بی‌محلی کن، آدمَ‌ش می‌کند/ جمع کن برو خونه بابات تا حساب کار دستش بیاید

کد خبر: 546825

زندگی هم، همین است. زندگی هم حرکت است و تا اصطکاک نباشد؛ حرکتی نداریم. در ابتدا کمی سخت است اما بعد که پستی بلندی‌های موجود در برخورد‌های با هم، آشنا شدیم؛ حرکت آسان می‌شود و به اصطلاح می‌گویند زندگی روی غلطک افتاده.

بی‌محلی کن، آدمَ‌ش می‌کند/ جمع کن برو خونه بابات تا حساب کار دستش بیاید
سرویس سبک زندگی فردا؛ مریم حدادی: اصطکاک یکی از چندین علتی است که باعث می‌شود وقتی راه می‌رویم زمین نخوریم، گلدان روی تاقچه سُر نخورد، و ماشین روی جاده حرکت کند.
سَر همه‌ی کلاس‌ها همه‌ی استاد‌های فیزیکِ دنیا می‌گویند:"اصطکاک یعنی نیرویی که در مقابل حرکتِ جسم، به آن وارد می‌شود" خوبی قوانین فیـزیک به این است که در همه جای این دنیای کوچک تعریف یکسانی دارند. نمی‌شود گفت در این سمت زمین اصطکاک مخالفت می کند؛ در سمتِ دیگر زمین موافقت!
زندگی هم، همین است. زندگی هم حرکت است و تا اصطکاک نباشد؛ حرکتی نداریم. در ابتدا کمی سخت است اما بعد که پستی بلندی‌های موجود در برخورد‌های با هم، آشنا شدیم؛ حرکت آسان می‌شود و به اصطلاح می‌گویند زندگی روی غلطک افتاده.
یک قسمت از زندگیِ در حرکت هم جایی است که قرار است همه‌ی داشته‌ها و نداشته‌های‌مان را با یک نفر دیگر تقسیم کنیم. اسم‌ش هم می‌شود ازدواج. طبیعی است تا هنگامی که هر دو نفر با پستی بلندی‌های روح و رفتار هم آشنا بشوند چند سالی زمان لازم است، هر دو نفری که از دو خانواده و دو تربیت متفاوت‌اند.
اغلب اوقات پستی بلندی‌ها، میکروسکوپی هستند و در نگاه اول دیده نمی‌شوند. خوبی قوانین زندگی -برخلاف قوانین فیزیک- هم این است که با تمام تفاوت‌های ممکن باز هم تشابهاتی دارند. همه دو نفرهایی که تصمیم گرفته‌اند تا بهشت با هم باشند، این اصطکاک را تجربه خواهند کرد و همین است که می‌گویند اگر چند سالِ اول زندگی، که همان دوران سایش و شبیه شدن است را با صبر پشت سر بگذاریم شاهد روی غلطک افتادن‌ش هم خواهند بود.
زندگی مشترک
زندگی ما
هر دو نفری که پیمان ازدواج و زندگی زناشویی را باهم می‌بندند در واقع خودشان را به تعهداتی پایبند می‌کنند. این تعهدات می‌تواند برای مرد خانه به شکل شغل، تهیه مسکن، تامین هزینه‌های همسر و زندگی و... باشد. تعهداتی با رنگ و چاشنی متفاوت برای خانم همان خانه تعریف شده است که اگر هر کدام از دو طرف در این زمینه‌ها کوتاهی کنند، می‌تواند روزهای شیرین ابتدایی زندگی را تلخ کند. کمر همت ببندید و مسئولیت هر قسمت از زندگی را به عهده بگیرید. کمبودهای اجتماعی و نبود کار و گرانی و... را بهانه نکنید. ایمان داشته باشید که خداوند به کوچکترین کارهای شما در این راه برکت می‌دهد پس اولین قدم‌ها را محکم بردارید.
جدا از هم، نه!
روزها و ماه‌های اول کنار هم بودن‌های زوج‌های جوان خیلی به چشم اطرافیان آن‌ها می‌آید. اما نکته مهم این است که شدت این رابطه در همین سطح باقی خواهد ماند؟! مسلما افت خواهد کرد. اما تا چه مقدار؟! اگر این اتفاق از مرزی به نام طلاق عاطفی رد شود، شروع یک بحران می‌شود. اما شما می‌توانید با راه حل‌های ساده‌ای جلوی اتفاقات این چنینی را بگیرید.
راهی مانند: همسرتان را ایده‌آل‌ترین فرد ممکن برای زندگی‌تان ببیند. او را با هیچ کس مقایسه نکنید. چه در خلوت و چه در حضورش، او را تایید و تشویق کنید... این‌ها راه‌های ساده‌ای هستند که می‌توانند آتش محبت و شیرینی زندگی را هم چنان گرم و روشن نگاه دارند.
حل می‌کنیم!
مسأله ریاضی را نمی‌گوییم! منظور ما مشکلات زندگی است. باید زوج‌های جوان ما یاد بگیرند که مشکلات زندگی‌شان را خودشان حل کنند نه خانواده‌ها و افرادی از بیرون. درست مانند امتحانات مدرسه که کسی غیر از شما نمی‌توانست در آن حضور پیدا کند و جواب‌ها را روی کاغذ بیاورد. حالا هم همین کار را برای زندگی دو نفره‌تان انجام دهید. یک جمله را در یادتان بسپارید: "هر اتفاقی در خانه افتاده است، در همان خانه افتاده" منظور چیست؟! در حین یک بحث، سو تفاهم یا مشکلی که در زندگی به وجود می‌آید، روی رفتار هر فرد تاثیر می‌گذارد تا زمانی که دوباره آشتی شکل بگیرد. در این فاصله شما نباید این مشکلات را به خانواده‌ها و دوستان‌تان انتقال دهید. چرا که مانند ظرف چینی شکسته‌ای می‌ماند که شما در دست گرفته‌اید و دوره راه افتادید تا آن را به همه نشان دهید! مسلما این کار نتیجه‌ای ندارد جز این که تکه‌ای از همان شکستگی‌ها در دست خودتان فرو رود و به خودتان آسیب بزند. پس هر اتفاقی که در خانه افتاده را همان جا چال کنید و تنها این اجازه را به خودتان بدهید که با یک مشاور امین و مومن آن را بررسی کنید تا راه حل برایش پیدا کنید.
دیگران نه!
اگر شما بند قبل این یادداشت را به کار بگیرید، می‌توانید جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرید. به عنوان مثال شما خودتان را در برابر دخالت اطرافیان بیمه کرده‌اید. بسیاری از مواقع این دخالت‌ها از سر محبت و با هدف حل مشکل است اما نه از زاویه شما و نه در زندگی شما و شرایط فعلی شما! ممکن است در همین میان پیشنهاداتی مانند: "کمی بی‌محلی، آدمَ‌ش می‌کند یا جمع کن برو خونه بابات تا حساب کار دستش بیاید" به شما بشود که از بنیان غلط است و ممکن است شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و همین طور زندگی‌تان را.
تحمل و صبرتان را بالا ببرید
بالا ببرید
آستانه تحمل‌تان را می‌گوییم! اگر آستانه تحمل‌تان را بالا ببرید می‌توانید بسیاری از بحث‌ها را قبل از این که منجر به دعوا بشوند حل کنید. و راه‌حل سازنده برای آن‌ها پیدا کنید. در این حالت از رفتار شما به جای قهر و سکوت از قوه تعقل‌تان کمک می‌گیرید، مبحثی که شما را ناراحت کرده است با زبانی نرم به همسرتان منتقل می‌کنید و همراه با ایشان راه حل مناسب را پیدا می‌کنید! به همین راحتی بمب دعوا را می‌توانید خنثی کنید.
لذت ببرید
از کنار هم بودن لذت ببرید و به این چند سال ابتدای زندگی به عنوان مسیری برای رسیدن به خوشبختی دائمی و ابدی نگاه کنید. این چند سال را که پشت سر بگذارید شناخت‌تان از هم و از زندگی بیشتر می‌شود و بهتر در کنار هم قرار می‌گیرید. فقط یادتان باشد شیرینی این چند سال ابتدایی زندگی همراه با چاشنی سختی است. پس خودتان را برای درک آن‌ها آماده کنید و مسیر زندگی‌تان را با هم هموار نمایید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها