کمک به مدرسه با چاشنی اجبار

کد خبر: 691361

گویا داستان تکراری گرفتن شهربه از دانش آموزان مدارس دولتی پایانی ندارد و ماجرایی که در آن مدیران مدارس و آموزش پرورش آن را تکذیب می کنند و در آخر این خانواده های دانش آموزان هستند که باید دست به جیب شوند.

ندای صبح: موضوع گرفتن شهریه از دانش آموزان سابقه طولانی دارد اقدامی که با وجود تاکید مدیران آموزش و پروش و حتی توبیخ و عزل مدیران متخلف هرساله تکرار می شود و شکل گرفتن آن نیز تغییر می کند گاهی با شروع سال تحصیلی و گاهی هم در میان ترم سال تحصیلی از دانش آموزان تقاضای کمک به مدرسه می کنند و حتی در برخی از موارد مشاهده شده دریافت کارنامه پایان سال را منوط به دادن کمک به مدرسه می کنند. به سراغ یکی از مدارس دولتی رفتیم و باوالدین دانش آموزان صحبت کردیم. مادر یکی از دانش آموزان گفت:پس از پایان امتحانات برای گرفتن کارنامه فرزندم به مدرسه مراجعه کردم، معاون مدرسه برای ارائه کارنامه درخواست 100هزارتومان پول برای کمک به مدرسه کرد که آن روز به دلیل مشکلات نتوانستم پول را پرداخت کنم. وقتی از او پرسیدم که چرا با وجود اعلام مدیران آموزش و پرورش مینی برغیرقانونی بودن گرفتن کمک به مدرسه اجباری و امکان گزارش به آموزش و پرورش برای برخورد با مدیران متخلف اقدامی انجام نمی دهد گفت:فرزندم در این مدرسه است و اگر بخواهم مخالفت خود را علنی کنم ممکن است مسئولان مدارس با او بد شوند و بخواهند در طول سال تحصیلی اذیتش کنند.
البته مدیران مدارس نیز برای اقدام خود دلایلی دارند؛یکی از مدیران مدارس در این باره می گوید: قطعا مدیران مدارس این کمک ها را برای خودشان نمی خواهند، حتما مشکلاتی در مدرسه وجود دارد که مجبور می شوند از والدین کمک مالی بخواهد. این مدیر باسابقه 20 سال در آموزش و پرورش می گوید: وقتی قبض آب و برق و گاز با رقم های نجومی برای مدرسه صادر می شود و با کم کاری برخی ارگان برای پرداخت نصف این قبض ها، ما باید کل مبلغ را بپردازیم مشکل دیگر اداره کل سرانه ها را دیر واریز می کند و ما مجبور می شویم از والدین کمک بگیریم. وی ادامه داد: هزینه های مدارس به این یک یا دو مورد ختم نمی شود، مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، کلاس ها پرده می خواهند، برخی از وسایل برای آموزش معلمان نیاز است و سرانه ای که برای ما واریز می شود کفاف همه این موضوعات را نمی دهد. وی افزود:برخی از والدین با مقایسه مدارس دولتی و غیر دولتی تقاضای آموزش های از قبیل اسکی و زبان دارند در حالی که حاضر نیستند هزینه ای برای آموزش های بیشتر پرداخت کنند. به سراغ میرحمایت میرزاده از کمسیون آموزش مجلس رفتیم تا نظر ایشان را جویا شویم . میرحمایت میرزاده نماینده حوزه گرمی از توابع اردبیل وعضو کمسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی ندای صبح در مورد با عادی دانستن شهریه گرفتن مدارس دولتی از دانش آموزان اظهار داشت:انجمن اولیایی مدارس با آگاهی از کمبود منابع و بودجه برای مدراس دولتی، داوطلبانه به مدرسه کمک مالی می کنند، تا دست مدیران برای بهبود کیفیت مدارس و آماده سازی برای سال جدید تحصیلی باز باشد. وی در ادامه با رد موضوع گرفتن شهریه اجباری در مدارس بیان کرد: قانون اساسی گرفتن پول از خانواده دانش اموزان حین ثبت نام و طی سال تحصیلی را ممنوع کرده است ولی کمک های مردمی را ممنوع نکرده است، این خانواده ها هستند که خود برای دادن کمک به مدرسه اقدام می کنند.
وی با اشاره به اینکه کمک به مدارس اجباری نیست افزود:اولیای دانش آموزان در صورت مشاهده اجبار در گرفتن شهریه به آموزش و پرورش همان منطقه مراجعه کنند و به بازرسان آموزش و پرورش مسئله را گزارش کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها