سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

کد خبر: 934766

با فرونشست آب در کوچه و خیابان‌های پلدختر، نیروهای جهادی آستین‌هایشان را برای سروسامان دادن به خانه‌ها و استقبال از مردم بالا زده‌اند. حالا هم به نیروی انسانی نیاز است هم به تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی و دستگاه شست‌وشو؛ حتی اگر اجاره‌ای باشد.

سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟
خبرگزاری فارس: آب بالاخره کوتاه آمد و به خانه‌ها و کوچه‌های پلدختر فرصت نفس تازه کردن داد. اما با اینکه سایه سیل از سر شهر کم شده، هنوز مردم نمی‌توانند به خانه‌هایشان برگردند. حالا گل‌ولای، جای آب را گرفته و تا این مهمان ناخوانده از خانه‌ها بیرون نرود،‌ خبری از بازگشت جریان زندگی به این چهاردیواری‌ها نخواهد بود. موج دوم کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که به آنان برای ساختن یک زندگی جدید، امید و قوت قلب می‌دهد. اهالی قرارگاه جهادی امام رضا (ع) که در امدادرسانی به سیل‌زدگان، گلستان را به لرستان وصل کرده‌اند،‌ این روزها در کنار اعزام بیش از 200 نیروی تازه‌نفس به شهر پلدختر،‌ از عموم هموطنان برای مشارکت در این حرکت جهادی دعوت کرده‌اند.
سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

آب رفت، حالا گل‌ولای حریف می‌طلبد

«با فروکش کردن آب، به لطف خدا در شهر پلدختر وضعیت خوبی حاکم شده است؛ بعد از رفع مشکل قطعی برق، آب هم از دیروز وصل شد و حالا خیابان‌های شهر در حال پاکسازی است. حالا مهم‌ترین کاری که گروه‌های جهادی می‌توانند و باید انجام دهند، تخلیه گل‌ولای از خانه‌هاست که ارتفاع آن در بعضی موارد تا یک و نیم متر هم می‌رسد! تا این گل‌ولای تخلیه نشود،‌ امکان بازگشت مردم به خانه‌ها و از سر گیری زندگی وجود ندارد.»

سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

«محمد صابر اختری»، مسئول ساماندهی نیروهای داوطلب قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در منطقه سیل‌زده پلدختر در ادامه می‌گوید: «با پایان تعطیلات و خلوت شدن جاده‌ها،‌ نیروهای جهادی با سهولت و سرعت بیشتری به سمت پلدختر در حرکت‌اند و دیروز و امروز حدود 200،300 نفر وارد شهر شده‌اند. البته کارهای شناسایی و لجستیک قرارگاه در این منطقه از 5،6 روز قبل آغاز شده‌بود. از دیروز و با فراهم آمدن شرایط و رسیدن نیروها، کارهای عملیاتی را هم شروع کرده‌ایم. در قدم اول، برای تخلیه گل‌ولای هر خانه، 3،4 نفر را تعیین کرده‌ایم که باتوجه به حجم گل‌ولای، این تعداد ممکن است تا 10 نفر برای یک خانه هم برسد. نیروهای جهادی کار را با ساده‌ترین ابزار، یعنی بیل و فرغون، انجام می‌دهند و براساس تقسیم کاری که صورت گرفته، گل‌ولای خانه‌ها را به خیابان می‌ریزند و از آنجا به بعد، نیروهای سپاهی کار را به دست گرفته و به پاکسازی خیابان‌ها می‌پردازند.»

هر کس بیل مکانیکی دارد، بیاید؛ حتی برای اجاره دادن

«در حال حاضر، برای پاکسازی خانه‌ها همان‌قدر که به نیروی انسانی نیاز است، به تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی‌های کوچک و دستگاه شست‌وشو هم نیاز داریم. ازآنجاکه امکان تردد لودر در کوچه‌ها وجود ندارد و تخلیه این حجم از گل‌ولای، کارِ دست هم نیست، به خودروهای «باب‌کَت»(یا همان بیل مکانیکی‌های کوچک) نیاز ضروری داریم. از همین طریق از تمام کسانی که بیل مکانیکی در اختیار دارند، دعوت و درخواست می‌کنیم به پلدختر بیایند و حتی به‌صورت اجاره دادن بیل مکانیکی‌شان به ما، در عملیات تخلیه گل‌ولای از کوچه‌ها مشارکت کنند.»

سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

یا علی (ع) که بگویی و قدم در راه بگذاری، دست خدا هم همراهت می‌شود و گره‌ها یکی بعد از دیگری باز می‌شود. اختری امیدوارانه ادامه می‌دهد: «البته به لطف خدا امروز کار، سرعت بیشتری گرفته است. خوشبختانه بیل مکانیکی سپاه به کمک‌مان آمده و در حال تخلیه گل‌ولای کوچه‌هاست. یک دستگاه باب‌کت هم در راه است و انشاالله به ما ملحق می‌شود.»

خانه‌ها را تر و تمیز تحویل اهالی شهر می‌دهیم

اگر تصور کرده‌اید تخلیه گل‌ولای خانه‌ها، پایان کار نیروهای جهادی در پلدخترِ سیل‌زده است، باید بگوییم محاسباتتان درست نبوده. اهالی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) قصد کرده‌اند خانه‌ها را تر و تمیز به ساکنانش تحویل دهند: «بعد از تخلیه گل‌ولای، نوبت شست‌وشوی خانه‌هاست. الان با این شرایط، این خانه‌ها جای زندگی نیست حتی اگر گل‌ولای آن‌ها تخلیه شود. بنابراین، مرحله بعد، شست‌وشوی خانه‌ها با دستگاه است. ما چنین دستگاهی نداشتیم اما به قرارگاه مرکزی درخواست داده‌ایم از محل کمک‌های مردمی جمع‌آوری‌شده، چند دستگاه شست‌وشو خریداری کنند و به پلدختر بفرستند. البته کمک‌ها برای تأمین چنین هزینه‌ای کافی نبوده اما به هر صورت باید تلاش کنیم و برای پاکسازی خانه‌های سیل‌زده، این دستگاه‌های شست‌وشو را تهیه کنیم.»

سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

از همین امروز به فکر وسایل زندگی‌شان باشیم

راست گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن... امدادگران که از نزدیک شاهد وضعیت شهرهای سیل‌زده هستند، بهتر از هرکسی از عمق نیازهای ساکنان این مناطق باخبر شده‌اند. اختری هم با اشاره به شرایط خاص خانه‌های شهر پلدختر پس از گذشت چند روز از سیل، تاکید می‌کند مأموریت همدلی مردم نوع‌دوست ایران تازه از این به بعد شروع می‌شود: «سیل از جهاتی، از زلزله هم ویرانگرتر است چون همه‌چیز را می‌شوید و با خود می‌برد.

در سیلِ منطقه «پایین رود» در شهر پلدختر، ارتفاع آب تا 4 متر هم رسیده‌بود. به همین دلیل با توجه به اینکه اغلب خانه‌های این محدوده،‌ یک‌طبقه بوده، تا پشت‌بام این خانه‌ها را آب گرفته‌بود! در این شرایط،‌ تمام وسایل زندگی مردم شهر؛ از فرش و یخچال گرفته تا لباس و کیف و کتاب بچه‌ها،‌ همه از بین رفته است یا دیگر قابل استفاده نیست. مردم پایین رود فقط جانشان را برداشته‌اند و به خانه اقوام و آشنایان در منطقه «بالا رود» که خوشبختانه از سیل آسیب ندیده، رفته‌اند. بنابراین در روزهای آینده - تا آخر هفته - که انشاالله کار شست‌وشوی خانه‌ها انجام شود،‌ باید یک همت جمعی برای تهیه وسایل زندگی برای اهالی سیل‌زده شهر صورت بگیرد.»

سیل‌زدگان لرستانی این روزها به چه چیزهایی نیاز دارند؟

او معتقد است شرایط خاص روزهای ابتدایی سال اجازه نداده هموطنان در جریان شرایط واقعی سیل‌زدگان قرار بگیرند و از عمق مشکلات آن‌ها باخبر شوند: «مردم در مسافرت و روزنامه‌ها، تعطیل بودند و اطلاع‌رسانی؛ آنچنان‌که در زلزله کرمانشاه صورت گرفت، درباره سیل گلستان و لرستان انجام نشد و مردم هنوز هم از عمق حادثه تلخی که در گلستان و لرستان رقم خورده، مطلع نیستند. فقط اینجا و در پلدختر، 400 تا 500 خانه، کاملاً از بین رفته است و حالا ساکنانش برای شروع دوباره زندگی، به هر چیزی که فکر کنید، نیاز دارند و چشم‌انتظار حمایت هموطنان هستند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها