نهج البلاغه حاوی بهترین راهبردها برای زندگی اجتماعی

کد خبر: 185844

وی ادامه داد: نهج البلاغه با ویژگی هایی که دارد برای پاسخگویی به نیاز جامعه دیروز ، امروز و فردا می تواند یک سند مستحکم باشد و می تواند برای سبک زندگی جامعه ما بهترین راهبردها را ارائه دهد.

تهران سما: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از نهج البلاغه پس از قرآن مجید به عنوان مهمترین و کاربردی ترین سندی یاد کرد که می تواند برای هدایت جامعه بشری مورد استناد قرار گیرد.

مرتضی طلایی شب گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره شمسه نهج البلاغه که با حضور جمع کثیری از شهروندان تهرانی و مدیران شهری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد ، گفت : نهج البلاغه یک منشور کامل از چیزی است که ما در عرصه های اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی برای اسلام و تکامل اجتماعی خود به آن نیازمندیم.

وی ادامه داد: نهج البلاغه با ویژگی هایی که دارد برای پاسخگویی به نیاز جامعه دیروز ، امروز و فردا می تواند یک سند مستحکم باشد و می تواند برای سبک زندگی جامعه ما بهترین راهبردها را ارائه دهد.

طلایی افزود: امروز در شرایطی به سر می بریم که وقتی یک نگاه گذرا به جهان می کنیم اتفاقاتی رخ می دهد که اهمیت این کار را صدچندان می کند و آن هم این است که به نظر می رسد دوران منازعات و کشمکش ها و جدال در حوزه مکاتب سیاسی و ایدئولوژیک و مادی تاریخ مصرفش برای نظام سلطه به اتمام رسیده است و امروز کمتر توسط نظام سلطه سخن ازمنازعات و مجادلات بین مکاتب سیاسی و ایدئولوژیکی است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران ، امروز نظام سلطه در تلاش است از این رهگذر بتواند کماکان خصومت خود را به اسلام ادامه دهد و مدعی است اسلام در مقابل سبک زندگی دنیای غرب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: آنها خطاب به مردم جهان غرب و اروپا ادعا می کنند ارمغان مکاتب مادی برای شما ارائه یک سبک زندگی بوده که در آن رفاه ، آسایش و امنیت و همه نیازمندی ها نهفته است و امروز مسلمان ها و اسلام آمده اند تا این سبک زندگی را از شما بگیرند و یک سبک دیگری را به شما ارائه دهند .

طلایی معتقد است امروز به نظر می رسد آنها دیگر با طرح موضوعات مجادلات مکاتب و مسایل ایدئولوژیکی نمی توانند بین جوامع و در بدنه جوامع موضوع اسلام را به عنوان یک دشمن معرفی کنند . بلکه دنبال آنند که با روش جدید خصومت خود را از زبان اسلام علیه جوامع غربی بیان کنند.

وی تصریح کرد : اهمیت این موضوع را موقعی بیشتر متوجه می شویم که از طرف دیگر همین امروز شاهد اظهار نظر عامه مردم جامعه در سطح جهان هستیم که از این سبک زندگی خسته هستند . یعنی جریانات وال استریت و این مسایلی که امروز در جوامع غربی و اروپایی است خود بیانگر آن است که علی رغم اینکه سردمداران نظام سلطه به دنبال آن هستند که سبک زندگی غربی را بهترین مدل برای اداره جامعه معرفی کنند و به زعم باطلشان اسلام را به عنوان دشمن این سبک زندگی معرفی کنند ، حرکت های مردمی در جوامع غربی مانند وال استریت بیانگر این است که مردم جوامع غربی و اروپایی از این سبک زندگی خسته شدند و این بهترین فرصت است برای جهان اسلام و ما به عنوان پرچمداران اسلام و تشیع که بتوانیم سبک زندگی شیعی و علوی را به جوامع تشنه امروزی ارائه دهیم و بگوییم این سبک زندگی می تواند سعادت بخش دنیا و آخرت شما باشد.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه می تواند پاسخگوی این نیاز باشد، گفت: باید در نظر داشته باشیم ما اگر خواهان این هستیم که درعرصه جهانی حضور و حرفی برای گفتن داشته باشیم در مقابل همه این مجادلات ارائه مدل سبک زندگی به دیگران است که می تواند تاثیرگذاری ما در جوامع غربی را به دنبال داشته باشد زیرا مسایل اقتصادی و سیاسی نمی تواند پاسخگوی این مسایل باشد.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ، تلاش برای اینکه بتوانیم مدلی از زندگی شیعی و علوی را که پویا ، موفق باشد و برای اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه را به نمایش بگذاریم یک ضرورت است.

وی در ادامه با بیان اینکه نهج البلاغه در اصلاح اجتماعی بسیار موثر است و در عرصه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی فسادزدایی می کند ، خاطرنشان کرد : نهج البلاغه هم به فرد توجه دارد هم به جامعه ، کلام امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه از انضباط اجتماعی ، ارزشها ، بایدها و نبایدها ، اعتدال و انصاف ، نصیحت و ارشاد ، صبر و بردباری سخن می گوید.

طلایی نهج البلاغه را سندی برای عوام ، خواص ، نخبگان و توده های جامعه دانست و گفت : این منشور گرانبها راه درست شناخت مسایل اجتماعی را به ما نشان می دهد و بهترین سند برای افزایش بصیرت و آگاهی در جامعه است.

وی ادامه داد: نهج البلاغه هم از حقوق ما می گوید و هم از تکالیف ما ، هم از حقوق و تکالیف زمامداران سخن می گوید و هم وظایف آنان را برای ما مشخص می کند.

وی با اشاره به اینکه نهج البلاغه منشوری برای حقوق و تکالیف شهروندی است که هم از حیات ما می گوید و هم از ممات ما ، اظهار داشت : این منبع ارزشمند بر علم و محاسن آن ، جهل ، امر به معروف و نهی از منکر ، اقتدار ، سلطه ناپذیری ، جهاد ، صلح و سازش توجه دارد.

طلایی در ادامه سخنانش گفت : جشنواره شمسه نهج البلاغه نمی خواهد تنها در هر محله تنها یک گروه نهج البلاغه وجود داشته باشد. این حداقل آغازی بوده برای یک کار بزرگ .

به گفته این مقام مسئول در مدیریت شهری تهران ، برگزاری این جشنواره برای این است که در جامعه آغازگر جنبشی باشیم که ما را به سمت کاربردی کردن نهج البلاغه در عرصه های زندگی رهنمون سازد.

به اعتقاد طلایی جامعه امروز ما از اینکه ما در زمینه های اخلاق و رفتار اجتماعی و مناسبات با یکدیگر چگونه عمل کنیم رنج می برد و چه سندی بهتر از قرآن کریم و چه منبعی بهتر از نهج البلاغه که به ما چگونگی با هم بودن ، زندگی با هم داشتن ، اخلاق ، مروت ، انسانیت و ... را نشان می دهد و ما باید قرآن و نهج البلاغه را در زندگی مان پیاده و عملاتی کنیم و درس های آن را در مناسبات اجتماعی مان پیاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز اگر مدعی هستیم که شهرداری و مدیریت شهری را به سمت یک نهاد اجتماعی مدیریت می کنیم و به جلو می بریم باید بدانیم نهاد اجتماعی آن است که بتواند قرآن و معارف قرآن ، نهج البلاغه و معارف آن را در شهر پیاده کند.

وی معتقد است تهران باید شهر اخلاق باشد ، شهر قرآن و شهروند قرآنی داشته باشد ، سرای قرآن و نهج البلاغه باشد . تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام و پیشانی کشور باید الگوی سایر شهرها باشد.

وی با اظهار نگرانی نسبت به تهدیداتی که امروز در عرصه آپارتمان نشینی و رفتارها و عمل بین ما در جامعه به چشم می خورد ، خاطرنشان کرد: امروز اگر ما آمار تصاعدی طلاق و آمار نگران کننده مفاسد و معضلات اجتماعی را می بینیم به خاطر دوری از قرآن و عدم توانایی در پیاده سازی قرآن در سبک زندگی است.

طلایی ادامه داد: محلات تهران بیش از این ها ظرفیت دارد و امیدواریم دربرنامه های سال آینده در حوزه اجتماعی و فرهنگی این امکان فراهم شود که در محلات مدیران محله ، شورایاران و شبکه گسترده اجتماعی بتوانند تولید کننده گروه های فراوان قرآنی و نهج البلاغه ای باشند تا این گروه ها بتوانند در کاربردی کردن معارف دینی در زندگی مان موثر واقع شود.

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم ، با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری و تعدادی از مدیران شهری از برگزیدگان جشنواره شمسه نهج البلاغه قدردانی شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها