افشای مکالمه‌ محرمانه تونی بلر و جورج بوش/جنگ عراق باز هم قربانی می گیرد؟

کد خبر: 195159

یک وزیر سابق کابینه‌ی انگلستان اعلام کرده تونی بِلر عمداً همکاران و افکار عمومی را نسبت به مساله‌ی عراق منحرف کرده بود و درباره‌ی تصمیم دولت برای همراهی به امریکا برای حمله به عراق دروغ گفته است.لر و مشاوران او خواسته‌ی فرانسه برای رسیدن به تصمیم مشترک سازمان ملل برای حمایت از جنگ را منعکس نکرده بودند.

افشای مکالمه‌ محرمانه تونی بلر و جورج بوش/جنگ عراق باز هم قربانی می گیرد؟
سرویس بین الملل «فردا»: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی دست به افشاگری مهمی زده و به نقل از یک منبع آگاه در دفتر امور خارجه‌ نخست‌وزیری انگلستان جزییات مکالمه‌ی بین تونی بلر و جورج بوش را فاش کرده است.
گاردین در این خصوص نوشته است: جزئیات گفت‌وگویی تلفنی بین تونی بلر و جورج بوش منتشر شده است که به گفته‌ی کلِر شورت «مسائل حیرت‌انگیز مهمی برای مردم بریتانیا و همچنین برای ثبت در تاریخ» درون‌اش موجود است. یک وزیر سابق کابینه‌ی انگلستان اعلام کرده تونی بِلر عمداً همکاران و افکار عمومی را نسبت به مساله‌ی عراق منحرف کرده بود و درباره‌ی تصمیم دولت برای همراهی به امریکا برای حمله به عراق دروغ گفته است. کِلر شورت، وزیر سابق توسعه‌ی امور کارگران در کابینه‌ی انگلستان به یک خبرنگار گفته است بِلر و مشاوران او خواسته‌ی فرانسه برای رسیدن به تصمیم مشترک سازمان ملل برای حمایت از جنگ را منعکس نکرده بودند. او می‌گوید:‌ »آن‌ها به ما می‌گفتند فرانسه نمی‌گذارد چنین تصمیمی در سازمان ملل گرفته شود. این حرف آنان، در عمل، تعمداً و آشکارا منحرف کردن دولت انگلستان در مورد جایگاه فرانسه نسبت به جنگ بود.» دفتر امور خارجه‌ی نخست‌وزیری در تلاش است تا مانع اجرای تصمیم کریستوفر گراهام، مسول امور اطلاعاتی نخست‌وزیری بشود، تا گفت‌وگویی بین تونی بلر و جورج بوش درباره‌ی سازمان ملل و نقش فرانسه، یک روز قبل از شروع یورش به عراق در مارچ 2003 میلادی، منتشر نشود. بلر در مصاحبه‌ی تلویزیونی خود در 10 مارچ 2003 از قول رئیس جمهور فرانسه ادعا کرده که فرانسه هر گونه حمایت سازمان ملل از جنگ را وتو خواهد کرد. بلر به این شکل جواب کابینه‌ی خود، پارلمان و افکار عمومی انگلستان را داد که نمی‌خواستند انگلستان بدون هماهنگی سازمان ملل، وارد جنگ عراق شود. شورت در این مورد می‌گوید: «به‌نظرم بدون منحرف عنوان کردن جایگاه فرانسه نسبت به جنگ، نخست‌وزیر نمی‌توانست به‌سادگی انگلستان را وارد جنگ عراق کند.» او همراه با استفان پلودِن، شهروندی شده است که براساس قوانین آزادی انتشار اطلاعات، خواستار منتشر شدن صحبت‌های بلر و بوش در مارچ 2003 شده است. گفته می‌شود این گفت‌وگو اهمیت بسیاری برای مردم انگلستان خواهد داشت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها