معلمی از شغل انبيا تا دلالی خودروهای وارداتی!

کد خبر: 604384

بعد از رونمايي از فساد 8 هزار ميلياردي صندوق ذخيره فرهنگيان به طور متوسط هر روز ابعاد تازه‌اي از اين فساد از سوي اشخاص جديدي رونمايي مي‌شود.

روزنامه جوان: بعد از رونمايي از فساد 8 هزار ميلياردي صندوق ذخيره فرهنگيان به طور متوسط هر روز ابعاد تازه‌اي از اين فساد از سوي اشخاص جديدي رونمايي مي‌شود. اين رقابت در افشاگري بعد از ورود دستگاه قضا به اين فساد مالي اخيراً به سفر آنتاليا و اعطاي وام خودرو به فرهنگيان كشيده شده كه سال 93 از سوي رسانه‌ها پيگيري شد و آن زمان رسانه‌هاي پيگير به تشويش اذهان عمومي متهم شدند. به جز ابعاد تخلف بزرگ صندوق فرهنگيان، اين سبقت در افشاگري‌ها به جايگاه نظام تعليم و تربيت ضربه مي‌زند و رتبه آن را تا بنگاه معامله خودروهاي وارداتي و دفتر سفرهاي سياحتي تنزل مي‌دهد. فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان و در آموزش و پرورش به خودي خود به اندازه‌اي تبعات دارد كه خيلي‌ها نمي‌خواهند ردي از آنها در چنين پرونده‌هايي به چشم بخورد. به همين دليل اغلب مديران آموزش و پرورش در دوره‌هاي مختلف با وجودي كه در زمان تصدي‌شان يا چشم بر تخلفات مي‌بندند يا به چشم تسامح به آنها مي‌نگرند يا.... بگذاريد از شق سوم بگذريم تا به كسي بر نخورده است، اما به محض كنار رفتن از آن مسئوليت براي تبرئه كردن خود دست به افشاگري مي‌زنند. البته اين رويكرد كه اين روزها بيش از پيش در ميان مديران آموزش و پرورش عموميت يافته، فوايد فراواني دارد كه مهم‌ترين آن اين است كه اين فرد براي تمام گروه‌هاي فعال در آموزش و پرورش يك چهره قابل اعتماد و مطهر خواهد بود. هم براي متخلفان دست كم يك متحد خاموش و بدون مزاحمت به شمار مي‌رود و هم جامعه فرهنگيان و مخاطبان سيستم آموزشي كشور براي به اصطلاح افشاگري وي هر چند در زماني كه اهميت چنداني ندارد، هورا مي‌كشند.

زمستان صندوق از بهمن 93 و با سفر به آنتاليا شروع شد

شايد بهمن 93 نخستين باري بود كه افكار عمومي درگير مسئله‌اي به نام تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان شد. البته آن زمان اين تخلفات هنوز ابعاد 8 هزار ميلياردي به خود نگرفته بود و به برگزاري تور آنتاليا و اعطاي وام 15 درصدي براي واردات خودرو به فرهنگيان محدود مي‌شد. واكنش مسئولان هم‌طيفي از تأييد و تكذيب را در بر گرفت و در نهايت نيز كاسه و كوزه‌ها سر رسانه‌ها شكست و ديگر كسي پيگير ماجرا نشد. تا امسال كه دومينوي رونمايي از مفاسد اقتصادي به صندوق ذخيره فرهنگيان رسيد و موج بزرگ و تكان‌دهنده‌اي با دامنه 8 هزار ميليارد را رقم زد. از زمان رونمايي از اين فساد مالي ذيل يك نهاد تربيتي و آموزشي كه همواره با كمبود بودجه مواجه بوده علاوه بر تقليل اعتماد عمومي به آموزش و پرورش، به طور متوسط هر روز خبر و گزارشي در خصوص جزئيات و ابعاد گوناگون اين فساد منتشر مي‌شود و افراد مختلفي در رابطه با آن اظهار نظر مي‌كنند. تازه‌ترين اين اظهارات روز گذشته و از زبان سيد علي يزديخواه، مدير كل اسبق آموزش و پرورش شهر تهران در رسانه‌ها منتشر شد. وي گفت: صندوق ذخيره در دوره گذشته، سهمي را براي سفر به آنتالياي تركيه در نظر گرفت و به همه استان‌ها و مناطق آموزش و پرورش بخشنامه كرد و به آنها سهميه داد و در مدارس بين معلمان قرعه‌كشي كرد.

آب رفته به جوي باز مي‌گردد؟!

يزديخواه در خصوص «عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان» اظهار داشت: با تغيير هيئت مديره صندوق ذخيره و با انتخاب مدير عامل آن در سال 92، اين احتمال مي‌رفت كه دچار اين مشكلات شود و اهداف اصلي آن زاويه پيدا كند. وي با بيان اينكه اصلاً رسالت تعليم و تربيت با اين سفرها تناسبي ندارد، تأكيد كرد: قرار شد خودروهاي گرانقيمت وارد كرده و با قيمت‌هاي 160 تا 170 ميليوني براي فروش به فرهنگيان پيشنهاد كنند. مدير كل اسبق آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران يادآور شد: با اين حال معلمي كه ميانگين دريافتي آن 5/1 ميليون تومان بوده است، آيا مي‌تواند اين خودروها را خريداري كند! البته ما منكر اين موضوع نيستيم كه بايد در مديريت صندوق ذخيره يك انديشه اقتصادي حاكم باشد تا بتواند از منابع صندوق براي ارزش افزوده و در جهت رفاه معلمان استفاده شود. وي كه نماينده مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها در صندوق ذخيره فرهنگيان در زمان وزارت حاجي‌بابايي بود، ادامه داد: در طول اين چهار سال عضويت، اگر مدعي هستند حقوقي به ما دادند، اعلام كنند به چه حسابي ريختند و به چه كسي حق‌الزحمه دادند. فارغ از اينكه چرا يزديخواه يا همكاران وي كه به قول خودشان از ابتدا انحراف از هدف صندوق را تشخيص داده بودند تا امروز در اين‌باره چيزي نگفتند، سكوت آنها در برابر واكنش مديران صندوق تا قبل از رونمايي 8 هزار ميلياردي است.

تشويش اذهان عمومي يا تشويق متخلفان؟!

ضياءالدين طباطبايي، سرپرست وقت روابط عمومي صندوق ذخيره فرهنگيان در آن زمان ضمن تأييد خبر اعطاي وام به فرهنگيان براي سفر به آنتاليا گفت: افرادي كه ماجراي برپايي تور به تركيه را مطرح كرده‌اند، به دنبال تشويش اذهان عمومي هستند و اين سفرها به صورت خانوادگي برگزاري مي‌شود. شهاب الدين غندالي، مديرعامل وقت صندوق ذخيره فرهنگيان كشور نيز با تأكيد بر اينكه هر برنامه تفريحي كه از سوي صندوق ذخيره فرهنگيان در نظر گرفته شود از سوي آژانس زاگرس كه سهام آن 100 درصد متعلق به صندوق است، اجرا مي‌شود، خاطرنشان كرد كه اين آژانس همانند ساير آژانس‌ها براي مقاصد مختلف پرواز دارد با اين تفاوت كه تنها براي فرهنگيان درصدي تخفيف در نظر مي‌گيرد. ديگر اينكه شخص امضا كننده بخشنامه برگزاري تور آنتاليا براي فرهنگيان، نماينده صندوق ذخيره در استان يزد نيست، لذا ما مسئوليتي در اين خصوص نداريم. تنها احتمال ممكن برگزاري اين تور از سوي آژانس مسافرتي زاگرس است كه اين آژانس نيز همانند هر آژانس مسافرتي فعاليت‌هاي خود را دارد و تنها سهام آن متعلق به ما است. به بيان ديگر غندالي در اين واكنش خود، نقش بخشنامه مورد نظر صندوق ذخيره فرهنگيان را در كل ناديده گرفت و اين همه در سكوت مطلعان از بروز تخلفات و مفاسد صورت گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها