دوهزار متر در ونیز برای تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران

کد خبر: 410954

نشست خبری حضور ایران در پنجاه و ششمین دوره بیینال ونیز با عنوان «آینده همه جهان» امروز به مزبانی موزه هنرهای معاصر با حضور علی‌ مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، مزدک فیض نیا و مارکو منگوتزو متصدی نمایشگاه بخش هنر ایران در این دوسالانه هنری برگزار شد.

دوهزار متر در ونیز برای تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران

سرویس فرهنگی فردا؛ نشست خبری حضور ایران در پنجاه و ششمین دوره بیینال ونیز با عنوان «آینده همه جهان» امروز به مزبانی موزه هنرهای معاصر با حضور علی‌ مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، مزدک فیض نیا و مارکو منگوتزو متصدی نمایشگاه بخش هنر ایران در این دوسالانه هنری برگزار شد.

برنامه مستمر برای تقویت دیپلماسی فرهنگی

در ابتدای این نشست علی مرادخانی ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یینال ونیز یکی از اتفاقات مهمی است که در سطح جهانی رخ می دهد و فضای آن به شدت حرفه ای است. این جشنواره محلی برای معرفی آثار هنری یک کشور محسوب می شود، از این نظر ما وضعیت خیلی خوبی داریم و برای دیپلماسی فرهنگی ما بسیار موثر است تا بتوانیم نخبگان خود را معرفی کنیم .

وی با اشاره به حضور کمرنگ ایران در دوره های قبل این دوسالانه هنری گفت: بنای ما حضور مستمر در این رویداد و سایر رویدادهای هنری مطرح در سطح جهان است. در حال حاضر با چندین گالری و موزه بزرگ در دنیا در ارتباط هستیم که قرار شده است آثار ایران در کشورهای مختلف به نمایش دربیاید . حالا نوبت ما است که هنرمندان‌مان را با آثارشان به دنیا معرفی کنیم و فعالیت بیشتری در مجامع بین‌المللی داشته باشیم. مذاکره و ارتباطات‌مان را بیشتر کنیم تا شروعی امیدوارکننده رقم بخورد .

وی همچنین با تاکید بر اینکه سیاست دولت دیپلماسی فرهنگی است و باید در این زمنیه کار اساسی انجام شود افزود: من بسیار خرسندم که به‌زودی مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری ایران در عرصه‌های مختلف جهانی در معرض نمایش گذاشته می‌شود. حضور نمایندگان رسانه‌ها در این اتفاقات اهمیت زیادی دارد تا بتوانند حضور ایران در این رویدادها را به‌درستی منعکس کنند، چراکه افکار عمومی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و رصد، دریافت و داوری آن‌ها در جایگاه مناسبی قرار دارد .

مرادخانی در خصوص عدم حضور ایران در دوره‌های قبل این رویداد هنری بین‌المللی و مطرح نشدن در این عرصه، گفت: یکی از علل مطرح نشدن کشور ما در عرصه بین‌المللی عدم حضور کافی، بی‌اطلاعی و رصد نکردن اخبار و رویدادها بوده است. لذا در این رابطه باید اطلاعات ما نسبت به وقایع دنیا به روز باشد که بخشی از آن را هم رسانه‌ها می‌توانند رصد کرده و به اطلاع هنرمندان برسانند .

وی افزود: از طرفی هم بحث بودجه و امکانات و سیاست‌های دولتها نیز مهم است که در این راستا ارتباطات خودمان را با دولت‌ها و جریان‌های فکری،‌ هنری بیشتر می‌کنیم تا کمک کنند این انتظارات برآورده شود .

دوهزار متر مربع برای معرفی ایران

در ادامه نشست پنجاه و ششمین دوره برگزاری بیینال ونیز، مجید ملانوروزی گفت: بیش از 100 بی‌ینال هنری در دنیا وجود دارد که حدود 15 رویداد آن مهم است و بی‌ینال ونیز مهم ترین آنهاست. در این دوره با توجه به اهمیت شرکت در بی‌ینال‌ها و شرایط دولت یازدهم بر دیپلماسی فرهنگی و هنری، . ما در 6 دوره شرکت داشته ایم اما همیشه فضای ما اندک بوده است؛ همیشه 100 متر جا در اختیار غرفه ایران بود ولی امسال با اقداماتی که صورت گرفت فضای 100 متری ما به فضای دو هزار متری تبدیل شد . همچنین به 10 بی‌ینال نامه ارسال کردیم اما با توجه به امکانات و بودجه وزارت ارشاد دست نیاز به سوی حامیان فرهنگی دراز کرده ایم.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی همچنین بیان داشت: در غرفه ایران اساتید هنرهای تجسمی از جمله محمد احصایی،‌ جمشید بایرامی، سمیرا علی‌خان‌زاده و محمود بخشی حضور خواهند داشت که عکس، خوشنویسی، نقاشی، حجم و ... از جمله آثاری هستند که ارائه می شوند . البته ما از هنرمندان دیگری هم استفاده می کنیم و امیدواریم این غرفه را بتوانیم نگهداری کنیم و در سال های آینده هم حضور داشته باشیم و با ارتباطی که با معماری وجود دارد این غرفه را برای چند سال در فرمت فرهنگ و هنر ایران قرار دهیم .

نماد قدرت یک فرهنگ

« مارکو منگوتزو» متصدی نمایشگاه بخش هنر ایران نیز اظهار داشت: جشنواره ونیز قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فرصت هنری در دنیاست که در زمینه هنرهای معاصر می‌توانیم آثار خود را عرضه کنیم ضمن این که هیچ کس نباید این جریان را از دست بدهد .

وی ادامه داد: اولین بار نیست که ایران در بی‌ینال ونیز شرکت می‌کند اما بار اول است که با قدرت و صلابت شرکت دارد که بزرگی غرفه و گستردگی پروژه این قضیه را نشان می‌دهد .

متصدی نمایشگاه بخش هنر ایران در بی‌ینال ونیز یادآور شد: با توجه به این که ایران در دوره‌های اخیر تحت نظر است باید در این دوره توجه بیشتری به آثار داشته باشیم ضمن این که معرف ایران فقط در عرصه هنر نیست و ایران می‌تواند در تمام عرصه‌ها خودش را به دنیا بشناساند .

وی افزود: ضمن اینکه همه کنجکاو هستند تا بدانند چه اتفاقی می‌افتد و چه چیزی توسط ایران در این بی‌ینال ارائه می‌شود و سعی کردیم جامعه هنری و پیچیده و متنوع ایران را نشان دهیم. ما آمدیم و از این قضیه تاریخی الهام گرفتیم که مربوط به چند سال اخیر هم نیست. اساسا منطقه ایران، منطقه تقابل است و ما می‌خواهیم از این تقابل استفاده کنیم که چطور می‌تواند در هنر بازنمایی شود و هنرمندان چطور این کار را انجام می‌دهند. بنابراین ما مجموعه‌ای از هنرمندان را انتخاب کردیم، اگر چه تعدادی از آنها ایرانی هستند و تعدادی دیگر هم غیر ایرانی، اما می‌تواند فرهنگ ایرانی را به عنوان یک عامل ضروری و غیر قابل جایگزین به کشورهای دیگر ثابت کند .

رییس کمیسیون فرهنگی آکادمی بررا میلان گفت: قدرت یک فرهنگ در این است که مدلی برای فرهنگ های دیگر بسازند این قدرت متفاوت با قدرت نظامی است و ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که توانایی جذابیت فرهنگ ایران چه قدر می‌تواند باشد .

بزرگترین غرفه بعد از ایتالیا

در بخش دیگر برنامه مزدک فیض نیا مدیر فرهنگی بنیاد فیض نیا گفت: این حرکت باید شروع خوبی در سال جدید برای هنر ایران باشد. بعد از غرفه ایتالیا غرفه ایران بزرگ ترین غرفه ای است که در این بیینال شرکت می کند و اتفاق بزرگی است که فرهنگ و هنر ایرانی به طور شایسته و برنامه ریزی شده توسط آن معرفی می شود. ما از تمامی گالری داران نه فقط در ایران بلکه در خارج کشور نیز دعوت کردیم تا بهترین اتفاق ممکن را رقم بزنیم و امیدواریم در این مسیر موفق بشویم.

نمایش قدرت معماری ایران در سال آینده

مهرداد زواره محمدی مدیر بخش معماری ایران در بی‌ینال ونیز در این نشست یادآور شد بی‌ینال در رشته‌های هنر در سال 2015 برگزار می‌شود و در سال 2016 نیز به معماری اختصاص دارد که این اتفاق در همان محل 2000 متری ونیز اتفاق خواهد افتاد .

وی در این خصوص گفت: ما برای نشان دادن فرهنگ و هنر کشور خواستیم ساحت آن را بزرگ تر کنیم تا بتوانیم با شعار آشتی معماری در شهر و مردم کارمان را پیش ببریم که این می تواند برای حضور چشمگیر در سال آینده کمک کننده باشد. ایران امسال هم در اکسپو و هم در بیینال حضور قوی و چشمگیر دارد و باتوجه به تعداد مخاطب اکسپو میلان که حدود سی میلیون نفر برآورد شده می تواند برای ارائه فرهنگ و هنر و معماری کشور موثر باشد .

محمدی همچنین در خصوص نحوه انتخاب آثار تصریح کرد: در این رابطه با توجه به زمان کوتاهی که داشتیم ما فراخوان عمومی در کشور کلید زدیم که 225 اثر معماری به دبیرخانه ارسال شد و 65 پروژه واجد شرایط حضور شناخته شد .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها