تصویر نخستین چهارپای خشکی

کد خبر: 242067

باسازی تصاویر سه بعدی از موجوداتی که 360 میلیون سال پیش زندگی می کردند نشان می دهد که فسیل شناسان طی یک قرن گذشته درباره این موجود در اشتباه بودند.

تصویر نخستین چهارپای خشکی

مهر: تصاویر خیره کننده اشعه ایکس سه بعدی نشان می دهد که دانشمندان طی یک قرن گذشته درباره نخستین حیوان چهارپای خشکی اشتباه کرده بودند. محققان با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس با وضوح بالا توانستند به بررسی نخستین حیوانات چهارپای خشکی بپردازند که فسیل آن را داخل سنگها پیدا کرده بودند.

باسازی تصاویر سه بعدی از موجوداتی که 360 میلیون سال پیش زندگی می کردند نشان می دهد که فسیل شناسان طی یک قرن گذشته درباره این موجود در اشتباه بودند. نتایج این تحقیقات جدید نوع تصور دانشمندان را از حیواناتی چون Ichthyostega، Acanthostega و Pederpes تغییر خواهد داد. دکتر استفانی پیرس از کالج سلطنتی دامپزشکی در بریتانیا گفت: بیش از 100 سال است که دانشمندان تصور می کردند چهارپایان اولیه دارای مهره هایی تشکیل شده از سه سری استخوان هستند به طوری که یک استخوان در جلو، یک استخوان در بالا و یک جفت در پشت قرار دارد. اما با نگاه دقیق تر به این فسیل با استفاده از سینکروترون اشعه های ایکس به این نتیجه رسیدیم که نگاه سنتی به این حیوان آن را از پشت به جلو تلقی کرده است. وی افزود: نتایج این تحقیق ما را وادار کرد تا کتابهای درسی را درباره تکامل ستون فقرات این حیوانات اولیه بازنویسی کنیم. چهارپایان امروز از جمله انسانها دارای یک ستون فقرات هستند که در آن هرکدام از مهره ها یک استخوان واحد است. در چهارپایان اولیه هرکدام از مهره ها از چندین استخوان تشکیل شده بود که تاکنون دانشمندان آنها را به اشتباه بازسازی کرده بودند. دکتر پیرس که این تحقیقات را در کنار جنیفر کلاک از دانشگاه کمبریج انجام داده است این فسیلهای قرار گرفته داخل سنگ را در معرض تشعشع انرژی بالای سینکروترون قرار داد. اکثر فسیلهای شناسایی شده از چهارپایان اولیه در سنگها محصور شده اند اما فرآیند اشعه ایکس به دانشمندان این امکان را می دهد تا داخل آنها را بدون صدمه به بقایای ظریف باقی مانده مشاهده کنند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از تسهیلات تشعشع سینکروترون اروپا در فرانسه فسیلها را با جزئیات چشمگیر مشاهده کرده و به این نتیجه رسیدند که بازسازی نخستین نادرست بوده است. دکتر پیرس افزود: با درک اینکه چگونه این استخوانها در کنار هم قرار گرفته اند ما می توانیم نحوه حرکت ستون فقرات را بررسی کرده و آزمایش کنیم که این ستون فقرات طی مراحل اولیه حرکت زمینی این موجودات چگونه نیروها را بین اعضا منتقل می کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها