.
نوروزي در پاسخ به اين پرسش که آيا شما به عنوان شهرداري به وظايف خود در زمينه کاهش آلايندگي صددرصد عمل کرده‌ايد، گفت: عمده‌ترين وظيفه شهرداري گسترش حمل‌ونقل عمومي است و در همين 2 سال ما 2 جايزه مهم جهاني را براي گسترش مترو و خطوط بي‌آر‌تي دريافت کرده‌ايم.
وي در حالي به يارانه بليت مترو اشاره كرد كه مجري برنامه با پريدن به داخل صحبت‌هاي وي سعي كرد كه موضوع را به بحث معاينه فني بكشاند كه اين امر با اصرار نماينده شهرداري در خصوص تكميل جملات خود مواجهد شد و نهايتا نوروزي گفت: براي اينکه مجبور نشويم پول تمام شده بليت مترو را از شهروندان بگيريم، دولت بايد 90 ميليارد تومان براي يارانه بليت مترو پرداخت مي‌کرد ولي 28 ميليارد تومان آن را داده و شهرداري 88 ميليارد تومان بابت يارانه بليت مترو پرداخت کرده است.
نوروزي در خصوص 5 ساله شدن معاينه فني خودروها و عدم اعتراض سازمان محيط زيست به اين مصوبه گفت: معاون پارلماني محيط زيست موقع تصويب لايحه 5 ساله شدن معاينه فني خودروها که از سوي دولت ارائه شده بود، نبود و عملاً دفاعي اتفاق نيفتاد ولي با کمک سازمان محيط زيست و فراکسيون محيط زيست پيشنهاد داده‌ايم که مجلس در اواخر اين دوره آن را به تصويب برساند ضمن اينکه خيلي نبايد دنبال اين مسائل برويم.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست:
شهرداري تهران به وظايف خود در كاهش آلودگي هوا عمل نكرده است
در ادامه محمدي‌زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست كه از اظهارات نوروزي ناراحت به نظر مي‌رسيد در مورد اينکه سازمان محيط زيست تمام وظايف خود در خصوص کاهش آلايندگي هوا در بعد ملي را هبه کرده است، گفت: ابتدا بايد مسائلي را در مورد فرافکني‌هاي شهرداري که ناصحيح بوده و مطرح شده است براي تنوير افکار عمومي طرح کنيم.
وي مدعي شد: در کارگروه ملي کاهش آلايندگي هوا طرح جامع و ملي وجود دارد و تمام برنامه‌ها را تعقيب مي‌کند ضمن اينکه معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست جلسات منظمي دارد و اگر آقاي نوروزي اطلاعات ندارد، اطلاعات خود را تکميل کند!
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص تعطيلي شهر اصفهان به دليل آلودگي هوا افزود کارگروه استاني بايد شرايط تعطيلي را تشخيص دهد و ايشان حق ندارد بگويد که مديرکل محيط زيست استان اصفهان کم کاري کرده است ضمن اينکه کارگروهي در اصفهان وجود دارد که تشخيص تعطيلي مي‌دهد همچنين اين افراد طبق قانون وظايف خود را عمل مي‌کنند بد نيست ايشان اطلاعات خود را کامل کنند.
محمدي‌زاده تصريح کرد: وظيفه قانوني از نظر راهبري موضوع و مسئوليت کارگروه کاهش آلايندگي هوا با سازمان حفاظت محيط زيست است که با تعامل با دستگاهها به وظايف خود عمل مي‌کند و برخي به وظايف و تکاليف خود خوب عمل نمي‌کنند؛ خوب است شهرداري تهران بگويد براي توسعه فضاي سبز تهران يا جاهاي ديگر چقدر کار کرده است؟
وي افزود:‌ برخي دستگاهها مانند وزارت نفت و صنعت‌ و معدن خوب همکاري کردند ولي مديريت ترافيک خوب عمل نمي‌کند و حمل‌ونقل عمومي به تکاليف خود عمل نمي‌کند. همچنين در کارگروه کاهش آلايندگي هوا پيش‌بيني شده که اگر دستگاهي به وظايف خود عمل نکند اين عمل به دستگاه مشابهي سپرده شود کما اينکه در توسعه فضاي سبز منابع به سازمان جنگل‌ها داده شده چرا که سازمان جنگل‌ها براي توسعه سالي 100 هزار هکتار فضاي سبز انگيزه قوي‌تري دارد و لذا اعتبارات را در اين زمينه به سوي اين سازمان سوق داده‌ايم.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص پايداري هوا در هفته آينده گفت: از امشب ناپايداري وجود دارد و از فردا تا روز يکشنبه بارندگي ادامه داد.
محمدي‌زاده گفت: کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا هر 15 روز يکبار جلسه دارد و کارگروه کاهش آلايندگي هواي تهران که توسط استاندار اداره مي‌شود هر هفته جلسه‌اي برگزار مي‌کند که متناسب آن در 31 استان 31 کارگروه استاني مقابله با آلودگي هوا تشکيل جلسه مي‌دهند.
وي در پاسخ به اين پرسش که گزارش منظم آلودگي هوا چه زمان‌هايي ارائه مي‌شود، افزود:‌ توسط دستگاه ذيربط اطلاعات کشوري داده مي‌شود به طور مثال سازمان هواشناسي و پليس، اطلاعات و توصيه‌هاي لازم را ارائه مي‌کنند و دستگاهها برحسب وظايف خود تکاليف را انجام مي‌دهند اما گزارش‌هاي بين‌المللي هر دو سال يکبار از گزارش‌هاي ملي سالي يکبار تهيه مي‌شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين که چرا توليد آزبست متوقف نمي‌شود خاطرنشان کرد: توليد آزبست تعطيل شده است و هيچگونه لنت‌ ترمز خودرويي را نمي‌بينيم که آزبست داشته باشد و لنت چيني با آزبست نيز وارد کشور نمي‌شود.
اگر اجازه مي‌دادند و مصاحبه‌ام را نيمه‌تمام نمي‌گذاشتند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشتم
اگر همه چيز گل و بلبل است چرا وضع هواي تهران اين گونه است؟
به گزارش روابط عمومي معاونت ترافيك شهرداري تهران، وحيد نوروزي، مشاور محيط زيست معاون ترافيك شهردار تهران پس از پايان اين برنامه گفت: اگر اجازه مي‌دادند و مصاحبه‌ام را نيمه‌تمام نمي‌گذاشتند حرف‌هاي زيادي براي گفتن با بينندگان داشتم.
وي با تاکيد بر اين که شهرداري تهران به وظيفه اش در قبال گسترش حمل و نقل عمومي به خوبي عمل نموده، تصريح کرد: اسباب شگفتي و تعجب است که داعيه داران حفظ محيط زيست از اداي بديهي ترين تکاليف و انجام ساده ترين وظايف خود در برابر مردم شانه خالي مي کنند.
وي با طرح اين موضوع که مسئولان دولتي که زماني برنامه جامع کاهش آلودگي هوا را نمايشي اعلام مي‌کردند، يک سال است منتظر رونمايي برنامه جامع کاهش آلودگي هوا هستند، اعلام کرد: مردم تا کي بايد منتظر بمانند تا برنامه جامع کاهش آلودگي هوا رونمايي شده و اين برنامه اجرايي نمي‌شود؟
نوروزي گفت: اگر قرار باشد شخصي متهم به فرافکني شود آن شخص مسئول سازماني است که مسئوليت حفاظت از محيط زيست را دارد اما زماني که شاهد تخريب محيط زيست کشور هستيم مقابل چشم ميليون‌ها بيننده همه چيز را به قول مجري اين برنامه سفيد و به اصطلاح گل و بلبل نشان مي‌دهد و اگر راست مي‌گويند چرا وضع هواي تهران اينگونه است؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها