اعلام علت انفجار معدن طبس

کد خبر: 239349

نتایج بررسی‌های 50 ساعته‌ی کارشناسانی از تهران، کرمان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و کارشناسان شهرستان معدن‌خیز بافق، انفجار گاز متان در افق سه این معدن را علت اصلی بروز حادثه عنوان می‌کند.

ایسنا: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از در مظان اتهام قرار گرفتن کارفرما، مسوول ایمنی و مسوول فنی معدن زغال سنگ یال شمالی(پرونده طبس) در رابطه با حادثه‌ی اخیر این معدن خبر داد.

"امرالله فلاح‌زاده" با اشاره به جمع‌بندی نهایی نتایج بازرسی‌های کارشناسان در رابطه با حادثه معدن زغال سنگ یال شمالی طبس که منجر به جان باختن هشت کارگر این معدن شد، تصریح کرد: نتایج بررسی‌های 50 ساعته‌ی کارشناسانی از تهران، کرمان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و کارشناسان شهرستان معدن‌خیز بافق، انفجار گاز متان در افق سه این معدن را علت اصلی بروز حادثه عنوان می‌کند.

وی افزود: این رخداد در اثر تجمع گاز متان در حد انفجار در انتهای دویل و تهویه نامناسب هوای این محل به خارج از معدن و نهایتاً تلفیق این گاز با اکسیژن که با کوچکترین جرقه به انفجار ختم شده، اتفاق افتاده است.

فلاح‌زاده با اشاره به نظریه پزشکی قانونی، علت جان باختن معدنچیان را جراحت و مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن حاصل از انفجار ذکر کرد و یادآور شد: گاز منوکسید کربن حدود 300 برابر بیشتر از اکسیژن تمایل به ترکیب با خون دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسوول ایمنی معدن باید براساس روال قانونی قبل از شروع شیفت کاری نسبت به گازسنجی معدن اقدام و در صورت پایین‌تر بودن میزان گاز متان از حد استاندارد، مجوز ورود کارگران را صادر می‌کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: براساس نظر بازرسان در رابطه با این حادثه، کارفرما، مسوول ایمنی و مسوول فنی معدن وظایف خود به شکل مطلوب انجام نداده‌اند و هر سه در مظان اتهام قرار دارند.

وی همچنین اضافه کرد: جمع‌بندی نهایی بررسی‌های صورت گرفته بازرسان حادثه فردا سه‌شنبه دوازدهم دیماه برای رسیدگی به دستگاه قضایی تحویل داده می‌شود.

فلاح‌زاده ضمن قدردانی از همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در رابطه با خروج اجساد قربانیان حادثه از عمق 150 متری محل انفجار معدن از سطح زمین همکاری نموده‌اند، اظهار کرد: اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان در رابطه با خانواده قربانیان این حادثه پس از تکمیل مدارک در اسرع وقت اقدام به پرداخت مستمری خواهد کرد. همچنین از امکانات بیمه مسوولیت معدن برای دلجویی و پرداخت حق و حقوق خانوادهِ قربانیان استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به انجام سه نوبت بازرسی از معدن مذکور از ابتدای سال تا قبل از وقوع این حادثه، گفت: بازرسان اداره کار در بازدیدهای خود نکات ایمنی را به کارفرما یادآور شده بودند و قسمت عمده‌ای از این نکات نیز رفع شده بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در رابطه به اقدامات آینده‌ی این اداره کل برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، گفت: امیدواریم با بازرسی‌های مستمر و بیشتر در این واحدها و ارائه آموزش‌های لازم به کارفرمایان،‌ مسوولان فنی و ایمنی، از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به وجود 3200 واحد صنعتی و معدنی در استان(بجز واحدهای خدماتی و کشاورزی فعال در استان)، اظهارکرد: البته 22 بازرس اداره کل جوابگوی این تعداد واحد نخواهد بود و امیدواریم با ابلاغ چارت تشکیلاتی جدید این اداره کل پس از ادغام، این مشکل رفع شود.

فلاح‌زاده با تأکید بر جدیت کارفرمایان در تأمین وسایل مورد نیاز برای تأمین ایمنی کارگران، از کارگران واحدها نیز خواست تا حتماً از این وسایل برای ایمنی خود در هنگام کار بهره‌ گیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها