نوش داروی مسئولان پس از تلف شدن احشام و دام/ تب برفکی چگونه سرمایه دامداران را از آنها گرفت؟

کد خبر: 521453

پس از تلفات گسترده احشام در سراسر کشور خبر می‌رسد که پای واکسن‌های تب برفکی به مناطق آلوده باز شده و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب چرا که دامدارانی که سرمایه ای جز احشام و دام و طیور خود ندارند، از این بیماری را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله هولناک سال ۹۱ ارسباران قلمداد می‌کنند.

نوش داروی مسئولان پس از تلف شدن احشام و دام/ تب برفکی چگونه سرمایه دامداران را از آنها گرفت؟

نوش داروی مسئولان پس از تلف شدن احشام و دام/ تب برفکی چگونه سرمایه دامداران را از آنها گرفت؟

سرویس اجتماعی فردا: تب برفکی از بیماری‌هایی است که هیچ‌وجه مشترکی بین دام و انسان ندارد و قابل‌انتقال به انسان نیست و در حال حاضردر بسیاری از شهرها و استان ها و روستاهای کشور به بحران تبدیل‌شده و مردم و دامداران را در برابر امواج سهمگین خسارات قرار داده است.

حال پس از تلفات گسترده احشام در سراسر کشور خبر می‌رسد که پای واکسن‌های تب برفکی به مناطق آلوده باز شده و این یعنی نوش دارو پس از مرگ سهراب چرا که دامدارانی که سرمایه ای جز احشام و دام و طیور خود ندارند، از این بیماری را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله هولناک سال ۹۱ قلمداد می‌کنند.

هفته گذشته با پیگیری‌های مسئولان مرحله دوم واکسن‌های تب برفکی وارد برخی شهرستان ها شد و دامپزشکی با تکمیل نیروی انسانی در حال واکسیناسیون دام‌های منطقه است و هر روز گروه‌های مختلفی برای واکسیناسیون دام‌ها به روستاهای اهر مراجعه می‌کنند. «فردا» در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت شهرها و استان های کشور در زمینه تب برفکی پرداخته است.

اصفهان/ ۳۲۶ گزارش تب برفکی از ۲۹۰

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که در ۷ تیپ متفاوت ۶۰ نوع ویروس را درون خود جای داده است.

شهرام موحدی ادامه داد: برای هر ویروسِ این بیماری، واکسن جداگانه ای تولید می شود که این کار روش های مقابله با تب برفکی را دچار مشکل می کند.

وی افزود: شیوع تب برفکی بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ از کشور هند آغاز شد و در ادادمه به صورت قاره ای فراگیر شد که از علائم آن می توان به کاهش اشتها و میزان شیردهی اشاره کرد.

این مسئول اذعان کرد: همه می دانند که این بیماری بین انسان و دام مشترک است اما مردم می توانند با خیالی آسوده از لبنیات و محصولات پروتئینی استفاده کنند.

موحدی خاطرنشان کرد: متأسفانه اگر تب برفکی مهار نشود و برای کنترل آن اقدام نشود می تواند همه دام های آن کشور را در بر بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به شیوع این بیماری در استان تصریح کرد: این بیماری در استان ما هم تلفاتی داشته که باید گفت ۵۲۶ رأس گاو و گوساله که میزان ۴۰۰ هزار رأس گاو گوساله استان را تشکیل می‌دهد و میزان ۶ هزار و ۳۹۱ رأس گوسفند و ۳ میلیون رأس گوسفند و بز استان را تشکیل می‌دهد تلفات دامی از بیماری تب برفکی بوده است.

شهرام موحدی معتقد بود که تب برفکی به مدت ۶ ماه در مغز استخوان، ۱۵ هفته در علوفه دامی و ۱۸ روز در لباس می ماند و از طریق باد تا ۲۵۰ کیلومتر شیوع پیدا می کند..

زنجان/ شناسایی 36 کانون تب برفکی

منصور صمصامی در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسیناسیون مقابله با بیماری تب برفکی در استان زنجان انجام می‌شود، اظهار کرد: تاکنون 365 هزار و 83 راس دام سبک در استان زنجان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچینن 99 هزار و 441 راس دام سنگین نیز در روستا‌های استان زنجان وا کسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تاکنون 36 کانون بیماری تب برفکی در استان زنجان شناسایی شده است، افزود: تیم‌های دامپزشکی استان زنجان در حال حاضر درگیر مهار این بیماری هستند و این بیماری در استان زنجان تحت کنترل است.

وی گفت: این بیماری بیشترین تلفات را در دام‌های سبک داده و تلفات کمی در دام‌ها سنگین در استان زنجان داشتیم.

صمصامی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی در واکسیناکسیون دام‌ها کاملا رعایت می‌شود، بیان کرد: در این راستا سرسرنگ‌های یک بار مصرف نیز در بین همه شهرستان‌ها برای رعایت عملیات بهداشتی در شهرستان‌ها توزیع شده است.

همدان/ جای نگرانی نیست

«محمود رضا» در نشست هم اندیشی با فرماندار و دستگاه های مرتبط اجرایی در حوزه جلوگیری از شیوع بیماری های دامی در تویسرکان گفت: تلفات دامی استان همدان نسبت به کل جمعیت دامی استان تنها چند هزارم درصد است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: از اوایل زمستان سال 94، پنج گروه تخصصی به مناطق عشایری استان فرستاده شدند و بیش از یک میلیون دوز واکسن مقابله با بیماری ها به دام های آنها ارائه شد. رسولی با اشاره به اینکه دو رویکرد ایجاد قرنطینه به میزان 80 درصد ضریب اثر گذاری و واکسیناسیون به میزان 20 درصد ضریب اثر گذاری، مهمترین برنامه های مبارزه با بیماری هایی نظیر تب برفکی به شمار می روند اضافه کرد: همچنین واکسن های مقابله با بیماری تب برفکی به عشایر استان لرستان که وارد استان همدان می شوند نیز ارائه شد. وی ادامه داد: بیشتر از شیوع حقیقی بیماری تب برفکی در میان دام ها و به ویژه عشایر استان، شایعه و جو روانی در این زمینه ایجاد شد در حالی که این جو روانی با واقعیت مطابقت نداشت. رسولی گفت: با کمک استانداری از ورود زود هنگام دام های عشایری بیمار به استان همدان جلوگیری شد و این موضوع به کنترل تب برفکی در میان دام ها کمک شایانی کرد.

خراسان رضوی/ واکسن غیر مجاز تب برفکی
محسن مهرآوران در گفتگویی گفت: پیرو گزارشات مردمی مبنی بر واکسیناسیون دامها ی یکی از روستاهای شهرستان با واکسن غیر مجاز،اکیپی از شبکه دامپزشکی باخرز و با همکاری پلیس اطلاعات به بررسی موضوع پرداخته و تعداد 2هزار دوز واکسن غیر مجاز توقیف شد.
سرپرست شبکه دامپزشکی باخرز با بیان این مطلب افزود: واکسن های توقیف شده فاقد تاییدیه سازمان دامپزشکی بوده و از نظر این شبکه مجوز مصرف در دام را ندارند لذا واکسن های توقیفی صورتجلسه و معدوم گشدند.
مهرآوران همچنین اظهار داشت: با مساعدت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مقدار قابل توجهی واکسن فرانسوی و به صورت رایگان جهت دامداران منطقه اختصاص داده شد که در کنار سایر اقدامات صورت گرفته به مهار کامل بیماری کمک می کند.
کرمانشاه/ واکسیناسیون دامهای 141 روستا و 60 هزار رأس دام

فرماندار اسلام آباد غرب در جلسه مدیریت بحران که در محل فرمانداری تشکیل گردید، با اعلام اینکه بیماری تب برفکی دام به شهرستان سرایت کرده گفت: انجام واکسیناسیون کامل دامهای شهرستان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: از زمان اعلام شیوع تب برفکی در شهرستانهای همجوار تاکنون دامهای 141 روستا در شهرستان واکسینه شده اند و در این راستا 60 هزار راس دام عشایرکوچ رو نیز واکسینه شده اند.

افشین کریمی گفت: متاسفانه در چند روز گذشته بیماری تب برفکی 23 روستای شهرستان را درگیر کرده و تاکنون بر اساس آخرین آمار 32 راس گاو ؛ 20 راس گوساله ؛176 راس گوسفند و 432 راس بره در این روستاها تلف شده است.

وی افزود: انجام کار واکسیناسیون روستاها و دامهای باقیمانده به جدیت در دستور کار قرار دارد و انتظار داریم دامپزشکی استان سریعا نسبت به تهیه واکسن به میزان کافی برای این شهرستان اقدام کند.

فرماندار شهرستان در این جلسه اعلام کرد: که تب برفکی دام در این شهرستان در حالت فوق العاده قرار دارد و همه دستگاههای اجرایی عضو مدیریت بحران باید امکانات خود را برای تکمیل واکسیناسیون در اختیار دامپزشکی قرار دهند.

لرستان/ تب برفکی باعث تلف شدن بیش از یک هزار راس دام شد

مدیر کل امور عشایری لرستان گفت: تلفات تب برفکی در دام های عشایر در لرستان به بیش از هزار راس رسیده است.

حاجی‌مراد بیرانوند با اشاره به تلفات دام های عشایر در لرستان اظهار داشت: بر اثر شیوع بیماری تب برفکی تاکنون بیش از هزار راس دام سبک در لرستان تلف شده است.

وی کمبود واکسن، کوچ عشایر و دام سایر استانها را موجب بالا رفتن شدت تلفات در دام ها دانست و تاکید کرد: در صورت کنترل نشدن این بیماری با توجه به کوچ عشایر و ورود دام سایر استان ها از یک طرف و از طرف دیگر فصل زایمان دام ها موجب بروز تلفات بسیاری در دامها می شود.

این البته آخرین وضعیت بیماری تب برفکی و تلاش مسئولان برای مقابله با این بیماری است که در چند استان صورت گرفته است. این در شرایطی است که تقریبا تمامی شهرها و استان های کشور با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها