دو توصیه برای مقابله با تهدید‌های سایبری

کد خبر: 460370

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو توصیه به متخصصان و مردم عادی در باره امنیت سایبری گفت:‌ اگر ناچار به خرید تجهیزات غیربومی شدیم، متخصصان ایرانی باید آن‌قدر تبحر داشته باشند که سازندگان تجهیزات نتوانند اطلاعات روی تجهیزات را به دست بیاورند.

فارس: َمحمود واعظی در همایش نقش پدافند غیرعامل در پایداری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پدافند غیرعامل و توسعه نباید فدای یکدیگر شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوعاتی داریم که ربطی به رفت و آمد دولت‌ها ندارد و مربوط به امنیت کشور است که امنیت نیز جزء موضوعات کلیدی همه کشورهاست که تحت هیچ شرایطی قابل معامله نیست.

وی ادامه داد: در ایران به‌دلیل مواضع استقلال‌طلبانه، قاعدتاً باید دشمنان‌مان بیش‌تر از کشورهایی باشد که حرف دیگران را بیش‌تر گوش می‌کنند، یا ملاحظات دیگران را بیش‌تر رعایت می‌کنند.

واعظی یادآور شد: بخشی از سختی‌های 30 سال گذشته هزینه‌ای است که برای استقلال کشور داده‌ایم و در مقابل آن اعتبار منطقه‌ای کسب کرده‌ایم و تا حدودی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: البته خودکفایی با منزوی بودن و کار کردن با دنیا متفاوت است.

وی گفت: طبیعی است که دشمنان کوچک و بزرگ و منطقه‌ای و جهانی داریم و در برخورد رو در رو با این دشمنان، ممکن است آنها به ما خسارت‌هایی بزنند، اما نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

واعظی با اشاره به برخورد غیرمستقیم با دشمنان در قالب جنگ نرم گفت: در جنگ نرم از ابزارهای غیرکلاسیک استفاده می‌شود و از هالیود تا تأثیرات فرهنگی و تغییر سبک زندگی و نفوذ روی جامعه مصداق دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در این راستا وظیفه داریم در مقابل تهدیداتی که همواره وجود داشته و دارد، مراقب باشیم.

وی تصریح کرد: در این راستا باید دو نکته را مدنظر بگیریم. نخست اینکه در خرید تجهیزات، تا جای ممکن تجهیزات بومی خریداری کنیم و اگر ناچار به استفاده از تجهیزات خارجی شدیم، متخصصان‌مان در استفاده از این تجهیزات آن‌قدر تبحر داشته باشند، که سازندگان نتوانند با قرار دادن بک‌دور «در پشتی» به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آنها را استخراج کنند. همچنین باید موضوعات پدافند غیرعامل را به اندازه‌ای گسترش دهیم که مردم عادی نیز با آنها آشنا شوند و اگر بحرانی ایجاد شد، ناخودآگاه در معرض اهداف دشمن حرکت نکنند.

هم‌چنان که شاهدیم به محض وقوع یک رویداد مردم اخبار و اطلاعات مختلف مرتبط با آن را در شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک می‌گذارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها