جزئيات جديدي از حذف يارانه پردرآمدها

کد خبر: 179386

اگر ۲ دهک بالاي درآمدي از دريافت يارانه اعلام انصراف کنند پولشان را در چهار دهک تقسيم مي کنيم که ۴۰ درصد جمعيت کشور را شامل مي شود در آن صورت به هر فرد در اين دهک ها ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان بيشتر مي رسد.

واحد مرکزي خبر: رئيس جمهور روز گذشته در جمع مردم ايلام از دهک هاي بالاي درآمدي (دهک هاي ۹ و ۱۰) دعوت کرد از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند تا مبالغ پرداختي يارانه به اين دو دهک بين طبقات درآمدي پايين تر توزيع شود، رئيس جمهور تصريح کرد: اگر ۲ دهک بالاي درآمدي از دريافت يارانه اعلام انصراف کنند پولشان را در چهار دهک تقسيم مي کنيم که ۴۰ درصد جمعيت کشور را شامل مي شود در آن صورت به هر فرد در اين دهک ها ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان بيشتر مي رسد. اين در حالي است که خبرنگار خراسان از ايلام گزارش داد که رئيس جمهور گفته است به هر خانوار ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان بيشتر مي رسد. از سوي ديگر علي آقامحمدي، معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور با اشاره به حذف ۱۵ ميليون نفر از دريافت يارانه در مرحله دوم گفت: يارانه افرادي که ميزان دريافتي آن ها از محل يارانه هاي نقدي مرحله دوم به اندازه ۵ تا ۱۰ درصد حقوق شان باشد قطع خواهد شد. اين در حالي است که فرزين سخنگوي ستاد هدفمندي يارانه ها روز گذشته از حذف يارانه نقدي خانوارهايي خبر داده بود که يارانه دريافتي آن ها بين ۵ تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه آن ها باشد که اين اظهارات ابهامات زيادي ايجاد کرده بود، چرا که با اين ملاک بسياري از خانوارها از دريافت يارانه محروم مي شوند ولي با توضيحات آقامحمدي افراد کمتري مشمول حذف از فهرست يارانه مي شوند.

رييس جمهور:دهک 9 و 10 از دريافت يارانه انصراف دهند

رييس جمهوري اسلامي ايران از دهک هاي بالاي درآمدي 9 و 10 دعوت کرد که از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند تا مبالغ پرداختي يارانه به اين دو دهک در بين طبقات درآمدي پايين تر توزيع شود. به گزارش ايرنا، محمود احمدي نژاد ديروز در جمع مردم ايلام در دور چهارم سفرهاي استاني افزود: جامعه از نظر درآمدي به 10 دهک تقسيم شده که دهک اول افراد با پايين ترين درآمد را شامل مي شود و دهک دهم نيز بيشترين درآمد را دارد و الحمدلله يارانه اي که دولت مي دهد در زندگي دو دهک بالا (9 و 10) تاثيري ندارد. رييس قوه مجريه گفت در وهله اول از اين دو دهک مي خواهيم و از آنها دعوت مي کنيم که خودشان از دريافت يارانه انصراف دهند. به گزارش ايرنا احمدي نژاد اهميت اجراي طرح تحول اقتصادي در ساختن کشور را يادآور شد و گفت: اگر اين طرح به طور کامل اجرا شود تضمين مي دهم که در سرتاسر ايران حتي يک فقير و نيازمند هم پيدا نشود.

احمدي نژاد: از ثروت و درآمد گروه هاي مختلف خبر داريم

وي تصريح کرد: ما از ثروت، درآمدهاي افراد و رفتارهاي اقتصادي گروه ها و دسته هاي گوناگون خبر داريم؛ ما کشور فقيري نيستيم و ثروتمنديم اما اين ثروت بايد در کشور عادلانه توزيع شود. رييس جمهوري لازمه تحقق عدالت را اجراي طرح هاي تحول اقتصادي يکي پس از ديگري دانست و ادامه داد: قانون ماليات بايد به درستي اجرا شود، نه اينکه کارمند و کارگر با حقوق کم در ابتداي کار ماليات بپردازند اما کسي که سالانه 10 ميليارد تومان سود مي برد حتي به اندازه کارمند و کارگر ماليات پرداخت نکند. وي تصريح کرد: اگر اين عده ماليات خود را پرداخت کنند و اين مبلغ به مردم برگردد بي کار و فقيري در کشور باقي نمي ماند.

برنامه ريزي دولت براي اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها

رييس قوه مجريه درادامه گفت: ما در حال برنامه ريزي براي اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها هستيم. رييس جمهوري يادآور شد: در گام اول عده اي مخالف بودند و تا روز آخر؛ تبليغات منفي، کارشکني و دروغ پراکني کردند و فشار آوردند تا ملت را از اصلاحات اساسي و از اجراي عدالت مايوس کنند.

آقا محمدي : افرادي که يارانه مرحله دوم آنها 5 تا 10درصد حقوق شان باشد، يارانه شان قطع مي شود

در حالي که طي روزهاي قبل فرزين اعلام کرده بود: يارانه خانواده هايي که يارانه دريافتي آن ها 5 تا 10درصد درآمد ماهانه آن ها باشد حذف مي شود، معاون اقتصادي معاون رئيس جمهور اعلام کرد:يارانه افرادي که ميزان دريافتي آنها از محل يارانه‌هاي نقدي مرحله دوم به اندازه 5 تا 10 درصد حقوق‌شان باشد قطع خواهد شد. به اين ترتيب و بر اساس توضيحات آقامحمدي 5تا 10درصد يارانه نقدي مرحله دوم ملاک است نه 5تا 10درصد يارانه نقدي مرحله اول.

متوسط درآمد مردم در سال89 بالاتر از يک ميليون و صدهزار تومان مي شود

به گزارش ايسنا، آقا محمدي معاون اقتصادي معاون اول رييس جمهوري در حاشيه مراسم افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي رنگ و رزين در جمع خبرنگاران با اشاره به هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار کرد: اين که عدد چقدر باشد بعدا تعيين مي‌شود صحبت از10 ميليون جمعيت شد در حالي که دو دهک بالا15 ميليون نفر مي‌شود که درآمد بالا دارند. متوسط درآمد ايرانيان در سال89 به طور برابر براي همه بالاي يک ميليون و صد هزار تومان مي‌شود اما دهک‌هايي بالاي12برابر اين حقوق را دارند. بنابراين مربوط به حقوق کارمندان نيست بلکه ممکن است شامل حقوق مديران شود.

با آزادسازي کامل به هر نفر 120تا 135هزارتومان يارانه پرداخت مي شود

به گزارش مهر وي ادامه داد: اگر يارانه را به صورت کامل قطع کنيم بايد به هر نفر 120 تا 135 هزار تومان پرداخت کنيم چرا که ما پول را از مردم گرفته و به خودشان بر مي گردانيم، بنابراين مردم بايد نوع مصرف خود را تعيين کنند و اختيار کساني که مازاد، مصرف مي کردند با خودشان است بنابراين ما تحميل را از شيوه مصرف مردم بر مي داريم و منابع را مساوي تقسيم مي کنيم و همه از اين موضوع بهره مند مي شوند.معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه ما نبايد مصرف بيجا را به مردم تحميل کنيم، افزود: دو دهک بالاي جامعه 15 ميليون نفر را شامل مي شوند اين در حالي است که بر اساس برآوردها متوسط درآمد سال 89 بالاي يک ميليون و 100 هزار تومان تعيين شده است بنابراين اگر همه درآمدها را مساوي تقسيم کنيم يعني دهک هاي بالاي درآمدي 12 برابر دهک هاي پايين مصرف دارند.

مديرکل دفتر سياستهاي پولي وزارت اقتصاد :صاحبان درآمد حدود 3 ميليون توماني از ليست يارانه حذف مي شوند

مديرکل دفتر تحقيقات و سياستهاي پولي وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: مجموع افراد دهک 9 و 10 در کشور حدود 15 ميليون نفر است لذا اگر ده ميليون نفر از دهکهاي پردرآمد جامعه هم حذف شود فقط نيمي از دهک 9 و کل دهک 10 حذف شده اند که براساس آمار موجود درآمد آنها حدودا بالاي 3 ميليون تومان در ماه است. سيدرضا عظيمي در گفت‌وگو با فارس درباره اينکه گفته شده افرادي که يارانه نقدي 5 تا 10 درصد درآمد ماهانه آنها را تشکيل مي‌دهد در گام دوم اجراي قانون يارانه دريافت نخواهند کرد، گفت: من اخيرا تحليلي در رابطه با اين خبر ديدم که نه تنها واقعي نبود بلکه بسيار گمراه کننده بود. در اين تحليل گفته شده بود که با احتساب يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني کسي که ماهيانه 455 هزار تومان درآمد دارد از دريافت يارانه محروم مي‌شود در حاليکه اين تحليل اشتباه است.به گفته وي، اولا دليل آنکه 10-5 درصد بيان شده و عدد مشخصي اعلام نشده تفاوت الگوي مصرف شهر و روستا و خانوارها با يکديگر است، ضمن اينکه تعيين مرزهاي يک عدد دقيق درعمل مشکل است. اما اگر فرض کنيم يک خانوار چهار نفر عضو داشته باشد اين خانوار 182 هزار تومان يارانه دريافت مي کند اگر فرض کنيم رقم يارانه اين خانوار 5درصد درآمد آنها باشد پس درآمد ماهانه اين خانوار 3 ميليون و 640 هزار تومان در ماه مي شود که متوسط درآمد دهک ده کشور است لذا چنين فردي براساس محاسبات به يارانه نيازي ندارد.عظيمي افزود: اما ما مي دانيم که بعد خانوارها، الگوي مصرف و ترکيب هزينه هاي آنها با هم متفاوت است. لذا بنظر مي رسد که مسئولين امر بيشتر به دنبال خانوارهايي با درآمد بيش از 3 ميليون تومان هستند ضمن اينکه همانطور که اعلام کرده اند در اين مرحله در چارچوب خود انصرافي عمل خواهد شد.وي خاطر نشان کرد: دومين دليل اشتباه بودن تحليل آنها اين است که مجموع افراد دهک ده و نه در کشور حدود 15 ميليون نفر است لذا اگر ده ميليون نفر از دهکهاي پردرآمد جامعه هم حذف شو ندفقط نيمي از دهک نه و کل دهک ده حذف شده اند که براساس آمار موجود درآمد آنها حدودا بالاي 3 ميليون تومان در ماه است.

اظهارات رئيس جمهور به روايت واحد مرکزي خبر و خبرنگار خراسان

واحد مرکزي خبر به نقل از رئيس جمهور گزارش داد: باحذف يارانه ۲ دهک بالاي درآمدي يارانه ۴ دهک کم درآمد هر نفر۴۰ تا ۹۰هزار تومان افزايش مي يابد ولي خبرنگار خراسان در ايلام با توجه به نوار ضبط شده سخنراني خبر را اين گونه مخابره کرد: با حذف يارانه ۲ دهک بالاي درآمد يارانه خانوارهاي ۴دهک کم درآمد ۴۰ تا ۹۰هزارتومان افزايش مي يابد. رييس قوه مجريه اظهار داشت: اگر دهک هاي 9 و 10 از دريافت يارانه انصراف دهند اين مبلغ به دهک هاي پايين اختصاص داده مي شود، با اين کار به عدالت نزديک مي شويم، فاصله طبقاتي کاهش مي يابد و رفاه بيشتر مي شود. به گزارش واحد مرکزي خبر احمدي نژاد گفت: بررسي نشان داد يارانه در زندگي دو دهک بالا هيچ تأثيري ندارد و 45 هزار تومان براي درآمدهاي دو و نيم تا پنج ميليون تومان هيچ تأثيري ندارد.رئيس جمهور افزود: اگر دو دهک از دريافت يارانه اعلام انصراف کنند پولشان را در چهار دهک تقسيم مي کنيم که40 درصد جمعيت کشور را شامل مي شود در آن صورت به هر فرد (خانوار) در اين دهک ها 40 تا 90 هزار تومان بيشتر مي رسد بدون اينکه اتفاق جديدي بيفتد.

رئيس جمهور: با حذف يارانه پردرآمدها، ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان به يارانه خانوارهاي کم درآمد اضافه مي شود
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها