بزرگراه طبقاتی صدر افتتاح شد‌/‌ترافیک تهران روان می‌شود

کد خبر: 305917

بهره‌برداري از بزرگراه شهيد صدر بر جريان ترافيك 8 بزرگراه پايتخت تاثير خواهد گذاشت. بزرگراه‌هايي كه كاركرد آنها با بهره‌برداري از اين پروژه بهبود خواهد يافت، شامل بزرگراه‌هاي نيايش، شهيد مدرس، شهيد همت، شهيد حكيم، رسالت، شهيد زين‌الدين، يادگار امام(ره) و شهيد چمران است.در حالي عمليات عمراني و هوشمند‌سازي پل صدر به پايان رسيد كه كشور در شرايط تحريم قرار داشت و تنها با تكيه بر توانايي نيروهاي خود توانست پلي را به مرحله بهره‌برداري برساند كه به گفته كارشناسان 10 سال جلوتر از تكنولوژي حاضر تكميل شده است.

بزرگراه طبقاتی صدر افتتاح شد‌/‌ترافیک تهران روان می‌شود
سرویس اجتماعی «فردا»: بزرگراه طبقاتی صدر دقایقی قبل با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ، محمد باقر قالیباف شهردار تهران ، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر افتتاح و آماده بهره‌برداری شد. کلنگ احداث پل صدر 26 ماه قبل به زمین زده شد و در این مدت 11 کیلومتر عملیات پل سازی انجام شد. وضعیت بزرگراه صدر موجود یا همان تراز صفر نیز نسبت به گذشته بهبود یافته و ضمن انجام عملیات اصلاحات هندسی در گره های ترافیکی ، اقداماتی همچون ترمیم روکش آسفالت ، خط کشی جدید ترافیکی ، روشنایی مسیر ، رفع نواقص کانال های جمع آوری و هدایت آبهای سطحی نیز انجام شده است. به این ترتیب از امروز، پروژه تونل نیایش و پل طبقاتی صدر به طور کامل زیر بار ترافیکی خواهند رفت. گفتنی است دسترسی به بزرگراه صدر از بلوار کاوه ، قیطریه و بزرگراه امام علی (ع) ایجاد شده است؛ همچنین به دلیل ممنوعیت عبور موتور سیکلت و خودروهای سنگین از داخل تونل نیایش ، تردد این وسایل نقلیه از روی پل طبقاتی صدر نیز ممنوع خواهد بود. با بهره برداری از پروژه بزرگراه طبقاتی صدر، ضمن تکمیل کارکردهای ترافیکی بزرگراه نیایش به تسهیل جریان ترافیک در 7 بزرگراه شهید مدرس ، شهید همت ، حکیم ، رسالت ، شهید زین الدین ، یادگار امام (ره) وشهید چمران کمک خواهد شد.
لاریجانی: اگر در مدیریت تدبیر و روحیه مجاهدانه باشد کارهای بزرگی صورت می گیرد رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر با بیان اینکه در ایران سالانه 236 میلیون بشکه نفت هدر می دهیم، گفت : ما در مقایسه با ترکیه فقط از یک چهارم انرژی تولیدی استفاده می کنیم و سه چهارم آن را به هدر می دهیم و در مقایسه با اروپا پنج ششم انرژی را دور ریخته و یک ششم آن را استفاده می کنیم

علی لاریجانی ادامه داد: خداوند را شاکریم که این توفیق را به فرزندان انقلاب داد که چنین کارهای بزرگی را با بازوان پرتوان خویش انجام دهند.

وی مهندسانی که در این پروژه فعالیت کردند و قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران و سردار اکبری تشکر کرد و ادامه داد: از قالیباف شهردار تهران هم تشکر می کنم که کاردان و هم پرانرژی هستند و در سطح شهرداری تهران کارهای ماندگاری انجام دادند.

لاریجانی اظهار داشت: چندی پیش توفیق افتتاح اتوبان امام علی را داشتیم که کار بزرگی بود.

وی با بیان این که اگر این همت ها نبود ترافیک تهران معضل بزرگی بود اظهار داشت: با این تلاش ها مشکلات حل شد و این روحیه جهادی و تلاش های شبانه روزی برای کشور سرمایه است.

رئیس مجلس ادامه داد: در کشور ما پروژه های عمرانی زیادی کلنگ زده شده که یکی از آفت های این پروژه ها زمان طولانی افتتاح آن است که این امر هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند، در آخر نیز پروژه نیز به صورت کلنگی تحویل می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که پروژه های این گونه نشان می دهند کشورما ظرفیت اجرای پروژه هایی با این ظرفیت و با این فرصت زمانی را داراست ، افزود: در گزارش اخیر رئیس جمهور بیان شد که 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در دولت قبل در کشور آغاز شده است، مگر ما در کشور در سال چقدر بودجه عمرانی داریم، آن هم با این وضعیت که این همه پروژه کلنگ زنی می شود.

لاریجانی تصریح کرد: اگر با تورم سالانه حساب کنیم 40 تا 50 سال طول می کشد تا این پروژه ها اجرا شود ، بنا بر این باید از ظرفیت مردم استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید در بودجه سال آینده انجام شود این است که برای این سفره و خان بزرگ پروژه های عمرانی فکری شود و روش های منطقی برای حضور مردم در این پروژه ها فراهم شود.

رئیس مجلس گفت: نکته قابل تقدیر دیگر این است که این پروژه ها با ترمیم، ساماندهی و طراحی مهندسین ایرانی انجام شد و اجرای آن هم توسط مهندسان ایرانی بود.

وی تاکید کرد: راه حل برون رفت اقتصادی ما در همین نکته نهفته است، اگر به نیروهای داخلی اتکا کنیم فضای رونق داخل بوجود می آید، شاید این تحریم ها کمک کند برای نیروهای نسل جدید ما اشتغال ایجاد شود، آن وقت تحریم ها به فرصت تبدیل شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من نگران هستم وقتی گشایشی در کشور ایجاد می شود مسئولان بروند به سمت خرید های بزرگ خارجی و از نیروهای داخلی غافل شوند.

وی ادامه داد: سال ها ما ثروت زیادی داشتیم و حالا دچار مشکل شده ایم، باید از این تجربه استفاده کنیم و از ظرفیت های داخلی کمال بهره برداری را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی استفاده از زمان را از نکات کلیدی این پروژه خواند و گفت: به طور طبیعی این پروژه ها به زمان طولانی احتیاج دارد اما بهره برداری از این پروژه به این بزرگی در مدت دو سال نشان می دهد این قدرت مدیریت و ساماندهی در کشورما وجود دارد.

وی با اشاره به گزارشی درخصوص نرخ بهره وری در کشور گفت: کار مفید دولتی در کشور ما 22 دقیقه یا نیم ساعت در روز است، برای من که سال ها کار اجرایی کردم پذیرش این آمار سخت است، حال اگر بگوییم به طور متوسط کار مفید روزانه در ادارات یک ساعت است در صنعت نیز روزانه 2.5 ساعت کار مفید وجود دارد که در سال 800 ساعت است، این وضعیت ما را در خاورمیانه در میان سه کشور آخر قرار داده است.

نماینده مردم قم تصریح کرد: این شاخص برای ژاپن سالانه 2400 ساعت و برای ترکیه، چین و آمریکا سالانه 1400 ساعت است.

لاریجانی ادامه داد: اگر همین مقیاس را در نظر بگیریم از 20 میلیون جمعیت شاغل کشور 14 میلیون زائد هستند و تنها 6 میلیون شغل واقعی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این پروژه ها نشان می دهد خیلی بهتر از این ها می تواند در کشور کار کرد و مشکل ما، مشکل مدیریتی است، این پروژه ها نشان می دهد مدیریت چقدر نقص دارد، اگر مدیریت تدبیر داشته باشد نیروهای کار مستعد در کشور وجود دارد. راه پرش جمهوری اسلامی در اقتصاد این است که از نیروهای کاردان و پرانرژی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آماری را از تلفات انرژی در ایران ارائه داد و گفت: کل تلفات انرژی ما از مرحله استخراج نفت تا تبدیل آن به برق و استفاده آن 432 میلیون بشکه معادل نفت در سال است، به صورت معمول اتلاف 196 میلیون بشکه قابل قبول است اما متاسفانه ما در سال 236 میلیون بشکه نفت هدر می دهیم.

نماینده مردم قم با اشاره به تصویب طرح جلوگیری از اتلاف انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کشور ما مشکل مدیریت است، این وضعیت ها نشان می دهد مشکل اصلی ما در بخش اجراست.

لاریجانی ادامه داد: ما در مقایسه با ترکیه فقط از یک چهارم انرژی تولیدی استفاده می کنیم و سه چهارم آن را به هدر می دهیم و در مقایسه با اروپا پنج ششم انرژی را دور ریخته و یک ششم آن را استفاده می کنیم. این در حالی است که در دین مبین اسلام اسراف امری کریه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود قانون مصرف انرژی در کشور گفت: در اجرای این قوانین مشکلات مدیریتی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که ما باید قدردان مدیرانی باشیم که مدل های مدیریتی این گونه را ارائه می دهند، اظهار داشت: حدود 20 میلیون لیتر بنزین در کشور ما اضافه مصرف می شود که این برمی گردد به نوع ساخت اتومبیل ها.

نماینده مردم قم در پایان تاکید کرد: اگر در مدیریت تدبیر همه جانبه و روحیه مجاهدانه وجود داشته باشد کارهای بزرگی در کشور امکان حصول دارد.

در پایان سخنرانی لاریجانی پل طبقاتی صدر با بیسیم توسط رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

قالیباف: عمر مفید بزرگراه صدر 100 سال است شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره برداری از پل طبقاتی صدر از دو طبقه کردن بزرگراه بعثت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: فعلا بزرگراه همت و دو طبقه کردن آن در دست مطالعه است.

محمدباقر قالیباف پس از افتتاح پروژه صدر توسط رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران آمد و با بیان اینکه این پروژه به مدت ۲۶ ماه با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در بخش‌های مختلف و تحمل سختی مردم به بار نشسته است اظهار کرد: پروژه صدر در بخش کیفیت و طراحی قابل عرضه در بین‌الملل است. از این رو به همه مردم تهران و مسئولان این پروژه را تبریک می‌گویم.

وی از مردم تهران که تحمل رنج و زحمت را در پروژه صدر داشتند عذرخواهی کرد و گفت: با عنوان شهردار خوشحالم که پروژه افتتاح شده است اما آلودگی هوا باعث صدمه زدن به سلامت مردم شهر تهران شده است و از این باب از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم با اینکه متولی اصلی این موضوع شهرداری تهران نیست.

شهردار تهران ریشه این معضل را در ساختار غلط و مدیریت غلط دانست و تأکید کرد: کارهای بزرگی همچون صدر در شهر تهران به کام مردم تهران به دلیل آلودگی هوا تلخ می‌شود امیدوارم با همکاری شجاعانه و تصمیم‌گیری درست بین دولت، مسئولان در بخش‌های مختلف مردم و شهرداری تهران شاهد حل این معضل باشیم.

قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منابع مالی شهرداری تهران که در سنوات گذشته به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت آیا در این دولت محقق می‌شود ادامه داد: ما اجرای قانون را می‌خواهیم بودجه مصوب مجلس برای متروی تهران بیش از ۲ سال است که به آن تعلق نگرفته است و امیدواریم در این دولت محقق شود. مقدمات کار فراهم شده و شاهد بازگشایی LC از کشور چین باشیم. قطعاً مشکل آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومی و مترو کاهش می‌یابد اما مادامی که ساختار غلط تصمیم‌گیری وجود داشته باشد و اراده جدی نسبت به نجات سلامت مردم نباشد این موضوع قابل حل نیست.

وی درباره تأثیر تحریم‌ها در روند پروژه صدر نیز گفت: اگر امروز شاهد بازگشایی پل صدر با تأخیر ۶ ماهه هستیم به دلیل تحریم‌ها بوده‌ است. اما خوشبختانه با تلاش مهندسین ایرانی که میانگین سنی آن ۳۰ سال است توانستیم تجربه خوبی را کسب کنیم تا بسیاری از ابزار مورد نیاز را از جمله دیواره‌های صوتی و چگونگی انتقال دکل برق را در کشور بومی کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تحریم با توجه به رفتارهای سیاسی و بین‌المللی توانستیم با تکیه بر مردم و تبدیل به اقتصاد مقاومتی راه‌حل اساسی را دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید پل صدر یکصد سال خواهد بود گفت: در صورتی نگهداری مناسب طول عمر پل صدر بیش از این خواهد بود.

شهردار تهران درباره دو طبقه کردن بزرگراه همت نیز گفت: فعلاً بررسی مطالعاتی پروژه همت در دست کار است اما اولویت با بزرگراه بعثت، ترمینال جنوب به خاطر تقاطع‌های زیادی که دارد است.

سردار عبدالهی: هر پروژه ای که در کشور افتتاح می شود دشمن را ناامید تر می کند

سردار عبادالله عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در این مراسم با بیان اینکه هرگاه پروژه ای در کشور افتتاح می شود یک ناامیدی برای دشمنان ما رقم می خورد گفت: اگر بتوانیم شغل در مملکتمان ایجاد کرده و سازندگی را رونق دهیم قطعا از فساد ، اعتیاد و بیکاری جلوگیری کرده و از دشمنانمان بی نیاز خواهیم شد.

عبداللهی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که در دوران دفاع مقدس مرکز حمایت و کنترل عملیات در غرب و جنوب کشور بود و دکتر قالیباف نیز در دوران دفاع مقدس و در عرصه سازندگی و در آن زمان حضور داشت اکنون این قرارگاه با توجه به توان و ظرفیت بسیار خوب خود در بزرگترین پروژه های کشور حضور دارد و تلاش می کند .

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه در پروژه هایی نظیر ساخت پالایشگاه ها ، شبکه زیر ساخت ریلی و بناهای پیچیده و عظیم در کشور حضور دارد گفت : در دوران دفاع مقدس بهترین نیروهای بسیج با قرارگاه همکاری می کردند و اکنون بهترین جوانان و متخصصان این کشور با قرارگاه همکاری دارند و دستاوردهای بزرگی حاصل می شود .

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تاکید بر این که پروژه بزرگراه طبقاتی صدر با سایر پروژه ها متمایز است گفت : در جریان این پروژه ترافیک عبوری همچنان فعال بود و در طول 26 ماه ترافیک مسدود نشد و با وجود تراکم جمعیت عبوری کار به خوبی پیش رفت .

وی با اشاره به احداث شش کیلومتر تونل تاسیساتی انتقال کابل های فشار قوی برق که در طول اجرای پروژه انجام شد و همچنین اجرای 44 کیلومتر شمع برای احداث این پروژه که در بهترین زمان و بابهترین کیفیت اجرا شد ، اظهار کرد : این اقدامات به دست توانای عزیزان و جوانان ساخته شد و اگر ما توکل بر خدا و توانمان داشته باشیم به طور قطع خداوند همراه ماست و هرچه اراده کنیم می توانیم بسازیم .

عبداللهی با اشاره به اینکه در گذشته اجازه ورود ما را در کوچکترین پروژه ها نمی دادند اما امروز طراحی و اجرای پروژه ها به دست توانای جوانان کشورمان انجام می شود اظهار کرد : هرگاه پروژه ای در کشور افتتاح می شود یک ناامیدی برای دشمنان ما رقم می خورد و اگر توانستیم شغل در مملکتمان ایجاد کرده و سازندگی را رونق دهیم قطعا از فساد و اعتیاد و بیکاری جلوگیری کرده و از دشمنانمان بی نیاز خواهیم شد.

سردار عبداللهی در ادامه خاطر نشان کرد: جا دارد از دکتر قالیباف و تیم ارزشمند وی که توانست تمام مشکلات تهران را با ابتکار حل کند تشکر کنیم ؛ جمعیت تهران به اندازه یک کشور است و ان شاء الله بتوانیم با ایجاد معابر وکریدورهای مختلف ترافیکی این مشکلات را حل کنیم .

وی با اشاره به برخی بی انصافی ها تصریح کرد : گاهی اوقات بی انصافی شده و نظراتی ابراز می شود که به خدا قسم اینها گناه و دور ازانصاف است ؛ چرا خوبی ها را نمی بینیم گاهی عظمت جابه جایی کوه را ندیده و تنها ریگی که از آن به زمین می افتد را می بینیم .

عبداللهی خاطر نشان کرد : پیش از این ما غبطه می خوردیم که در کشورمان چنین پروژه هایی ساخته نمی شود اما خدا را شکر اکنون کسی نمی تواند از نظر اصول فنی ایرادی به این پروژه بگیرد ، در پروژه بزرگراه طبقاتی صدر تمامی مسائل فنی و زیست محیطی نیز به خوبی لحاظ شده است .

پل صدر چگونه تحریم های بین المللی را دور زد؟
به اعتقاد كارشناسان شهري با توجه به بهره‌برداري از تونل نيايش، افتتاح پل طبقاتي صدر باعث خواهد شد تا شهروندان به صورت يكپارچه از بزرگ‌ترين پروژه شهري كشور به صورت همزمان استفاده كنند. امروز انتظار پايتخت نشينان براي استفاده يكپارچه از بزرگ‌ترين پروژه شهري پايتخت به پايان رسید. با افتتاح رسمي از پل تقاطعي صدر طبق پيش‌بيني‌هاي دو معاون فني و عمران و حمل‌و‌نقل و ترافيك شهردار تهران بار ترافيكي 8 بزرگراه حياتي پايتخت كشور روان شد.
سيدمازيار حسيني، معاون فني و عمران شهردار تهران درباره تكميل پروژه صدر- نيايش مي‌گويد: «اگرچه در سال‌هاي اخير كاهش فاصله امكانات زندگي شهري ميان شمال و جنوب تهران از يكسو و همچنين شرق و غرب آن از سوي ديگر، اجراي پروژه‌هاي عمراني در جنوب و شرق پايتخت را شتاب‌بخشيده اما اين رويكرد هرگز به‌آن‌معنا نبود كه رشد شاخص‌هاي توسعه شهري در شمال و غرب پايتخت از‌حركت بايستد.
به‌ همين‌خاطر‌ بود كه پروژه‌هاي ساخت تونل نيايش و بزرگراه طبقاتي صدر در امتداد يكديگر به‌اجرا درآمد تا ضمن تكميل حلقه ارتباطي غرب به شرق در پهنه شمالي پايتخت، به ميزان قابل‌توجهي در تسهيل ترافيك و افزايش ظرفيت بزرگراه‌هاي پايتخت موثر‌ باشند.» ساخت دومين تونل شهري بزرگ دنيا و اولين پل تك پايه تقاطعي كشور در تهران آن‌هم با بهره‌مندي از توان مهندسان جوان ايراني نشان داد كه روند توسعه پايتخت توسط مديريت شهري تهران همچنان ادامه دارد.
معاون شهردار تهران درباره مشخصات پل صدر توضيح مي‌دهد: «پروژه افزايش ظرفيت بزرگراه طبقاتي صدر به‌عنوان نخستين پل تك‌پايه طبقاتي كشور كه به‌صـورت طرح و اجرا اكنون تكميل و آماده بهره‌برداري است، شامل ساخت يك پل‌اصلي به عرض 22.70 متر و طول تقريبي 6 كيلومتر است كه اين رقم با احتساب رمپ‌هاي دستـرسي به 11 كيلومتـر مي‌رسـد.
اين پـل بـه‌صورت دو بـانـد رفت‌و‌برگشت ساخته شده كه در هر باند، عرض لازم براي دو خط عبوري و يك خط توقف اضطـراري تامين شده‌است. در‌واقع عرض بزرگراه طبقاتي از عرض پوسته بزرگراه موجود كمتر‌است و به‌دليل قرارگرفتن تك پايه‌ها در رفيوژ مياني بزرگراه، از سطح سرويس‌دهي موجود در تراز صفر كاسته نمي‌شود.»
كاهش ترافيك در 8 بزرگراه حياتي پايتخت
بدون شك اجراي پروژه صدر- نيايش اكنون به عنوان يكي از بزرگ‌ترين ماموريت‌هاي ترافيكي شهر تهران محسوب مي‌شود كه توسط معاونت فني و عمران شهرداري تهران اجرا شده است.
سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين باره مي‌گويد: «افزايش ظرفيت بزرگراه طبقاتي شهيد صدر به عنوان يكي از عظيم‌ترين پروژه‌هاي مديريت شهري تهران محسوب مي‌شود و با افتخار و اقتدار مي‌توانيم اعلام كنيم بزرگراه صدر در «صدر» پروژه‌هاي شهري كشور قرار دارد. با بهره‌برداري از اين پروژه كه حد فاصل تقاطع بزرگراه‌هاي شهيد صدر و شهيد مدرس در غرب تا تقاطع بزرگراه‌هاي امام علي(ع) و شهيد بابايي در شرق قرار دارد، ظرفيت ترافيكي بزرگراه شهيد صدر افزايش خواهد يافت، كه اين افزايش قابل‌توجه در ظرفيت اين بزرگراه از طريق انتقال بخشي از جريان ترافيك به طبقه فوقاني آن به دست آمده است.»
مسئله مهم ديگري كه معاون شهردار تهران به آن اشاره مي‌كند، باز شدن گره ترافيكي 8 بزرگراه حياتي پايتخت با افتتاح پل طبقاتي صدر است. تشكري هاشمي در اين‌باره نيز به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «بهره‌برداري از بزرگراه شهيد صدر بر جريان ترافيك 8 بزرگراه پايتخت تاثير خواهد گذاشت. بزرگراه‌هايي كه كاركرد آنها با بهره‌برداري از اين پروژه بهبود خواهد يافت، شامل بزرگراه‌هاي نيايش، شهيد مدرس، شهيد همت، شهيد حكيم، رسالت، شهيد زين‌الدين، يادگار امام(ره) و شهيد چمران است.» طبق گفته‌هاي كارشناسان ترافيك اكنون دسترسي به بزرگراه شهيد صدر از بلوار كاوه، خيابان قيطريه و بزرگراه امام علي(ع) ايجاد شده است. البته شهروندان بايد به اين مسئله توجه داشته باشند كه به دليل ممنوعيت عبور موتورسيكلت و خودروهاي سنگين از داخل تونل نيايش، تردد اين وسايل نقليه از روي اين پل هم همچون تونل مذكور ممنوع است.
همچنين سقف سرعت وسايل نقليه عبوري روي اين بزرگراه حداكثر 60 كيلومتر و روي رمپ‌هاي ارتباطي آن نيز حداكثر 30 كيلومتر است. طول مسير بزرگراه و خروجي‌هاي آن با دوربين‌هاي نظارت تصويري به صورت لحظه‌اي مورد كنترل قرار مي‌گيرد و هر گونه تخلف از جمله سرعت غير مجاز در اين بزرگراه ثبت مي‌شود.
صدر؛زيباترين سازه بتني سال 2013
امروز بزرگراه طبقاتي شهيد صدر كه تكميل‌كننده رينگ بزرگراهي شمال تهران است به بهره‌برداري مي‌رسد تا پايتخت نشينان سازه‌اي را در شهر خود داشته باشند كه تمامي استانداردهاي بين‌المللي را داراست و توانسته است بعد جديدي از توانايي مهندسان ايراني را در ساخت پل‌هاي شهري به نمايش گذارد.
در حالي عمليات عمراني و هوشمند‌سازي پل صدر به پايان رسيد كه كشور در شرايط تحريم قرار داشت و تنها با تكيه بر توانايي نيروهاي خود توانست پلي را به مرحله بهره‌برداري برساند كه به گفته كارشناسان 10 سال جلوتر از تكنولوژي حاضر تكميل شده و عنوان نخستين بزرگراه طبقاتي كشور را از آن خود كرده است.
همچنين پل شهيد صدر در سال 2013 توانست به عنوان يكي از زيباترين سازه‌هاي بتني كشور از سوي انجمن بتن ايران تقدير شود و انجمن بين‌المللي بتن نيز روش ساخت پل صدر را منحصر به فرد اعلام كرد. هم‌‌اكنون ثانيه شماري براي افتتاح اين پروژه آغاز شده تا شهروندان بتوانند در ادامه عبور از طولاني‌ترين تونل شهري خاورميانه در مسير خود از پل 11 كيلومتري صدر استفاده كنند و مسيري را كه در گذشته در مدت 2 ساعت طي مي‌كردند در مدت نيم ساعت بگذرانند.
پروژه صدر براي اولين بار در كشور اجرايي مي‌شود و توان اجراي آن را تنها 4 كشور آمريكا، ژاپن، آلمان و فرانسه دارد و كشور ما پنجمين كشوري است كه اين طرح را اجرايي مي‌كند. معاون فني و عمران شهردار تهران در اين باره توضيح مي‌دهد: «كشور بزرگي مانند چين براي اجراي چنين طرح‌هايي يا تيمي از اين 4 كشور مي‌آورد يا با آنها همراه مي‌شود تا طرح را اجرايي كند اما اين پروژه در كشور ما با توان مهندسان ايراني ساخته شد و اجراي اين طرح از لحاظ تكنيكي پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد.»
كاهش صددرصدي ترافيك عبوري، محلي و منطقه‌اي
طبق مطالعات صورت گرفته، 40 درصد ترافيك عبوري از بزرگراه صدر موجود فرامنطقه‌اي بوده و 60 درصد نيز محلي و منطقه‌اي است. بنابراين با افتتاح پل طبقاتي صدر، عملا 40 درصد بار ترافيكي اين مسير به روي پل منتقل مي‌شود و ترددهاي فرامنطقه‌اي ديگر مزاحمتي براي ساكنان مناطق يك، 3 و 4 نخواهد داشت.
از سوي ديگر اتصال بزرگراه‌هاي صدر و نيايش در نتيجه تعامل پل طبقاتي و تونل، منجر به تكميل رينگ كمربندي شهر تهران خواهد شد و حتي از ترافيك بزرگراه‌هاي شرقي ـ غربي موازي با اين مسير نظير بزرگراه‌هاي شهيد همت و شهيد حكيم خواهد كاست.پيش‌بيني مي‌شود كه با بهره‌برداري از كريدور شرقي ـ غربي جديدي كه با طبقاتي كردن بزرگراه صدر در شمال تهران ايجاد شده است، ترافيك بزرگراه‌هاي شهيد همت، شهيد زين الدين و رسالت بيش از همه تحت تاثير قرار بگيرد.
پروژه صدر به نوعي پروژه اولين هاست چرا كه براي نخستين بار در كشور از سيستم رمپ ميترينگ(كنترل ورودي) نيز در پروژه پل طبقاتي شهيد صدر استفاده مي‌شود چرا كه اين سيستم قادر است ميزان تردد و ورود خودرو به پل را كنترل كرده تا ظرفيت پل و تونل نيايش در حداكثر نگه‌داشته شود.
براساس بر آوردهاي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با افتتاح پروژه پل صدر30 درصد از طول سفر از شرق به غرب و غرب به شرق يا شرق به مركز كاهش پيدا خواهد كرد.
افتتاح پروژه صدر تاثير بسزايي بروضعيت ترافيك بخصوص معابر شرقي - غربي و به ويژه بزرگراه شهيد همت وشهيد حكيم دارد و اين پل با ارتباط خوبي كه بين شمال شرق و شمال به مركز شهر يا غرب تهران ايجاد مي‌كند، مي‌تواند ترافيك رواني را در اين محدوده ايجاد كند.اين پروژه كه جزو آخرين حلقه‌هاي تكميلي طرح جامع شهر تهران است به همراه تونل نيايش به‌طور يكپارچه در مركز كنترل،كنترل مي‌شوند چرا كه اگرچه اين دو سازه از نظر ساختاري متفاوت هستند اما از نظر كاربرد براي شهروندان، يكپارچه عمل خواهند كرد.
صدر در كنار نيايش
پروژه ساخت بزرگراه‌طبقاتي صدر گرچه در كشورمان نمونه تجربه‌شده قبلي نداشت اما تقريبا در همان مدت‌زماني كه عمليات‌اجرايي پروژه ساخت تونل‌نيايش به‌طول انجاميد، تكميل خواهدشد. البته تفاوت زمان بهره‌برداري از پل و تونل دلايل متعددي دارد كه يكي‌از آنها، شروع ديرتر عمليات‌اجرايي بزرگراه‌طبقاتي صدر نسبت‌به تونل‌نيايش است.
مضاف براين، بحث تحريم‌هاي بين‌المللي باعث‌شد تا درزمان ورود جرثقيل‌هاي دروازه‌اي غول‌پيكر به كشور تاخيراتي صورت‌پذيرد كه بحث آن فارغ‌از مسائل فني و مهندسي بود. با اين حال به‌نظرمي‌رسد سرويس‌دهي همزمان بزرگراه‌طبقاتي صدر و تونل‌نيايش بتواند بار قابل‌توجهي از ترافيك معابر مرتبط را كاهش‌دهد.
دراين ميان پروژه بزرگراه‌طبقاتي صدر را به‌لحاظ احداث يك كارخانه براي ساخت قطعات‌بتني، ساخت بيش‌از 6 كيلومتر تونل مشترك تاسيسات‌شهري، احداث زيرگذر قيطريه و از همه مهم‌تر ورود يك فن‌آوري جديد درزمينه ساخت پل‌هاي بتني به ‌كشور، بايد طرحي بزرگ و پر خيرو بركت تلقي‌كرد. اين پروژه راه را براي پيشرفت در عرصه‌ صنعت پل‌سازي بازكرده و افتخاري بزرگ براي جامعه‌مهندسين ايران محسوب‌ مي‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها