قیامی که دنیا به آن بی‌اعتنایی کرد

کد خبر: 243985

قیام مردم بحرین اگرچه از سوی اکثریت مردم این کشور دنبال شد اما از سوی بسیاری کشورهای غربی و عربی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت.

قیامی که دنیا به آن بی‌اعتنایی کرد

فارس: بحرین از جمله کشورهایی است که طی 2 سال گذشته دستخوش تحولات شد. در زیر تلاش شده تا روزشماری از وقایع مهم این کشور ارائه شود. آغاز قیام 14 فوریه 2011 (25 بهمن ماه 1389) نخستین روز از اعتراض‌های مردمی علیه دولت بحرین آغاز شد. این اعتراض‌ها برای نخستین بار در چند روستا آغاز شد که نیروهای امنیتی بلافاصله معترضان را متفرق کردند. معترضان دولتی خواستار تغییرات در قانون اساسی بحرین بودند. در تظاهرات روز دولتی 2 نفر کشته و تعدادی دیگر به شدت زخمی شدند.

27 بهمن ماه هزاران نفر از معترضان بحرینی با تجمع در میدان لوءلوء خواستار پاسخ دادن دولت به خواسته‌هایشان شدند. علی سلمان رهبر شیعه مخالفان خواستار تشکیل حکومتی شد که در آن دولت توسط آرای مستقیم مردم انتخاب شود. 28 بهمن ماه نیروهای نظامی و امنیتی به هزاران معترض بحرینی که در میدان لوءلوء تجمع کرده بودند، یورش بردند. حمله نظامیان به معترضان بحرینی، چهار کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. مهمترین جنبش مخالفان دولت بحرین موسوم به الوفا در اعتراض به سرکوب شدید معترضان از پارلمان بحرین خارج شد. 29 بهمن ماه ارتش بحرین به سوی تظاهرکنندگانی که در نظر داشتند دست به تظاهرات گسترده در منامه بزنند، آتش گشود. این درگیری چندین کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلفنی با پادشاه بحرین صحبت و استفاده از قوای قهریه برای سرکوب کردن معترضان دولتی را محکوم کرد. ورود اشغالگران سعودی به بحرین

ورود ارتش عربستان و امارات برای سرکوب معترضان بحرینی

20 اسفندماه انتشار خبر اعزام بیش از 1000 نیروی نظامی و امنیتی عربستان سعودی به بحرین برای مهار خشونت های این کشور. از سویی دیگر امارات متحده عربی نیز با اعزام 500 نیروی پلیس به بحرین موافقت کرد.معترضان دولتی این اقدام کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی را اشغال کشورشان توصیف کرده و به شدت با آن مخالفت کردند.

میدان لوءلوء منامه که توسط حکومت آل خلیفه تخریب شد
تخریب نماد اعتراض‌های مردمی

27 اسفند میدان لوءلوء نماد اعتراض‌های مردمی تخریب شد و نیروهای آل خلیفه به بیمارستان سلمانیه حمله کردند. شماری از نیروهای نظامی امارات متحده عربی با هدف پیوستن به نظامیان عربستان سعودی در سرکوب معترضان بحرینی، وارد منامه پایتخت بحرین شدند. سپتامبر 2011 (شهریور ماه 90) :20 دکتر و پرستار به جرم مداوای تظاهر کنندگان زخمی، دستگیر می‌شوند. اعتراف به خشونت از سوی دولت 2 فروردین 90 اعزام 1000 نیروی پاکستانی جدید برای سرکوب انقلابیون، اخراج ایرانیان و لغو مراسم نوروز در سازمان ملل در اعتراض به جنایات بحرین از جمله تحولات این روز بود. 8 فروردین حزب الوفاق بحرین به طور مشروط و در چارچوب خواسته‌های مردم این کشور،‌ پیشنهاد میانجی‌گری کویت برای گفت‌وگو با رژیم آل‌خلیفه را پذیرفت. اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران 26 فروردین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار انجام اقدامات جدی و عاجل شورای امنیت برای توقف کشتار مردم بحرین شد.

اعتراضات به برگزاری مسابقات فرمول یک در بحرین
برگزاری مسابقات جهانی فرمول یک پس از یک سال وقفه

3 اردیبهشت پس از هفته‌ها بحث و جدل در مورد برگزاری مسابقات جهانی اتومبیل رانی فرمول یک در بحرین، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، این مسابقات برگزار خواهد شد. این فدراسیون اعلام کرده که شرایط امنیتی لازم برای برگزاری این مسابقات فراهم شده است. این رقابت‌ها سال گذشته به دنبال ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان لغو شده بود. ابراز نگرانی سازمان ملل 8 اردیبهشت بان کی مون ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌ها و خشونت‌های جاری در بحرین، از مقامات این کشور خواست تا حقوق بشر را در کشورشان رعایت کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این مطلب که محاکمه زندانیان سیاسی در بحرین در دادگاهی عادل و علنی، حق تمام زندانیان است، از رژیم آل خلیفه خواست تا به حقوق اولیه معترضان احترام بگذارند. 20 مهر ماه : دولت تصدیق می‌کند که نیروهای امنیتی در مقابل خیزش دموکراسی خواهی مردم، «خشونت مفرط» به خرج داده اند ارسال مخفیانه سلاح از سوی آمریکا برای سرکوب مخالفان 23 اردیبهشت 91 در حالی که مقام‌های آمریکا در ماه اکتبر سال گذشته و به‌دنبال سرکوب مردم بحرین توسط حکومت، از توقف ارسال تسلیحات نظامی به بحرین خبر داده بودند ماه گذشته یک واحد پژوهشی کنگره آمریکا در گزارشی اعلام کرد که پس از ناآرامی‌های بحرین، ارائه تجهیزات نظامی آمریکا به‌طور کامل متوقف نشده بود. بحرین مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج‌فارس است و رژیم آل‌خلیفه یکی از متحدان نزدیک واشنگتن در منطقه به حساب می‌آید.

تصمیم به از سرگیری رسمی ارسال تسلیحات به بحرین انتقاد مقام‌های کنگره آمریکا را هم به‌دنبال داشته است. تهدید مخالفان بحرینی در آستانه محرم 28 آبان در آستانه ماه محرم وزارت کشور بحرین اعلام کرد: برگزاری هرگونه مراسم و به راه انداختن هیئت‌های عزاداری، منوط به اخذ مجوز و هماهنگی کامل با وزارت دادگستری و اوقاف این کشور است. اجرای وضعیت «فوق العاده» در بحرین دبیرکل جمعیت ملی دمکراتیک بحرین تاکید کرد: رژیم آل خلیفه با استقرار نظامیان خود در همه مناطق این کشور برای سرکوب معترضان «وضعیت فوق العاده» را به صورت غیر رسمی اجرا می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها