بنیانیان: به وضع موجود فرهنگی راضی نیستیم

کد خبر: 601263

مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه "ضیافت" رادیو گفت و گو بیان داشت: به واسطه آرمانگرایی ارزشمندی که در جامعه وجود دارد و سابقه تمدنی که در ایران داشته ایم و اینکه روح همه ایرانیان روح بزرگی است، توقعات بالا است و طبیعی است که نباید به وضع موجود فرهنگی راضی باشیم.

سرویس فرهنگی فردا: برنامه "ضیافت" با موضوع (سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی) و با حضور حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی روانه آنتن شد.
حسن بنیانیان با اشاره به اینکه انقلاب با کارایی بالایی به سمت جلو حرکت می کند، گفت: هنوز 40 سال از انقلاب نگذشته است ولی وقتی دو کاندیدای ریاست جمهوری در آمریکا نامزد می شوند، بالای 50 بار نام ایران را می آورند.
وی افزود: به واسطه آرمانگرایی ارزشمندی که در جامعه وجود دارد و سابقه تمدنی که در ایران داشته ایم و اینکه روح همه ایرانیان روح بزرگی است، توقعات بالا است و طبیعی است که نباید به وضع موجود فرهنگی راضی باشیم.
وی با بیان اینکه میزان توجهی که به فرهنگ می شود، کافی نیست، عنوان داشت: در مقابل چند پدیده بسیار مهم که در دهه های اخیر با آن روبرو هستیم، میزان فعالیت ها در عرصه فرهنگ مناسب نیست. اولین پدیده فرآیند جهانی شدن است که اجتناب ناپذیر است. لحظه به لحظه تعاملات ما با دنیا دارد بیشتر می شود که بخشی از این تعامل مثبت است مانند فناوری های علمی. اما یک خودباختگی 400 ساله نسبت به غرب وجود دارد که این منجر به این می شود که مفاسد فرهنگی جوامع غربی به کشورمان نفوذ کند.
مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسئله دومی که باید به آن توجه کرد تلاش برای جهانی سازی است یعنی کشورهای بزرگ تلاش کنند در کشورهایی که بازار اقتصادی دارند، فرهنگ خودشان را منتقل کنند تا خودشان را خیلی از آن چیزی که هستند قدرت مند تر نشان دهند.
وی با بیان اینکه مسئله جهانی سازی و جهانی شدن با هم اشتباه گرفته می شوند، اظهار داشت: خیلی وقت ها در راستای تهاجم فرهنگی فیلم هایی را به ما با قیمت کم می فروشند که ما آنها را پخش کنیم. از طرف دیگر وقتی سریال ارزشمندی مانند مختار را تهیه می کنیم، کشورهای اطراف خیلی رغبت می کنند که آن را ببینند زیرا این یک مسئله دو طرفه است.
این فعال فرهنگی درباره سومین پدیده عنوان داشت: مسئله سوم تهاجم فرهنگی است یعنی حرکت آگاهانه و با تدبیر دشمن برای زدن نقاط کلیدی فرهنگی کشور مانند نهاد خانواده و عشق و علاقه ای که به اولیاء الهی از جمله انتظار داریم.
قابل ذکر است، برنامه "ضیافت" چهارشنبه ها ساعت 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها