خطر ایست جمعیتی در کشور

کد خبر: 263058

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوع دانشگاه گفت: معظم‌له دانشگاه‌ها را مولد پیشرفت‌های علمی و معنوی در کشور می‌دانند و این نگاه مثبت توانسته است پیشرفت علمی کشور را با معنویت همراه کند.

ایسنا: شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقش یک دیده‌بان دلسوز، متوجه خطر ایست جمعیتی در کشور شد.

دکتر مخبر دزفولی در همایش مدیران کل اجتماعی استانداران سراسر کشور ضمن آرزوی توفیق برای استفاده از فیوضات معنوی ماه مبارک رجب و با بیان این مطلب، گفت: قریب به سه سال ما در سکوت و به دو را هر جنجال رسانه‌ای، موضوع جمعیت را دقیقاً مورد مطالعه قرار دادیم و بعد از آنکه خروجی این پژوهش خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه شد، با تأئید و تحسین معظم‌له روبرو شد.

وی با اشاره به مصوبه سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی ما نتیجه پژوهش در حوزه جمعیتی را به نخبگان و فرهیختگان ارائه می‌دهیم، اتقان و صحت آن را تأئید می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد مصوبه جمعیتی گفت: این مصوبه تصویب و ابلاغ شده و قوانین لازم برای اجرای آن در مجلس شورای اسلامی به زودی تصویب می‌شود.

وی همچنین گفت:‌ نگاه تحول خواه و تعالی‌جو در فرهنگ و علم که حاصل انقلاب اسلامی است، در این چند سال اخیر خوشبختانه تقویت شده است.

وی افزود: طرح موضوع نهضت نرم افزاری و تولید علم در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 پیش زمینه‌ای بود که بر اساس دستاوردهای آن نقشه جامع علمی کشور تدوین شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز خوشبختانه اسناد مهمی که در علم، فناوری و فرهنگ تدوین، تصویب، ابلاغ شده و در حال اجراست.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای اولین بار اجماع همه نخبگان مورد توجه قرار گرفت

دکتر مخبر دزفولی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای اولین بار و با اجماع همه نخبگان موضوعات مهمی مانند نظام آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، محوریت معلم و... مورد توجه قرار گرفته‌اند.

همکاری بیش از 2000 نخبه در تدوین نقشه مهندسی فرهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: اسناد راهبردی کشور با اتکا به عقبه نخبگان و فرهیختگان کشور تدوین شده‌اند و در تدوین آن سند نقشه مهندسی فرهنگی بیش از 2000 نخبه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری کرده‌اند.

رئیس شورای مهندسی فرهنگی ادامه داد: یک چرخه مبارک شاهده می‌شود به این معنا که اسناد و راهبردهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است راه را برای تربیت نخبگان باز کند و این نخبگان در تدوین اسناد با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری کرده‌اند.

سرمایه نخبگان کشور به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه باید حفاظت و به کار گرفته شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سرمایه نخبگان کشور به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه ما اولاً باید حفاظت شوند و ثانیاً این سرمایه‌ها به کار گرفته شوند.

وی افزود: امروز با جرأت می‌توان گفت در همه حوزه‌های علم و فرهنگ کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی مراقب اوضاع است.

امروز توجه به فرهنگ در همه تصمیم‌گیری‌ها مشاهده می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز توجه به فرهنگ در همه تصمیم‌گیری‌ها مشاهده می‌شود.

مخبر دزفولی گفت: در موضوع فعالیت‌های قرآنی، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب مستور توسعه فعالیت‌های قرآنی و پیگیری برای اجرای آن، راه را گشوده است.

وی افزود: تأمین الزامات فعالیت قرآنی در قالب بودجه سالیانه و... از ثمرات این منشور است.

33 جلسه رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی صرف تصویب سند مهندسی فرهنگی شده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: 33 جلسه رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت تمام وقت تاکنون به تصویب جزئیات سند مهندسی فرهنگی مصروف شده است و ما نتیجه این تجربه موفق را قبلاً در تصویب نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشاهده کرده بودیم.

رئیس شورای مهندسی فرهنگی گفت: به خواست خدا و ابلاغ این سند مهم و تصویب قوانین مربوطه توسط دستگاه‌های مسئول، فرهنگ کشور دارای یک سند بالادستی و کلان خواهیم شد.

وی افزود: این سند مهم موجب همگرایی و هم افزایی در عرصه فرهنگ کشور می‌شود و اسناد ذیل این سند مهم مانند سند موسیقی، تئاتر، سینما و... هم تدوین می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حرکت رو به پیشرفت ملت ایران در حوزه فرهنگ مستلزم یک بازمهندسی نهادی، ساختاری و محتوایی است.

مخبر دزفولی ضمن استقبال از پیشنهاد ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه مدیریت فرهنگی کشور گفت: باید یک برنامه مدون در این زمینه تدوین شود.

وی افزود: علی‌رغم همه کاستی‌های سخت‌افزاری، قدرت نرم‌افزاری و گفتمانی جمهوری اسلامی باعث شده تا دشمنان ما با همه امکاناتی که دارند، یک صدای مخالف از طریق شبکه‌های تلویزیونی ما را تحمل نمی‌کنند و شبکه‌های ما را قطع می‌کنند.

رئیس شورای مهندسی فرهنگی طرح در مورد سبک زندگی ادامه داد: متعاقب فرمان رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد سبک زندگی، کار را آغاز کردیم و با توجه به زمانبر بودن موضوع، کار در دست اجراست.

اسناد مهم تصویب شده در شورا دارای یک سازوکار متقن اجرا و به روزرسانی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ساختار این اسناد گفت: اسناد مهم تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دارای یک سازوکار متقن اجرا و هم برخوردار از یک شیوه معین برای به روزرسانی هستند.

مخبر دزفولی در پایان افزود: مهم‌ترین ضوابط و مقررات در عرصه علم، فرهنگ و فناوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در حال اجراست.

دکتر مخبر دزفولی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصوبه اعطای استقلال در فعالیت‌های علمی به حوزه‌های علمیه مورد تأئید اکثر علمای حوزوی قرار گرفت و این بزرگواران از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوع دانشگاه گفت: معظم‌له دانشگاه‌ها را مولد پیشرفت‌های علمی و معنوی در کشور می‌دانند و این نگاه مثبت توانسته است پیشرفت علمی کشور را با معنویت همراه کند.

مخبر دزفولی در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد اصلاح ساختار برخی دستگاه‌های فرهنگی کشور و ناکارآمد بودن آنها ادامه داد: برخی از دستگاه‌هایی که تاکنون کارآمدی نداشته‌اند، طبق سند مهندسی فرهنگی باز تعریف و عنداللزوم مورد بازنگری و ارتقا در ساختار قرار می‌گیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها