دستگیری جاعل ٤٠‌‌میلیاردی چک‌های سفید‌امضا

کد خبر: 579775

فرمانده انتظامی استان البرز از انهدام باند جاعلان چک‌های سفید‌امضا که با فروش چک‌های جعلی به افراد بازاری، اقدام به ٤٠‌ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.

روزنامه شرق: فرمانده انتظامی استان البرز از انهدام باند جاعلان چک‌های سفید‌امضا که با فروش چک‌های جعلی به افراد بازاری، اقدام به ٤٠‌ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.
سردار بخشعلی کامرانی‌صالح گفت: در پی دریافت پروندهایی از دادسرای شهرستان ملارد مبنی بر جعل و کلاهبرداری، به دادسرای کرج، پرونده برای بررسی به پلیس آگاهی ارجاع شد. وی گفت: در تحقیقات مقدماتی، شاکی اظهار کرد در سال ٩٢ مدارکش مفقودشده و به مراجع مربوطه اعلام کرده است؛ اما به‌تازگی، تعداد زیادی دسته چک از بانک‌های متعدد از طریق افراد جاعل با مشخصات او و عکس جاعلان، صادر شده است.
سردار کامرانی‌صالح بیان کرد: به گفته شاکی، بدون اینکه درحساب‌ها ریالی موجودی وجود داشته باشد، چک‌های زیادی دست افراد بازاری در حال گردش است و زمانی که سر‌رسید چک‌ها فرا می‌رسد، با توجه به خالی بودن حساب‌ها، چک‌ها برگشت خورده که منجر به شکایت‌های متعددی از شاکی شده است. فرمانده انتظامی استان البرز گفت: به لحاظ اهمیت و احتمال باندی‌بودن جرم و اخلال در نظام پولی کشور، پرونده برای رسیدگی ویژه تحویل اداره عملیات پلیس آگاهی شد. این مقام انتظامی اظهار کرد: در ابتدا دو تیم اطلاعاتی و عملیاتی با به‌کارگیری امکانات برای بررسی ادعای شاکی، وارد عمل شدند.
سردار کامرانی‌صالح افزود: پس از استعلام از مراجع درخصوص مفقود‌شدن مدارک شاکی و احراز صحت اظهارات، از بانک‌هایی که با نام «فتح‌الله سعیدی‌عیشی» از سوی جاعل دسته چک دریافت شده بود، استعلام صورت گرفت و مشخص شد از اکثر بانک‌های شهرستان کرج، با این نام دسته چک دریافت شده است که به خاطر نداشتن موجودی کافی، تاکنون ٣٠٠ فقره چک به مبلغ ٤٠‌ میلیارد ریال، برگشت خورده است. فرمانده انتظامی استان البرز گفت: از آن‌جایی‌که فرد جاعل و افتتاح‌کننده حساب، در مدارک ارائه‌شده از مدارک جعلی استفاده کرده بود و هیچ‌گونه ردی از خود به جای نگذاشته بود، شناسایی جاعل با مشکل مواجه بود اما در نهايت، رد فرد سابقه‌داری به نام (ع - ت) به دست آمد. سردار کامرانی‌صالح اظهار کرد: با بررسی سیستم اطلاعات افراد، مشخصات متهم و عکس وی با عکس روی مدارک شاکی، مطابقت داده شد و با انجام اقدامات گسترده، در نهایت آدرس متهم در «اندیشه» شناسایی شد و با هماهنگی مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و در بازرسی از منزل وی، تعداد ٣٥ فقره چک سفید‌‌امضا کشف و به همراه متهم به پلیس آگاهی منتقل شد.
سردار کامرانی‌صالح تصریح کرد: متهم در بازجویی‌ها از وجود هرگونه کلاهبرداری اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ اما با توجه به مدارک موجود، به جرم خود مبنی بر جعل شناسنامه شاکی و سپس چسباندن عکس خود و دریافت کارت ملی و افتتاح حساب با مدارک جعلی و گرفتن دسته چک‌های متعدد از بانک‌های مختلف شهرستان کرج، اعتراف کرد. فرمانده انتظامی استان البرز گفت: بنا بر اعترافات، متهم چک‌ها را به صورت سفید‌امضا به دو نفر که با وی همکاری داشتند، تحویل داده و آنها نیز چک‌ها را به مبلغ ١٥٠ تا ٢٠٠‌ هزار تومان به متقاضیان فروخته‌اند. وی خاطرنشان کرد: با راهنمایی متهم دستگیر‌شده، مخفیگاه متهمان در شهرستان ساوجبلاغ شناسایی، متهمان در دو عملیات جداگانه دستگیر شدند. آنها در تحقیقات اولیه، منکر خرید چک جعلی شدند؛ ولی در مواجهه با متهم اصلی و فروشنده چک‌های جعلی، به ناچار اقرار کردند از سال ٩٢ با متهم آشنا شده و حدودا ٦٠ فقره چک سفید‌امضا از وی خریداری و در بازار خرج کرده‌اند. سردار کامرانی‌صالح افزود: با توجه به فروش چک‌های سفید امضا در بازار و نداشتن هیچ آدرس و مشخصات قبلی از افرادی که از بابت این چک‌ها متضرر شده‌اند، قاضی دستور چاپ خبر را از طریق رسانه‌های جمعی صادر کرده است تا افراد مال‌باخته که چک‌هایی با عنوان «فتح‌الله سعیدی‌عیشی» در دست دارند، برای طرح شکایت به پلیس آگاهی استان البرز مراجعه و همچنین سایر افراد کلاهبردار نیز شناسایی و دستگیر شوند. فرمانده انتظامی استان البرز گفت: تاکنون ٣٢ نفر از کسانی که از بابت برگشت چک‌ها بالغ بر ١٠‌ میلیارد ریال متضرر شده‌اند، شناسایی شده‌ و تلاش برای شناسایی سایر مال‌باختگان ادامه دارد.
دستگیری ٨ حمله‌کننده به مأمور پلیس

دفتر سخنگوی ناجا به دنبال انتشار فیلم درگیری و سنگ‌پرانی چند نفر به سمت مأموران و خودروی پلیس، اعلام کرد این افراد دستگیر شده‌اند. دفتر سخنگوی ناجا با اشاره به انتشار فیلم پرتاب سنگ به‌سمت خودروی پلیس راهور در جنوب کشور، گفت: چندی پیش به دنبال اعمال قانون پلیس راهور برای ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگینی که در عرض سواره‌رو و همچنین خلاف جهت اقدام به بارگیری مصالح کرده ‌بودند، چند نفر از افراد اقدام به سنگ‌پرانی و هتک‌حرمت به مأمور و خودروی پلیس کردند. پس از این اتفاق، عوامل انتظامی در موقعیت حاضر شدند و افراد خاطی را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. همچنین فرد ضارب که متواری شده بود نیز روز بعد دستگیر شده و به دستگاه قضائی تحویل داده شد. در مجموع هشت نفر در این‌باره دستگیر شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها